paard springt over stroomdraad, hoe afleren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ode

paard springt over stroomdraad, hoe afleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 17:39

Zoals in de titel beschreven staat springt mijn paard (Gelderse Haha! ) over het stroomdraad.
Het stroomdraad is ongeveer 1 meter. (ik zei eerst 70 cm maar dat was in mijn verbeelding zo. na opmeten is 70 cm wel erg laag)
Mijn paard staat op een stukje land met nog 3 andere paarden waar hij goed mee kan opschieten.
Op het landje zelf, dat niet heel groot is, staat vrij weinig gras (vind mijn paard) en op het landje er naast staat wat meer omdat dit aan het aangroeien is. (de boer zet steeds delen af omdat het land gebruikt word in de zomer en winter).
Hij springt naar een stukje land toe waar dus geen paarden staan.
Als ik mijn paard weer in zijn eigen land zet gaat hij weer rustig in dat landje eten en spelen met de paarden maar na een uur of 2 springt hij zonder aanleiding naar het andere stukje en gaat daar staan eten.
Mijn paard weet heel goed dat er stroom op het draad staat (hij heeft al eens een schok gehad namelijk) en hij voelt met zijn tastharen aan het draad.
Hij weet ook dat er op het handvat geen stroom staat want hij doet namelijk met het handvat ook het draad open.

Wat te doen wat te doen??
Laatst bijgewerkt door Ode op 16-08-07 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Re: paard springt over stroomdraad, hoe afleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:43

Misschien de draad een stuk hoger maken?
Of zorgen dat hij voldoende te grazen heeft zodat het niet zinvol is om over de draad te springen.

Afleren zal niet meevallen vrees ik.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 17:48

haha nee dat word idd wat.
Helaas zijn die opties niet mogelijk op deze stal.
Mijn paard sprong bij de vorige stal niet over het draad heen maar daar was het stroomdraad veel hoger en voorzien van 3 banen.
Op deze stal is er maar 1 draad op ongeveer 70cm.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:49

de draad een stuk hoger maken of er 1tje bij doen. hier staat de draad op 1m 40 en daar springt geen enkel paard over hoor!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:50

70 cm is volgens mij te laag voor een paard, ik zou de draad ook hoger maken.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 17:53

sorry heb het net even opgemeten en idd het draad is hoger.
ik gok op een meter.
Het komt in ieder geval tot ongeveer de helft van zijn boven been.

(is wel hoger dan 70 cm)

Tammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:54

Misschien een hoger draad? Of een hek En een draad? Tong uitsteken

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:55

Meerdere draden en hoger, zoals de meesten al zeggen Knipoog

TwistedGames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:13

Ik zie ook alleen de optie van de draad verhogen, of een extra draad erboven te spannen. Zoiets afleren lijkt mij een onbegonnen zaak Knipoog

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 20:56

Ik zou ook niet weten hoe ik het af kan leren.
Lastig probleem zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:33

Ook wel erg laag ja. Als het te laag blijkt, kun je twee dingen doen: zorgen dat het binnen het draad veel leuker is dan daarbuiten (want waarom zou je dan nog naar buiten het draad gaan?) of zorgen dat 'ie er niet meer overheen komt (of dat 'ie het de tweede keer in ieder geval niet nog eens probeert). Aan jouw de keuze! Haha!

Ik heb een tijd les gegeven op een stel pony's... Die stonden in de zomer dag en nacht en in de winter overdag buiten, hele grote wei... Op een gegeven moment hadden we de bovenste draad op 1.30/1.40 hangen en daaronder evenredig verdeeld nog drie draden. Hadden we twee C-pony's tussen lopen, de ene vloog er constant óverheen, de andere er dóórheen...

Zijn ze overigens vanzelf mee gekapt op den duur. Maar toen hadden ze wel al minstens 20 keer los (echt los, onder andere 's nachts bij de buren in de tuin) gelopen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:19

Met prikpaaltjes er een draad boven spannen
Kost niet veel geld en het is minder aantrekkelijk als het hoger is

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:25

odje schreef:
sorry heb het net even opgemeten en idd het draad is hoger.
ik gok op een meter.
Het komt in ieder geval tot ongeveer de helft van zijn boven been.

(is wel hoger dan 70 cm)

Als de draad tot de helft van het bovenbeen van je paard komt snap ik wel dat ie er gewoon overheen springt, das wel erg laag Nagelbijten / Gniffelen Dusja, de draad gewoon hoger maken, misschien wat meer stroom erop zetten (als dat nodig is) en het in het weiland waar ie instaat leuker maken Lachen

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:32

odje schreef:
Hij weet ook dat er op het handvat geen stroom staat want hij doet namelijk met het handvat ook het draad open.

Wat slim Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:36

mijn paard weet dus ook dat er op vandvaten geen stroom staat. hij maakt dus de onderte 2 draden open en mn pony kan er dan onderdoor(de bovenste krijgt hij nie topen) wij hebben een klein stukje stroomdraad gepakt en dat van de haak waar het drad aan vastgaat. over het handsvat en aan de andere kant weer vast. krijgt hij een schok als hij het wil vastpakken. hij doet het niet meer maar je moet wel eerst de stroom eraf halen voor je het zelf vastpakt(is snel aangeleerd:)) en het anderedraadje gewoon wat hoger. mijn fries staat achter draden van 1.60 hoog. is er nog nooit uitgekomen.

Gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:39

de draad inderdaat een stuk hoger maken help misschien.
Of gewoon simpelweg een hoog Hek neerzetten.

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:43

ons paard deed dat ook altijd dan maakte hij met de handvaten het hek open duwde de boomstam er vanaf en ging op stap met zijn shetten vriendje .. We hebben toen de boomstam vastgebonden en stoelen neer gelegd voor de shet want die ging in zn eentje

we hebben het nooit echt kunnen op lossen valt ook niet af te leren maar ik neem aan dat jullie geen boomstam kunnen plaatsen dan zou je idd nog een draad moeten spannen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:48

Misschien helpt het al wat als je wapperende 'enge' dingen aan het hek maakt? Ik denk dat het sowieso niet voor lang zal helpen, maar goed, het is een optie...

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:33

Je kan ook op ongeveer 1 meter afstand een 2e draadje spannen. Zo wordt de sprong breder. Misschien dat het helpt Lachen

Swoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:49

rashida schreef:
de draad een stuk hoger maken of er 1tje bij doen. hier staat de draad op 1m 40 en daar springt geen enkel paard over hoor!

Dat weet ik zo nog niet :
Als m'n paard zin heeft, springt ie gewoon over m'n draad van 1m50, heb em nu op 2m hangen.
Groetjes, Koe

Dus ja, 'k zou je draad toch hoger maken dan 70 cm , is toch wel erreg laag , niet ?
Groetjes, Koe

vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:50

Dubbele draden maken

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:52

draad hoger maken, en anders een flink lel verkopen aan de andere kant met een longeerzweep, in de wei is waar hij nblijven moet. Al ben ik zelf meer voor de draad hoger maken. Maargoed ik denk dat hij over 1.50 ook nog wel heen springt als hij het niet naar zijn zin heeft in de wei...

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:59

rashida schreef:

mijne kruipt er onderdoor (je gaat toch niet springen als t veel makkelijker kan Duivel ) en wij hebbeb 2 draadjes de onderste loopt ie doorheen en bukt voor de bovenste ook al staat er stroom op, als meneer geen zin meer heeft om buiten te staan dan zet ie zichzelf wel binnen Koe Haha!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:02

Misschien een draad ervoor of erachter zetten. en dan een meter ertussen? Zodat je een soort 'oxer' hebt?