veulens koppelen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

veulens koppelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 10:37

hoi even een vraagje,
over een paarweekjes kan sjoerd (shet veulen, verstoten door zijn moeder, voor hele verhaal zie profiel) naar de "opfok" hij komt dat samen met een wels veulen lekker een jaar tot 2 jaar op het land om lekker paard te worden.
nu vraag ik me af hoe kan ik het beste aan pakken.
sjoerd is bang voor paarden, en zet zodra hij een paard ziet het m op het rennen Ach gut
het andere veulen is gewoon bij zijn moeder op gegroeit.

nu zijn er volgens mij twee iedeen;

twee stukjes land afzetten, dan kunnen ze met een draatje er tussen aan elkaar wennen (risico is groot dat sjoerd hem dan peert maar oke Clown )

met zijn tweetjes in een box zetten voor twee dagen en daarna lekker het land in.
(dan kan sjoerd niet vluchten zeg maar en wordt hij min of meer gedwongen aan het andere paardje te wennen)

hoe zouden jullie het doen? zijn er meer optie's ?

groetjes roylinde

doriangi

Re: veulens koppelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:50

Hmm mssn het best een paar daagjes apart op de weide zetten maar wel vlak naast elkaar, zo kunnen ze al eens aan elkaar gaan snuffelen onder de draad ofzo (mijn veulen doet dit altijd als er een nieuw paard op de weide naast haar loopt Haha! ).
Is hij er zodanig bang van dat bij bvb. door de draad heen zou lopen? Want dan zou het mssn niet zo'n goed idee zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:40

In een stal zou ik zeker niet doen. Dan is hij bang en dan kan hij niet weg, wat me voor hem nog enger lijkt. Ik zou ze in de wei zetten met een stroomdraadje ertussen. Dan kan je veulen toch vluchten en als hij zit dat het andere veulen niet achter hem aangaat word het vanzelf minder eng. Als hij door heeft dat het veulen niet eng is, gaat hij vast wel toenadering zoeken.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 17:06

ja dat is mischien toch wel het beste, het is wel een risico dat hij door de draden gaat, maar mischien valt het mee Lachen

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:41

ik zou ze inderdaad de stuk wei ik 2en verdelen enzodat ht bange paardje eventueel aan de andere kant gaat staan en dan vanuit zich eigen rustig naar het draadje toe kan lopen.. zet anders het wels veulen als in een gedeelte van de wei neem de schet met halster mee en loop gewoon rustig van de verste kant (van de wels Tong uitsteken) en loop gewoon rustig er naar toe laat hem zien dat er niets in om bang te zijn.. met de tijd zou dit denkik wel heel erg bijtrekken.. veel geluk Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:52

Of je houd beide veulens aan het halster, of alleen de welsh. Je kunt dan het hele weiland gebruiken.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 19:45

zo dra het paard aan een touw zit vind sjoerd het niet eng, eigelijk alleen als hij los loopt...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:53

Dan kun je het zo toch opbouwen

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 13:47

ja dat ga ik maar proberen denk ik...