warmbloed-stal-paard ook in winter buiten zonder deken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

warmbloed-stal-paard ook in winter buiten zonder deken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 11:23

Ik krijg wsl binnenkort de beschikking over een weide. Ik zou graag mijn hannoveraanse merrie buiten zetten, heel de dag, ook s'nachts zonder deken, met schuilstal natuurlijk. Zou dit ook in de winter gaan ?
De merrie heeft hier namelijk altijd op stal gestaan, en ze heeft niet echt veel vet... ze is mager en ze blijft dat ook (niet dik te krijgen, mss op die weide wel...)
maar wat denken jullie ?

TwistedGames

Re: warmbloed-stal-paard ook in winter buiten zonder deken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:43

Zolang je het paard vanaf de zomer buiten laat wennen zonder deken moet het geen probleem zijn.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:04

Ik vind dit een moeilijke vraag. Ik heb sinds enkele maanden een 3 jarige. Die altijd ontzettend verwend is met dekens. Beestje heeft dan ook helemaal geen haar en maakt ook bijna geen vacht aan. Ze staat hier nu enkele maanden dag en nacht buiten.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:08

Inderdaad, ik zou haar nú niet meer zonder deken erop zetten voor komende winter, maar je kunt haar in ieder geval laten wennen, dan kan ze zeker in het late voorjaar permanent zonder deken erop.

Probeer vooral te kijken hoe ze het doet, als je merkt dat ze het nu ook niet koud krijgt, hoef je je er echt geen zorgen over te maken. Als je paard gezond is, zou dat sowieso geen probleem moeten zijn

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:24

Het is nog vroeg genoeg in het jaar om haar te laten wennen aan het buitenstaan en een wintervacht aan te maken. Waarschijnlijk zal ze ook wat dikker worden als ze 24/7 op het land staat.
Voor de rest natuurlijk dit jaar extra controleren ook 's avonds laat, zodat je direct kan ingrijpen mocht ze het wel koud krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:38

Ik zou het ook gewoon proberen. Goed in de gaten houden, en als het nodig is kun je altijd nog een deken op leggen als het een paar dagen echt hard gaat vriezen.
Zorg in ieder geval dat ze onbeperkt hooi heeft. Paarden houden zich warm door te kauwen en eten.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 17:23

Ja, vorig jaar is het paard ook geschoren geweest, en voor ze werd geschoren, had ze al niet veel winterhaar... Maar ik heb hier wel een deken liggen, maar het is zo dat ik dat eigenlijk nogal gevaarlijk vind, stel dat ze erin gekneld zit ofzo, die weide ligt ook niet aan ons huis...
Maar ik ga waarschijnlijk wel eerst proberen of het zonder lukt.

Oh, ik had eigenlijk nog een vraag, kan een paard met een schaap als weidemaatje ? Een shet zou ik ook wel kunnen kopen, maar een schaap eet het onkruid uit de weide op dat het paard niet opeet ofzoiets heb ik gehoord.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:46

Als je nu gewoon geen deken opdoet kan het makkelijk. Ik ken zelfs Arabieren met zo'n teddyvachtje die gewoon lekker in de sneeuw buiten staan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:29

Waarom is het paard niet dik te krijgen?? Stress? Ziekte? Slecht eten? Iets anders?
Daarnaast, kan het land het aan om de hele winter mishandeld te worden? Ik weet niet waar je woont, België is best groot, maar in bepaalde delen van de Kempen en Limburg zou ik het niet eens in mijn hoofd halen om mijn paard in de winter 24/7 in een weiland te zetten, tenzij je op een chronische mok zit te wachten.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:32

Ze is medisch helemaal gezond, ze blinkt ook, pas nog bloed laten trekken, er is niets aan de hand met haar, maar ze word niet dik ! En ze is echt te mager, maar ze blinkt en is vrolijk... Wat wel opvalt is dat ze veel mest... (wordt ook leuk in de wei drollen rapen Knipoog !)

de wij is nabij de grens met nederland gelegen, in oud-turnhout, in de kempen dus ja, maar het is een zeer groot stuk grond, dat we in stukken kunnen verdelen, dus normaal zou dat moeten lukken.

Avary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:37

inderdaad gewoon proberen Lachen je merkt het snel genoeg mocht ze het toch koud krijgen Ja

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:38

Mijn merrie is ook dun, eet goed en is happy (glanst, vrolijk en vol energie). Tevens niks klinisch aan de hand... Ikzelf ben ook dun (1.66 groot en 46,6 kilo) en eet ook genoeg. Ik ben toch ook niet ziek -.-'

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:34

Ik heb een stalpaardje gekocht en die in juni, toen ze bij mij kwam, gelijk buiten gehad. Ze vond het heerlijk, maar haar lichaam heeft wel wat aanpassingsprobleempjes gehad als tranende ogen, snotteren e.d. Als je paard moeilijk dik te krijgen is, zou ik haar in de winter niet zonder dek laten lopen. Door de regen en kou kost het meer energie om op temperatuur te blijven dan met goede all-weather deken op en kan ze die energie gebruiken om op gewicht te blijven.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:03

Maar het kan inderdaad ook dat ze met dit vette gras sneller bijkomt, en bovendien kun je ook mais bijvoeren. Heb je dat al gedaan? Ik heb trouwens ook iets gehoord over zoveel energie aannemen als uitgeven, dus als je paard meer energie nodig gaat hebben, zal het ook meer uit zijn eten halen.

Maar of dat een broodje aap is weet ik niet, iemand anders wel?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:12

Ligt eraan waar je woont. In het Westen is de wei te zacht van grond en krijg je problemen in de winter met nattigheid, modder en ongelijke bodem, maar mijn vorige merrie is nu fokmerrie en staat ergens in Brabant. Ze zag er de laatste keer dat ik was gaan kijken er super uit en die staat ook dag en nacht buiten, zomer en winter. Nou geloof me vroeger stond die echt onder dikke dekens op stal. Dat haar dat groeit wel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:13

We hebben hier een draver lopen die echt flink bijgevoerd moet worden in de winter en ook een dek nodig heet omdat hij anders extra invalt. Het verschilt ook van paard tot paard. gezondheid, leeftijd, karakter, spijsvertering etc er spelen veel dingen mee...

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:17

Bijvoeren is in de winter altijd nodig. En als je natuurlijk nog flink actief met je paard bezig bent wordt het droogstappen ook wel een werk met die lange haren. Dan zou met een deken buiten wel wat schelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:16

Margytje schreef:
Ze is medisch helemaal gezond, ze blinkt ook, pas nog bloed laten trekken, er is niets aan de hand met haar, maar ze word niet dik ! En ze is echt te mager, maar ze blinkt en is vrolijk... Wat wel opvalt is dat ze veel mest... (wordt ook leuk in de wei drollen rapen Knipoog !)

de wij is nabij de grens met nederland gelegen, in oud-turnhout, in de kempen dus ja, maar het is een zeer groot stuk grond, dat we in stukken kunnen verdelen, dus normaal zou dat moeten lukken.

Voorwaarde is dat je een droog stuk hebt waar ze ALTIJD droog kunnen staan en eventueel liggen. Mensen die hun paard 24/7 in de modder laten staan (buiten is zo geweldig) zijn in mijn ogen kortzichtige dierenmishandelaars.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:33

Een paard zou in principe zonder deken moeten kunnen.
Hou het wel in de gaten, valt je paard af dan zou ik toch een deken omdoen. Niet teveel poetsen met een harde borstel zodat je de beschermingslaag op de vacht houdt.
En zorg ervoor dat je paard de hele dag door kan eten, vooral ruwvoer, door de vertering van het eten blijft je paard warm. En zoals ikke zegt zorg er ook voor dat je paard droog kan staan en nog een toevoeging, kan schuilen tegen regen/sneeuw/hagel, wind of zon.

Nogmaals, blijf wel kijken naar je paard en laat haar niet kost wat het kost zonder deken staan.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 16:41

Ze zou zeker en vast een (grote) schuilstal krijgen, ook zou er elke dag iemand naar komen kijken die echt wel iets van paarden kent (ikzelf niet, ik zit op kamers door de week dan). Ze zou ook onbeperkt hooi kunnen krijgen, of toch ook in de mate van het mogelijke, want de wei staat niet aan huis natuurlijk... Normaal gezien is het ook een erg droge weide, en ze kan ook worden opgesplitst in delen zodat het gras niet tot modder hoeft verplaatst te worden.
Bijvoeren in de winter zullen we denk ik zeker wel moeten doen, hoewel deze merrie eerder met extra eten, extra nerveus word, en extra veel gaat bewegen, waardoor ze uiteindelijk nog magerder wordt... Maar daar gaat het hier nu niet om.
Het zal waarschijnlijk toch proberen worden Lachen.
Bedankt voor de reacties alvast !

En wat denken jullie van het schaap ? Kan de merrie samen staan met een schaap of is een soortgenoot beter ?
En eet een schaap echt het onkruid op dat het paard niet eet ?

TwistedGames

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:53

Schapen eten inderdaad wel meer dan paarden, ze zijn minder kieskeurig. Maarja mijn voorkeur zou toch wel een pony zijn, het zijn immers soort genootjes.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:08

ik ken genoeg KWPNers die net zo gehouden worden als IJslanders en Fjorden en ze doen 't prima Haha!. Veel mensen herkennen niet meer dat het een kwpner is in de winter, omdat ze niet weten dat die ook pluizig kunnen worden. De arabier van mijn vriendin is in de winter ook 'leuke pooooooooony, wat is het? een ijslander?'

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:33

Als je moet kiezen tussen schaap en pony zou ik toch voor een pony erbij gaan.... Haha! Of allebei.....maar dan moet je haast weer 2 schapen nemen want dat zijn ook kuddedieren die het liefst onder soortgenoten zijn Knipoog
En normaal kan ieder paard gewoon buiten staan hoor. Het ene paard krijgt sowieso meer wintervacht als de andere. En dat je paard niet dik te krijgen is hoeft ook niet te betekenen dat ie niet gezond is. Mijn paard is ook niet dik te krijgen (zelfs niet in een groene wei), ligt denk ik ook aan het type paard. En daarbij eet mijn paard in de winter als de paarden worden bijgevoerd ook niet zo veel als de andere paarden. Het aanbod is er maar hij heeft gewoon niet zoveel nodig.
Nou moet ik zeggen dat mijn paard ook niet mager is maar gewoon mooi. Echt mager lijkt me niet goed.

O ja, een schuilstal is wel erg belangrijk. Mijn paard gebruikt hem niet tegen de regen maar juist in de zomer tegen de zon! Knipoog

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:35

En volgens mij eten schapen idd de onkruiden die de paarden laten staan op. Misschien kun je af en toe wat schapen "lenen" van kennissen in de buurt om je weide af te laten grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:36

Natuurlijk kunnen ze in de winter naar buiten
Met veel jonge paarden wordt dat ook gedaan Lachen
Maar als ze dan ouder zijn kan het ineens niet meer?

Maar zoals Ikke zegt wel op een droog stuk
Paarden die in de winter geen droog plekje hebben, tot de kogels in de drek staan heeft niets meer te maken met de natuurlijke behoefte geven van een paard.
Maar dat vind ik ook een vorm van dierenkwelling.