Verwaarloosde oude shet: dierenbescherming bellen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doriangi

Verwaarloosde oude shet: dierenbescherming bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:33

Ik ging vanavond naar een huis gaan kijken en onderweg zag ik een graatmagere shet op een weide lopen.
Het was verschrikkelijk, de ruggegraat stak centimeters uit, je kon elke rib tellen en zijn flanken waren ingevallen.
Zijn vacht was precies nog wintervacht die er nog steeds aan hing, er hingen lange plukken los aan en zijn manen en staart waren volledig ineen geklit!
Toen ik erbij ging probeerde hij te hinniken maar het lukte hem precies niet goed, er droop groen slijm uit z'n mond van het gras en als je aan zijn mondje kwam had hij precies pijn.
Ik ben dan gaan aanbellen bij een van de buren en die zei dat de shet van iemand verderop de straat was maar dat het diertje al heel oud is, toen ben ik gaan aanbellen bij de eigenares.
Het was een oude vrouw, ze zei dat de shet al 34 jaar oud is.
Allemaal goed en wel maar met de juiste verzorging en voeding kan een dier er toch nooit zo beroerd uitzien?!
Ik vroeg vervolgens of hij wel voeding kreeg en of z'n tandjes enzo werden nagekeken.
Ja hoor, zei ze, hij krijgt 's morgens en 's avonds brood, koeken en aardappelen en loopt de rest van de dag gewoon op de weide.
Op de vraag van de tandjes zei ze de dierenarts is geweest en zei daar kan ik echt niets meer aan doen.
Ik wed ervoor dat zijn tandjes nog nooit zijn nagekeken of bijgevijld, hij trok z'n hoofd weg en stampte met zijn voorbeen toen ik eraan kwam!
Wat wil je dan dat zo'n diertje graatmager is? Hij krijgt voeding die niet eens geschikt is voor zo'n dier, zijn tanden zijn wss enorm pijnlijk waardoor hij niet goed meer kan grazen en hij verteert het niet!
Hoe anders verklaar je dat groene slijm die zomaar uit z'n mond droop?
Over zijn vacht zei ze dat het winterhaar er dit jaar niet goed afgekomen was... wat voor excuus is dat voor de klitten in z'n manen en staart?
M'n vader zit constant te zeggen dat ik de wereld niet kan veranderen en dat die vrouw niet speciale voeding gaat geven omdat "ik" het gezegd heb maar ik kan het hierbij echt niet laten...
Oud zijn hoeft niet gelijk te staan met mager en onverzorgd!
Wat zouden jullie doen? De dierenbescherming bellen of niet? Die vrouw heeft hem mssn al jaren maar ik vind het allesbehalve verantwoord dat zo'n mensen dieren houden...
Wat gaan ze met het beestje doen? Is een verhuis niet te veel stress voor zo'n oud diertje?
Ik ben echt een beetje radeloos nu... Verdrietig

veronique56

Re: Verwaarloosde oude shet: dierenbescherming bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:49

Hoi,
Bellen kan altijd, het is dan aan de dierenbescherming of ze langskomen of niet. Aan jouw verhaal te horen is een beetje goede verzorging wel op zijn plaats. Succes en laat even weten wat je gedaan hebt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:54

het is niet altijd zoals het lijkt: een vriendin van me heeft haar oude merrie van nu al 30 jaar nog lopen (al 9 jaar gepensioneerd). wordt nu ook mager, en ziet er niet zo super meer uit als vroeger. maar.... krijgt super te eten (voor wat ze nog weg krijgt zonder kiezen en met amper nog tanden in de mond), speelt nog, is nog vrolijk. kwijlt wel (groenig slijm??) doordat ze amper nog tanden heeft. de dierenarts houdt dat wel bij, maarja, oud is oud. Knipoog verder zit er ook laat in het jaar nog lang haar op; dat komt er niet goed meer af.
misschien vinden anderen dat paard er ook niet uitzien, maar hee: er wordt absoluut goed voor gezorgd!

dus goed dat je actie hebt ondernomen, maar het HOEFT niet iets zieligs / verwaarlozing te zijn natuurlijk!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:59

Helaas gaat écht oud en mager dus wel samen. Naarmate een paard echt gaat aftakelen neemt ook de spieropbouw en vetlaag af. De stofwisseling veranderd en idd vaak door een slechter gebit gaat het aansterken ook niet sneller.

34 is een mooie leeftijd. Ik kan niet oordelen of er goed of slecht voor wordt gezorgd maar oud is het wel. En op die leeftijd kun je geen sportlijf/conditie meer verwachten. Misschien valt het dus allemaal wel mee en is de pony gewoon met zijn laatste levensfase bezig.....Iets dat vele paarden niet eens meer wordt gegund. That's life!

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 21:01

Akkoord dat hij er niet meer vol en fit uitziet maar brood en aardappelen noem je toch geen voeding? En al zeker niet voor zo'n oud diertje...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:05

Ach, vroeger kregen de boerenpaarden ook brood en aardappelen. Een shet kun je nu eenmaal niet op een emmer krachtvoer zetten. Een goede wei moet voldoende zijn. Hij/zij doet het er kennelijk prima op, is er toch 34 jaar mee geworden.

Ik begrijp je bezorgdheid en dat siert je ook. Maar shetten zijn sobere pony's die je niet té veel in de watten moet leggen. Ik denk dat het wel mee valt zo te lezen....

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:05

die merrie van m'n vriendin krijgt ook brood (in stukjes, anders gaat het niet meer). er staat gras in de wei, en ze krijgt luzerne (kuil en hooi lukken niet meer), daar haalt ze alles uit. en wat muesli.
aardappelen zijn geen paardeneten, maar ze gaan er vast niet dood aan...

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:07

Wij hebben ook een merrie van 36 en die eet ons de oren van het hoofd.Toch is ze broodmager en nemen de spieren in sterke mate af.Ook heeft ze op sommige plekken een lange vacht in verband met de ziekte van Cushing.
Het soort actie dat jij nu wil doen weerhoud mij ervan haar haar laatste dagen, maanden of jaren in het land te zetten langs de weg.Ik weet wat er dan komen gaat;Constant mensen aan de deur en dierenbescherming die komt kijken.Daarom staat ze nu achter het huis in de paddock.Natuurlijk is het wel goed dat je erop let maar het kan best zijn dat de eigenaar er evengoed goed voor zorgt.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:12

Hang een bordje op met de tekst:

Ik ben oud maar niet zielig. Krijg iedere dag ruimschoots te eten. Maar ouderdom komt met gebreken.... Cool

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:13

De dingen die je aankaart kunnen vaak met andere dingen te maken hebben:

karenski schreef:
Ik ging vanavond naar een huis gaan kijken en onderweg zag ik een graatmagere shet op een weide lopen.
Het was verschrikkelijk, de ruggegraat stak centimeters uit, je kon elke rib tellen en zijn flanken waren ingevallen. Dit kan komen door ouderdom, sommige paarden hebben de neiging compleet in te vallen
Zijn vacht was precies nog wintervacht die er nog steeds aan hing, er hingen lange plukken los aan en zijn manen en staart waren volledig ineen geklit! ik weet natuurlijk niet hoe het er in het echt uitziet, maar mijn jonge shet wordt goed verzorgd, en zelfs bij haar heb ik de ene dag de manen uitgekamt, de volgende dag hangt het weer in elkaar. Oudere paarden hebben, vooral dit jaar, erg veel moeite met de vacht. Als je bedoelt dat er gewoon lange plukken haar los hingen: ik kan bij die van mij elke dag borstelen tot ik een ons weeg, en er komt geen haartje meer uit, de volgende dag klop ik eens op haar kont en waait een grote wolk haar op. Of bedoel je grote lappen vervilt haar? Dat is namelijk inderdaad niet de bedoeling.
Toen ik erbij ging probeerde hij te hinniken maar het lukte hem precies niet goed, er droop groen slijm uit z'n mond van het gras en als je aan zijn mondje kwam had hij precies pijn.
Allereerst vind ik het niet bijzonder slim en netjes zomaar binnen te gaan, maar wel erg begrijpelijk. Hoe klonk het? Als een half afgebroken hinnik, op een hogere toon, alsof hij wil hinniken, maar het geluid er niet goed uitkomt? Dat hebben alle paarden weleens, ouderen nog vaker. Het kan ook een waarschuwings hinnik zijn geweest. Verder: speeksel 'probleem' kan inderdaad aan het gebit liggen, maar daar zijn meerdere mogelijkheden, soms houdt het gewoon in dat de tanden van een ouder paard niet meer zo goed zijn, en dat er wat speeksel uit komt. Het geeft echter wel aan denk ik, dat het gras goed sappig is
Ik ben dan gaan aanbellen bij een van de buren en die zei dat de shet van iemand verderop de straat was maar dat het diertje al heel oud is, toen ben ik gaan aanbellen bij de eigenares.
Het was een oude vrouw, ze zei dat de shet al 34 jaar oud is.
Allemaal goed en wel maar met de juiste verzorging en voeding kan een dier er toch nooit zo beroerd uitzien?!Omdat we niet kunnen zien hoe het dier erbij staat, kunnen we daar geen oordeel over vellen, bovendien hebben shetjes zeker wel genoeg aan gras over het algemeen, zeker als ze niets hoeven te doen. Of extra voeding nodig zou zijn, is dus ook niet aan ons te zeggen, en kan beter beoordeeld worden door iemand anders (met verstand over dat soort dingen Knipoog )
Ik vroeg vervolgens of hij wel voeding kreeg en of z'n tandjes enzo werden nagekeken.
Ja hoor, zei ze, hij krijgt 's morgens en 's avonds brood, koeken en aardappelen en loopt de rest van de dag gewoon op de weide.
Op de vraag van de tandjes zei ze de dierenarts is geweest en zei daar kan ik echt niets meer aan doen.Dan is weer de vraag, valt er aan de tanden niets te doen, of kan ze het bijv. niet betalen?
Ik wed ervoor dat zijn tandjes nog nooit zijn nagekeken of bijgevijld, hij trok z'n hoofd weg en stampte met zijn voorbeen toen ik eraan kwam! Dit is eerder een teken van redelijk kopschuw zijn/ gewoon niet willen dat je aan hem komt. Paarden met pijn draaien over het algemeen weg, en gaan niet met hun benen stampen, dat is meer een waarschuwings teken 'tot hier en niet verder'. Paarden zijn vluchtdieren, en zullen dus bij angst of pijn eerder terugdeinzen en weglopen, dan gaan dreigen. Mij klinkt het dus niet zozeer in de oren dat het dier pijn heeft, maar wel dat hij niet wil dat je dat doet.
Wat wil je dan dat zo'n diertje graatmager is? Hij krijgt voeding die niet eens geschikt is voor zo'n dier, zijn tanden zijn wss enorm pijnlijk waardoor hij niet goed meer kan grazen en hij verteert het niet!
Hoe anders verklaar je dat groene slijm die zomaar uit z'n mond droop? Gras kan zéker voldoende zijn, en slechte tanden/overmatig speeksel verklaart het speeksel. Heb je hem zien eten? Het kan goed zijn dat zijn tanden gewoon niet goed meer zijn. Verteren heeft trouwens weinig te maken met de tanden, het zou misschien kunnen zijn dat hij iets aan zijn tanden heeft, waardoor hij minder binnen krijgt, maar dat heeft verder niets te maken met het spijsverteringskanaal.
Over zijn vacht zei ze dat het winterhaar er dit jaar niet goed afgekomen was... wat voor excuus is dat voor de klitten in z'n manen en staart?Geen vreemd excuus, en zoals al eerder: mijn shet heeft hetzelfde, is perfect gezond, maar ik ga dat zeker niet elke dag borstelen/uitpluizen, dat is ook weer niet goed.
M'n vader zit constant te zeggen dat ik de wereld niet kan veranderen en dat die vrouw niet speciale voeding gaat geven omdat "ik" het gezegd heb maar ik kan het hierbij echt niet laten...
Oud zijn hoeft niet gelijk te staan met mager en onverzorgd!
Wat zouden jullie doen? De dierenbescherming bellen of niet? Die vrouw heeft hem mssn al jaren maar ik vind het allesbehalve verantwoord dat zo'n mensen dieren houden...
Wat gaan ze met het beestje doen? Is een verhuis niet te veel stress voor zo'n oud diertje?
Ik ben echt een beetje radeloos nu... Verdrietig

Ik denk dat je sommige dingen misschien toch wel een beetje overtrekt. Het klinkt eerlijk gezegd alsof de vrouw er toch wel redelijk voor zorgt hoor, ook al zou jij dingen anders doen. Feit is gewoon dat je de medische achtergrond niet weet van het paard, en je weet niet wat, hoe en waarom.

Je kunt zeker wel de DB bellen, misschien dat zij meer zich op de zaak hebben. Ze zullen in ieder geval de situatie beter in kunnen schatten dan wij allemaal, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er gezegd wordt dat er slecht voor gezorgd wordt. Hij heeft in ieder geval nog een oude dag, iets wat inderdaad niet veel paarden meer gegunt wordt.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 21:26

Overdrijven doe ik alleszins niet, waarom zou ik? Wat voor nut zou het hebben om alles 10 keer erger te doen klinken?
Ik vertel alleen wat ik heb gezien en opgemerkt en ik vraag gewoon wat jullie in mijn geval zouden doen.
- Zijn manen zagen er niet uit alsof ze een dag, twee dagen, een week of zelfs maanden geleden zijn gekamt. De knopen die erin zaten krijg je er volgens mij alleen nog maar uit door alles af te scheren.
- Met de haren die los hingen bedoel ik inderdaad grote lappen vervilt haar.
- Ik ben niet in de weide gegaan maar heb hem over de omheining eens op z'n hoofdje geaaid.
- Als iemand een paardentandarts en dergelijke niet kan betalen zou die persoon mssn maar beter geen paard of zelfs pony houden, volgens mij had ze zelfs geen flauw idee dat er paardentandartsen bestaan aan haar reactie te zien.
- Het dier loopt erg stroef en moeilijk dus ik denk niet dat als hij al dan niet pijn had zou weggelopen zijn, eerder weggeslenterd.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:39

Ik zeg ook niet dat je het allemaal maar aangedikt hebt, maar dat de mensheid in zijn algemeenheid de neiging te hebben 'oh wat zielig, wat verschrikkelijk zielig', niet dat jij zomaar wat hebt verzonnen of aangedikt Lachen

Maar nogmaals, mensen van Bokt hebben niet gezien wat jij hebt gezien Haha!

Algehele verzorging uit tweede post: dan moet ik toch zeggen zwaar onder de maat.
Erbij gaan: sorry, verkeerd begrepen, ik las het alsof je de wei in was gegaan.
Niet kunnen betalen: zo denk ik er ook over, maar veel mensen denken dat een shet toch amper iets kost wat DA en TA betreft, en komen dat voor een dure verrassing te staan.

Je kunt altijd de DB bellen, zij hebben er meer zicht op. Als je de DA belt, kan hij/zij je ook meer vertellen denk ik, en specifieke vragen stellen over het dier.