Totale kosten eigen paard? incl. verzekering etc?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Totale kosten eigen paard? incl. verzekering etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 19:52

Was het topic al aan t rondneuzen, maar kon niet zo gauw vinden wat ik precies zoek.

Ik ben van plan om een eigen paard te gaan kopen.
Ben er nog niet helemaal uit of het een Fries of een KWPN word..
Wel ben ik er al uit dat ik graag een merrie zou willen.

Ik woon in de provincie Utrecht en bij mij in de buurt heb ik geïnformeerd bij verschillende pensionstallen, daarvan zijn de kosten rond de 200 euro per maand.

Nou vroeg ik me af wat nu verder de kosten zijn.
-De verzekering(per maand of per jaar?): .....
-De inentingen van de veearts(hoeveel x per jaar?: .....
-De hoefsmid zonder ijzers(hoeveel x per jaar?): ......
-De hoefsmid met ijzers(hoeveel x per jaar?): .....

lemanthia

Re: Totale kosten eigen paard? incl. verzekering etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:56

het paard moet ook ontwormt worden

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 22:35

die reken ik bij de inentingen, om het makkelijk te houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:36

Kun jij 400 tot 500 euro per maand missen, zonder met je ogen te knipperen? Zo ja, koop rustig een paard.
Als je moet gaan tellen in de trant van dit kost stalling, dat kost de hoefsmid en zoveel voor entingen, dan kun je geen paard betalen. Begin er dan niet aan.
Zie het als het kopen van een Rolls Royce. Als je moet vragen naar de prijs van de accessoires, dan kun je het niet betalen...........

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:41

Heb het vorig jaar voor iemand berekend, je moet echt wel tussen de 400 en 500 euro per maand kunnen missen, dan heb ik alle kosten op 1 hoop gegooid en gedeeld door 12. En dan heb je nog geen medische tegenslag ingecalculeerd. Dit kan soms behoorlijk oplopen. En aanschaf van echt benodigdheden zoals zadel, hoofdstel, dekje, deken etc zijn hier ook niet in opgenomen.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 10:25

Oké, rond de 400/500 in de maand, dat kan ik nog missen, maar ik wil gewoon graag de prijzen apart weten, zoals de verzekering, daarover vind ik nergens prijzen, alleen procenten. maar ik wil dus graag de prijzen weten.

Zadel, hoofdstel en dekens etc. zijn geen kosten die maandelijks terugkomen, dus die reken ik niet mee, want ik weet ongeveer wat daar de kosten van zijn. Het gaat mij dus puur om de kosten van de door mij boven genoemde dingen, die dus maandelijks/jaarlijks terug komen. En dan niet alles bij elkaar gerekent maar los van elkaar.

Kan iemand mij dat (ongeveer) vertellen?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:27

Hier zijn al zoveel topics over.
Reken maar op een honderd of 3/4 per maand met alles erop en eraan.
Hangt natuurlijk voor een groot af aan wat je kwijt bent aan stalling.
En als het paard ziek wordt...

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:37

jumpgirl schreef:
Oké, rond de 400/500 in de maand, dat kan ik nog missen, maar ik wil gewoon graag de prijzen apart weten, zoals de verzekering, daarover vind ik nergens prijzen, alleen procenten. maar ik wil dus graag de prijzen weten.

Zadel, hoofdstel en dekens etc. zijn geen kosten die maandelijks terugkomen, dus die reken ik niet mee, want ik weet ongeveer wat daar de kosten van zijn. Het gaat mij dus puur om de kosten van de door mij boven genoemde dingen, die dus maandelijks/jaarlijks terug komen. En dan niet alles bij elkaar gerekent maar los van elkaar.

Kan iemand mij dat (ongeveer) vertellen?

-De verzekering(per maand of per jaar?): .....
Deze moet je toch echt zelf uitrekenen. Het ligt aan de waarde van je paard, en aan welke verzekering je wilt. Je hebt dood&ongevallen verzekering , ziektekosten en nog veel meer.
-De inentingen van de veearts(hoeveel x per jaar?: .....
Bij ons is dit ongeveer 30 euro per jaar (daarbij zit dan inenting voor influenza en tetanus, en hij controleert ook het gebit, gewoon een jaarlijkse controle. De kosten om de dierenarts te laten komen, delen we dan met de hele stal.)
-De hoefsmid zonder ijzers(hoeveel x per jaar?): ......
Dit is bij ons ongeveer 50 euro per keer geloof ik.
-De hoefsmid met ijzers(hoeveel x per jaar?): .....
Met ijzers, 75 euro.
Dit ligt ook weer aan de hoefsmid.....En beide, ijzers of geen ijzers, ligt aan de hoefkwaliteit van je paard.. de 1 moet om de 6 weken, de ander om de 8 weken...
Je kan het niet allemaal van te voren uitrekenen, maar als je dat doet (heb ik ook gedaan) ga dan met alles uit van het duurste. Kan het alleen maar meevallen.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:38

wormenkuren ong. 50 euro per jaar
inenting 25
hoefsmid 200
stalling 2400

hoefsmid is natuurlijk afhankelijk van wat je paard nodig heeft.( bij ons 30 euro voor bekappen)

verzekerinig doe ik niet aan. Premie hoog en niet alles is gedekt.
Ik heb een aparte paardenrekening geopend waar ik iedere maand een bedrag op stort voor de stalling en de verdere jaarlijkse kosten. Verhoogd met een extra bedrag voor onvoorziene kosten.
Zodat ik een buffer heb voor hoge veeartskosten.

Vergeet ook niet dat je wel eens een nieuw dek nodig hebt .
En ik neem aan dat je ook wilt gaan lessen ? Moet je ook meerekenen.
Laatst bijgewerkt door lucille op 18-08-07 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:39

Zonder ijzers 25 euro
4kant op ijzers 70 euro

(praat ik wel voor de pony's voor paarden is dit 30 en 75 euro)

Paardentandarts 50 euro per jaar.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:40

500 euro per maand ben je echtwel kwijt, meer zelfs als je wedstrijden gaat rijden

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:49

Hoefsmid: 1x 9 weken(gemiddeld) bekappen: 25,-
voorbeslaan: 65,-
4kant beslaan: 95,-
Dierenarts: 1x per jaar, gewone enting: 20,-
Wormkuren: 1x per 8 a 12 weken: gemiddeld 10,- per keer
Stalling: per maand 200,-
Ik heb ook een speciale paardenrekening geopend en daar stort ik per maand een vast bedrag op waar ik alles van betaal, dierenarts, dekens, smid etc De ene maand geef je het niet uit en dan spaar je dat bedrag. Heb daar wel een buffer op staan waar ik een duurdere rekening van de dierenarts van kan betalen. Mijn paard heeft zijn eigen rekening..

Misschien heb je hier wat aan. Mijn stalling is veel goedkoper dan je jouwe maar heb jou bedrag aangehouden. Ik heb een stalling bij mensen, prive idee alsware dus beduidend goedkoper. Ik betaal 115,- per maand incl hooi, stro, mestafvoer, trailer plaats onder dak, gebruik van de rijbak en elke dag weidegang daar word ze ook ingezet en uit gehaald.Moet zelf uitmesten maar de eigenaresse en de andere pensionklant en ik hebben daar afspraken over gemaakt en we mesten alle drie 2 a 3x per week uit. Een soort roostertje. De biks moet ik zelf betalen maar mijn paard heeft niet zoveel nodig dus daar betaal ik maar 20 euro per maand voor.

Succes met evt aanschaf van je paard. Ook daar moet je natuurlijk ook over nadenken. Een fries is over het algemeen duurder dan een rijpaard. Je moet daar dan ook nog zadel en hoofdstel etc bij kopen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:50

o,ja ik heb mn paard verzelerd en daar betaal ik 150,- per jaar voor bij interpolis.

Mutjei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:00

Ga er maar van uit dat een paard je altijd meer kost dan dat je wil! Denk aan kapotte dekens, verloren ijzer, nieuw goedje voor de manen ofzo. Alleen als je er alles voor overhebt moet je het doen! Anders lekker bijrijder worden, minder zorgen en minder kosten.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 15:44

Oké, zo heb ik een beetje een beeld van de kosten.
Heel erg bedankt voor de reacties en de tips.

Over de verzekering heb ik wel nog een vraagje..
Heb rondgekeken via google naar zo'n verzekering, wat erbij in zit etc.
Maar er zijn zoveel verchillende, dat ik er niet helemaal wijs uit word.

Het paard wat ik wil kopen zal niet duurder zijn dan € 5.000,-
Ik rijd zelf puur recreatief en vind het fijn om buiten te rijden.

Dus ik wil verzekerd zijn voor ziekte en voor ongeval.

Op de sites van verschillende verzekeringsmaatschappijen zag ik wel procenten staan, maar geen bedragen oid erbij vermeld.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:57

Ik betaal 13 euro nog wat voor de verzekering per maand voor ziekte en ongevallen.. ( maar dat is een gezamelijk buurt paarden verzekering )
Ongeveer 70 euro aan hoefsmid 1x in 2 maanden
Ongeveer 30 euro tandarts per jaar
stalling 210 euro per maand
Wormenkuur 10 euro per 6 weken

Tja dat was het wel volgens mij..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:02

Ik vind dat jullie maar weinig betalen eerlijk gezegd.
Paard beslaan kost hier gewoon 85 euro.
Paard ontwormen voor 10 euro per keer. Ja, de goedkope zitten rond de 10 euro. Maar af en toe een goeie wormenkuur (Equimax of Equest Promax) zit rond de 20 euro.
Dan de tandarts. Kost bij mij toch echt 65 euro. Och en de verdoving + voorrijkosten van de dierenarts horen daar ook nog bij.
En dat een zadel eenmalig is. Dat is te hopen. Ik heb 3 zadels kunnen kopen in één jaar tijd, omdat hij er steeds uitgroeide.
Je kan beter goed ruim rekenen.
500 euro per maand is echt zeker wat je nodig hebt.
Vergeet ook zeker je lessen niet! Rond de 25 euro per week.

Om op je vraag te antwoorden:
-De verzekering(per maand of per jaar?): weet ik niet. Ik spaar gewoon zelf het geld per maand op.
-De inentingen van de veearts(hoeveel x per jaar?): Visite: (ene kliniek) € 25,24 Enting: € 17,89 (andere kliniek) Enting: € 28,92 (prijzen uit 2005-2006) één keer per jaar. Is mijn kleinst postenkost geloof ik.
-De hoefsmid:
Vierkant beslaan € 80,-
Vierkant verleggen € 70,-
Halfbeslag € 50,-
Bekappen één paard: € 35,-
Bekappen meerder paarden: € 30,-
Schroefgaten € 10,-
Kunsthoorn € 10,-

Hoefsmid komt tussen de 7 en 12 weken hier.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 18-08-07 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:04

jumpgirl schreef:
Op de sites van verschillende verzekeringsmaatschappijen zag ik wel procenten staan, maar geen bedragen oid erbij vermeld.

Dan kun je dat toch uitrekenen, het betreffende percentage van die 5000 euro die je maximaal uit wilt geven................. (Moet je van te voren even kijken bij de voorwaarden maar vaak is het zo dat je bij verzekerd bedrag tot 4500 euro aan een klinische keuring voldoende hebt, anders moet je ook foto's laten maken en dat komt er dan ook nog weer bij)

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:08

Vonnie84 schreef:
Ik vind dat jullie maar weinig betalen eerlijk gezegd.
Paard beslaan kost hier gewoon 85 euro.
Paard ontwormen voor 10 euro per keer. Ja, de goedkope zitten rond de 10 euro. Maar af en toe een goeie wormenkuur (Equimax of Equest Promax) zit rond de 20 euro.
Dan de tandarts. Kost bij mij toch echt 65 euro. Och en de verdoving + voorrijkosten van de dierenarts horen daar ook nog bij.
En dat een zadel eenmalig is. Dat is te hopen. Ik heb 3 zadels kunnen kopen in één jaar tijd, omdat hij er steeds uitgroeide.
Je kan beter goed ruim rekenen.
500 euro per maand is echt zeker wat je nodig hebt.

Onze paarden krijgen altijd " Equimax " voor 10 euro
Daarbij is de man van de staleigenaresse dierenarts/veearts en haar vader hoefsmid tandarts geen familie maar omdat deze altijd gelijk voor de hele stalling komt scheelt het heel erg in de kosten Lachen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:11

Tis af en toe niet eerlijk dat je eigen paarden in je achtertuin staan, zonder andere mensen Haha!
Maar om even serieus te antwoorden. Dan geeft dat geen reeël beeld van de prijzen. Want op veel stallen kun je gewoon de volle mep betalen voor een wormenkuur (ja oke, je koopt ze goedkoper in, omdat je meerdere kuren haalt). En maar weinig staleigenaren zijn tevens DA.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:18

de geschatte waarde van je paard / 100 x het aantaal % zo moet je de verzekering uitrekenen geloof ik.