Haf 24/24 op wei => Vlechtjes in manen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassia

Haf 24/24 op wei => Vlechtjes in manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 22:59

Hej Doei!

Ik heb dus een Haflinger en ze heeft nogal lange manen.
Maar ze staat dus 24/7 buiten in de weide.
Nu trek ik bij het rijden altijd manen uit (kan er niks aan doen Schijnheilig die wapperen onder m'n kont of ik zit gewoon in de knoop met m'n handen in die manen Huilen van het lachen ) .
Nu kwam ik op het idee om goeie stevig (dunne) vlechtjes erin te zetten voor langere tijd (5 dagen ofzo?) .
Want ik heb niet altijd genoeg tijd voor het rijden om haar in te vlechten en zo blijven haar manen ook minder achter dingen haken Nagelbijten / Gniffelen .

Nu, ze schuurt een beetje met haar staart maar niet met haar manen.
Lijkt jullie dit verstandig of niet?

Gr. Inèz

Mutjei

Re: Haf 24/24 op wei => Vlechtjes in manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:16

Bij het rijden beschadig je de manen het snelst. Een hengstenvlecht helpt ook en deze zit er in 3 minuten wel in en haal je ook makkelijk weer uit. Bij mijn andalusier met hele lange manen maak ik ook wel eens veel kleine vlechtjes die ik er dan wel een week inlaat. Let wel op dat je niet te strak begint!!! Ik doe dit zeker als ik een weekje weg ga, andere mensen zijn mij te borstelig met zijn manen.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:08

Ikzelf vond het eerst altijd onverstandig.
Maar een vriendin van mij doet dit al jaren bij haar pony.
Op haar vrije dag maakt ze allemaal vlechtjes en die laat ze er bijna een week in zitten.
Ik denk dat je het gewoon moet proberen.
Je merk vanzelf wel of het de juiste oplossing is ja of nee Lachen

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 18:40

Maar met hengstenvlechten is het probleem dat ze er meteen uitzakken Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:43

Gewoon iets van 3-5 dikke vlechten maken aan elke kant Lachen Doe ik ook altijd bij mijn Tinker. Die heeft het namelijk veels te warm met haar manen los Lachen Haflinger heeft het niet echt nodig, die verkoeling, en heb er geen last van met rijden Lachen

Saskia71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:16

Ik laat bij mijn Fries de hengstenvlecht die ik erin doe bij het rijden niet zitten als hij de wei ingaat. Hij staat samen met een draver en ik ben als de dood dat die een keer "hap" doet op een gevlochten stuk. Los dus, ook beter tegen vliegen/dazen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:18

Wij doen dat al meer dan een half jaar, ze zijn ook super gegroeid!
Staat je paard overdag in een eczeemdeken buiten, en staat ie alleen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:51

Vooral met warm weer of vochtig weer heb je kans dat het tussen de manen gaat broeien na 5 dagen. Als het paard sowieso al bij de staart gevoelig is voor eczeem/ schuren en jeuk wil ik niet weten hoe dat zou kunnen worden bij de manen.

Ook juist als zo´n vlechtje ergens achter blijft haken heb je de kans dat de gehele vlecht eraf valt ipv die paar haren.

Er zijn er heel veel die gewoon elke keer voor het rijden de moeite nemen om de manen uit te kammen en vervolgens een hengstenvlecht invlechten. Helemaal als je dat oefent krijg je er steeds meer handigheid in. Dat is nu eenmaal de consequentie van een paard met een volle bos manen Knipoog

Datzelfde heb je ook met bv schimmels of mooie hoge witte benen, dat heeft voor de verzorger de consequentie om meer en vaak te poetsen om netjes voor de dag te komen Knipoog

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:07

Ik zou het ook niet doen. Het gevaar bestaat idd dat je paard ergens blijft achter haken en dan is hij een hele hap uit zijn manen kwijt.

_Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:49

Maya schreef:
Gewoon iets van 3-5 dikke vlechten maken aan elke kant Lachen Doe ik ook altijd bij mijn Tinker. Die heeft het namelijk veels te warm met haar manen los Lachen Haflinger heeft het niet echt nodig, die verkoeling, en heb er geen last van met rijden Lachen

Ik denk ook dat het de beste oplossing is om 3-5 dikke vlechten te maken voor het rijden. En deze na het rijden er weer uit. Zo heb je in ieder geval tijdens het rijden er niet veel last van en het scheelt ook veel werk ten opzichte van veel kleine vlechtjes maken Knipoog

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:19

Misschien geluk gehad met mijn haf, maar heb ook wel eens heel veel vlechtjes gemaakt met hele erge hitte, nooit problemen gehad... Maar heb ook regelmatig voor het rijden een hengstenvlecht ingedaan, na een week lang elke dag oefenen zit hij er zo in en zakt niet snel uit omdat je hem steeds steviger erin zet..

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:22

Mijn haf heeft vaak 5 dikke vlechten in
anders zitten er constant knopen en klitten in, hij eet ze mee op Clown
en ligt/staat er zelfs op Clown
als ik ze vlecht zijn ze te kort om opgegeten te worden Clown
je moet gewoon doen weat je het beste lijkt, macho schuurt nooit, dus ik laat ze lekker in.
en ze zijn binnen een jaar dik 20 cm gegroeit

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:23

Ik zet net zoals Maya 3 of 4 dikke vlechten er in, die ik er een dag of 5 in laat zitten. Daarna hebben de manen een dagje of twee 'luchtdag' en dan gaan de vlechten er weer in.

Op deze manier gaan de manen niet in de klit en heb ik er tijdens het werk ook geen last van. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat hij met zijn manen ergens achter bleef hangen ofzo.