shetlander afvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rode_aardbei

shetlander afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 16:41

ik verzorg een shetlander die moet afvallen maar hoe kan ik dat het beste/gezondste doen
de shetlander heeft totaal geen conditie meer dus ik ben begonnen met rustig opbouwend rijden.
heeft iemand nog een tip voor mij?

ikke20

Re: shetlander afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:44

rustig aan meer laten bewegen en rustg aan het voer verminderen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:46

Ikke20, ik zou niet zomaar adviseren voer verminderen... wat krijgt de shetlander aan eten?
Verder idd rustigaan het bewegen opbouwen, begin met een beetje longeren/wandelen, ik zou niet direct weer gaan rijden....

rode_aardbei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 16:48

voer krijgt ze niet zoveel aangezien ze ook nooit iets deed ze staat dag en nacht op het land s'nachts op een kaal stukje en overdag op een stukje waar meer op staat!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:09

Op een paddock/zandstukje zetten en hooi ipv gras voeren, mineralensteen erbij en beweging geven!

oooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:10

Longeren is een oplossing, hooi ipv gras of kuilgras voeren en dan gaat 't wel. Maar een shetlander kan wel conditie hebben.

Sofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:15

Wij hebben ook een shetlander, ze was eerst erg dik! Ze krijgt nu dagelijks 'sochtends en savonds een handje brokken, voor de rest krijgt ze elke dag beweging (longeren of rijden) en loopt ze in de wei, die is in een paar maand super veel afgevallen!

Sofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:16

Oohja, ook krijgt ze gewoon iedere dag hooi en heeft ze een liksteen in haar stal, anders gaat ze haar stro eten!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:18

mijn ervaring: succes.. ik ben al onverhoopt 2 jaar bezig maar mijn shet wordt alleeen al dik van licht Tong uitsteken
Nou moet ik zeggen dat t nu beter gaat sinds hij onder t zadel gereden wordt (hij s nu 4)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:21

Ik heb ook niet echt de gouden tip gevonden, veel beweging geven, maar je kunt het arme ding niet bij wijze van spreken 5 uur in de stapmolen laten staan Knipoog

(ik ben me er volledig van bewust dat goed beweging geven iets anders is dan voor lange duur in een stapmolen zetten (natuurlijk geen 5 uur), maar het is vaak moeilijk, vooral met een vz paard.)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:51

Mijn shet was ook veel te dik. Een stuk wei afgezet wat ze zo kaal had, en alleen maar hooi bijvoeren en een liksteen. Daarbij rustig opbouwen van het werk en ze is nu al een stuk afgevallen

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:34

ik neem er gewoon genoegen mee dat hij wat dikker is dan eigenlijk zou moeten.. verder krijgt mijn shet elke dag beweging, elke dag op het land, snachts op stal met een plak hooi en een handje brokjes...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:38

Sofie_ schreef:
Oohja, ook krijgt ze gewoon iedere dag hooi en heeft ze een liksteen in haar stal, anders gaat ze haar stro eten!

Stro eten is niet erg. Niet teveel natuurlijk... Het vult, ze zijn bezig maar ze worden er niet vet van. Ik voer naast hooi(oud)ook stro aan onze pony op dieet. Ze staat op een vrij kaal graslandje, en krijgt geen krachtvoer. Wel af en toe een vitaminestoot.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:57

Je kunt haar ook een graaskorf omdoen, maar daar weet ik het ook niet zo helemaal van. Die van mij werd er gefrustreerd van, en het hele verhaal lukte gewoon voor geen meter

Birgit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:03

Geef de pony veel beweging en ga niet te snel het eten minderen.
Mijn paard is hoefbevangen geraakt doordat ze te snel is afgevallen, dus let goed op hoe je het doet.

Gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:03

Vooral veel rijden/beweging geven, hem niet/ zo min mogelijk op de wei zetten. En conditie trainen! Veel succes!

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:33

Gayle schreef:
Vooral veel rijden/beweging geven, hem niet/ zo min mogelijk op de wei zetten. En conditie trainen! Veel succes!

helemaal mee eens