hoefsmid, inenten, wormenkuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moirsa

hoefsmid, inenten, wormenkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:21

hoevaak komt julie hoefsmid?
En hoe zit dat met natuurlijk bekappen, gebeurt dat even vaak als een normale? (is dichterbij en scheelt toch 25 euro met een normale Nagelbijten / Gniffelen )

inenten word toch aangeraden om het 2x in het jaar te doen? (1x in het jaar is verplicht bij wedstrijden)
Hoevaak doen julie dit en hoeveel zij julie er aan kwijt?

Wormenkuur hoort om de maand te gebeuren toch? Blond
Hoeveel zijn julie kwijt voor een paard ?
en hoevaak doen julie dat?

uhm ja sorry heb op dat gebied er niet echt verstand van...

edit: typfouten

Ik zie dat er al een topic over het inenten loopt...
wil toch nog even eten hoeveel julie er kwijt aan zijn..

veronique56

Re: hoefsmid, inenten, wormenkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:52

Inenten laat ik 1x per jaar doen door de dierenarts. Meestal ben ik dan rond de 30 euro kwijt maar dit verschilt natuurlijk per dierenarts.
Voor de rest geef ik om de maand idd een wormenkuur, deze verschillen van 8,- tot 15,-. 1x per jaar geef ik dan ook nog een goede wormenkuur van 22,-.
De hoefsmid (professioneel opgeleid) komt ong. om de 10 à 15 weken en kost 25,- voor bekappen. Zou ik mijn paard vierkant laten beslaan met gewoon beslag dan lopen de kosten op tot 75,- per keer en dit moet dan ook om de ong. 8 weken gebeuren.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:54

Bij mijn pony kwam de hoefsmid om de 8 weken. Die stond alleen voor op ijzers en dat kostte 50 euro als ik het goed heb. Mijn paard staat niet op ijzers. Het bekappen kostte de laatste keer 26 euro.
Het inenten gebeurt bij ons 1 keer in het jaar. Mijn dierenarts zei destijds dat het niet nodig was om elk half jaar te enten, dus dat doen we ook niet. De kosten hiervoor weet ik zo niet meer maar ik meende rond de 35 euro?
Een wormspuit krijgt die van mij iedere 3 maand. De prijzen hiervan variëren van ongeveer 10 tot 20 euro.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:51

bij mij komt de hoefsmid als ik het nodig vind, dat is meestal om de 8 weken of eerder. het bekappen kost mij 25 euro (voor en achter) Inenten doe ik 1x per jaar, ik weet even niet hoe duur dat is, maar ik denk zoeits rond de 35 a 40 euro.
Wormenspuit doe ik 3 a 4 keer per jaar ofzo.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:54

Hoefsmid komt 1 a 2x per jaar, de rest van het jaar doe ik het zelf.
Kost 20 a 35,- (ligt aan welke ik hoefsmid te pakken krijg)

Enten is omdat ik aan endurance mee wil doen, dus 1x per jaar.
(rij zelf naar DA toe, kost 18,-)

Ontwormen gebeurd 4x per jaar met equest en equest pramox.
Kosten ongeveer 60,- per jaar

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:58

Inenten laat ik om de 11-11.5 maand doen. Dus zeg maar 1 keer per jaar. Kosten zijn verschillend. Alleen influenza is iets van 25 euro per paard, influenza+tetanus rond de 40 euro per paard (omdat ik geen wedstrijden rijd ent mijn DA om het jaar met tetanus).

Hoefsmid komt om de ca. 10-12 weken. Kosten rondom bekappen 25 euro voor mijn Tinker, 15-20 euro voor de Shet.
Over een tijdje gaat de Shet op ijzers (gaat voor de koets lopen en heeft gevoelige hoefzolen), kosten daarvoor zullen zo rond de 70-80 euro zijn denk ik.

Wormenspuit haal ik altijd een hele jaarvoorraad via http://www.paardendrogist.nl. Afhankelijk van de soort wormenkuur betaal ik dan 7-10 euro per wormenkuur. Aantal keren ontwormen is ook weer afhankelijk van het soort wormenkuur wat ik heb. De ene moet om de 6 weken worden herhaald, de andere om de 8 weken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:59

inenten 1 keer per jaa, met 2 pony`s niet, smid wanneer nodig is, meestal na 8 of 10 weken, 55 voor ijzers voren, 25 voor bekappen.
wormkuur 4 keer per jaar

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:20

Bekappen elke 8 weken, (geloof) 25,- per keer.
Wormenspuit ong. elke 10 weken, vanaf 7,50.
Inenten 1 keer per jaar.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:27

Om de 8 á 9 weken hoefsmid 4kant ijzers ( 75 euro)
Om de maand wormenkuur ( ong 13 euro per keer )
Enten 1 keer per jaar ( ong 35 euro )
1 x per jaar tandarts ( weet niet hoe duur ligt aan de behandeling )

Leuk he paarden Haha! Haha! Haha!

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:38

Ik betaal maar €15,- per jaar aan het enten (1x) omdat we dat met de hele stal tegelijk doen krijgen we namelijk korting. Mijn paard gaat elke 8 weken naar smid, €75,- voor vierkant op ijzers. En ik geef ook om de maand een wormenkuur. Meestal een van een euro of 10, maar 2 keer paar jaar een duurdere, met 2 werkzame stoffen ipv 1. Die duurdere kost iets meer dan €20,-, ik weet het niet precies.

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:52

Wij enten hier op stal 2 keer per jaar ( iedereen tegelijk ) a 33 euro per keer.
wormenkuur 4 keer per jaar per wormenkuur zo'n 20,00.
Hoefsmid is 1 keer in de 6 a 8 weken , kosten 90,00 ( rondom op ijzers )
en dan de kosten nog als je paard ziek zou worden natuurlijk, dat gaat al gauw aardig
in de papieren lopen, houd daar zeker rekening mee.

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:12

Enten doen wij twee maal per jaar. Onze fokmerrie enten we daarbij ook voor Rhino.

Wormspuiten zijn we heel secuur mee. Dat gebeurd iedere 8 weken. Daarbij rekening houdend met het jagertijde ivm horzels/dracht etc.

Hoefsmid kom ca om de acht weken. Tussendoor vijlen we zelf ook wel eens bij. Maar het bekappen laten we over aan ee goede hoefsmid.

Daarbij komt bij de paarden eens per jaar een tandarts.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:21

Al onze paarden worden gezamelijk ingeënt en ontwormd, samen met alle andere paarden op stal en de pony's op wei.

De hoefsmid komt als het nodig is, daar zit totaal geen datum ofzo aan vast. Omdat Veronica ijzers heeft wordt het €45,-. Gewoon bekappen dan vraagt hij er €15 voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:27

Smid wisselt, hij komt wekelijks op stal en dan kijk ik of ze gedaan moeten worden of niet. In de zomer moeten ze vaker dan in de winter, maar gemiddeld zit ik op een week of 6 a 7. Ze staan beide rondom op ijzers, als er niet verlegd kan worden ben ik - zonder speciaal sliding beslag - rond de 75 Euro kwijt.

Ingeent worden ze twee keer per jaar.

Wormenkuur wisselt ook, afhankelijk van de werkzame stof. Equest beschermt langer dan bijv. Panacur.