Friezen niet naar buiten in de zomer wegens verkleuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

Friezen niet naar buiten in de zomer wegens verkleuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 22:00

ik ken een boerderij waar friezen zomer's in snikhete stallen staan en niet naar buiten mogen omdat ze anders op keuring/wedstrijd minder zwart zijn, sorry hoor maar dit vind ik echt dierenmishandeling.
is er niet iets een deken of spray ofzo wat ik kan adviseren aan die mensen, zodat die paarden misschien wel naar buiten mogen?
ik weet het ook niet goed.. Scheve mond

omaas

Re: Friezen niet naar buiten in de zomer wegens verkleuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:22

Volgens mij, ook zo tussen neus en lippen gehoord, dat er speciaal voer is voor friezen zodat ze niet verkleuren. Zou alleen echt niet meer weten hoe dat merk heet.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:25

Belachelijk dat die dieren niet buiten mogen!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:27

wat een domme reden...

ik werk in een ruiterhuis, en we hebben allemaal snufjes en tips om paarden zwart te houden Knipoog
sneu hoor...
groetjes

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:29

Bij een kennis van mij staat de fries s'nachts buiten en s'middags binnen in een grote open ruimte. Lachen

Odysseus

Je hebt tegenwoordig ook speciale shampoo's voor dit probleem (echter zijn ze wel wat aan de prijs) bijv. Black as Knight.

VonDutch

En wij hebben het geweten, veulen van Tornado is net eraf + verkocht.. en we hebben er een bruine fries aan overgehouden..
Wegens dagelijkse weidegang natuurlijk, waar we niks aan konden doen.. maar de verkleuring is wel erg opgespeeld..
Hopelijk veranderd het snel, ik vind zwart toch wel mooier Knipoog
Als hij bruin is geworden, kan je hem dan nog zwart krijgen of is het dan al gedaan met de pret?

Het resultaat ; http://img254.imageshack.us/img254/1508/spa0614xo6.jpg

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:30

omaas schreef:
Volgens mij, ook zo tussen neus en lippen gehoord, dat er speciaal voer is voor friezen zodat ze niet verkleuren. Zou alleen echt niet meer weten hoe dat merk heet.

Volgens mij werken die niet echt Haha! Er is hier een instructeur in de buurt die er om bekend staat dat als je met een verkleurd paard komt, hij altijd begint te roepen: Heb je geen geld voor een deken ofzo?

Er zijn volgens mij best dekens te krijgen die het verkleuren tegen gaan. Ik vind het ook erg sneu om de paarden daarvoor binnen te houden.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:30

Vind dat zeker erg sneu, er is vast wel iets tegen.

De fries bij ons gaat gewoon naar buiten. Nou is die ook pas 1 maar die speelt altijd gewoon buiten Ja.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:32

Dat is idd erg sneu, doe dan een vliegendeken ofzo op tegen het verkleuren .
Ik heb altijd maar zo iets van ja dan word ie maar bruin hoor pech. Het is wel minder mooi maar ja.

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:34

Tsja, zwart is natuurlijk mooier, maar ja zo werkt het in de natuur. Als het straks weer kouder wordt worden ze vanzelf weer zwarter. Ik vind het raar dat men de paarden daarom niet buiten zet...Er zijn ook mensen die hun Friezen een deken opdoen, is ook niet alles, maar dan kunnen ze in ieder geval naar buiten en hebben minder kans op verkleuren. Ook is er speciaal voer/middeltjes wat verkleuren tegen zou moeten gaan, maar of dat helpt? Knipoog

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:38

Zeewier enz schijnt toch ook te helpen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:39

Er zijn dekens die het verkleuren verhinderen. Ik vindt echter dat je paard gewoon paard moet kunnen zijn, en dat ze verkleuren?? ach, wat maakt het uit.. je paard wordt er echt niet minder leuk door hoor.

Bij paarden voor de handel snap ik dat de handelaar ze zwart wilt houden. Het zou dan een optie zijn om de paarden overdag in een overdekte paddock te zetten (en dus in de schaduw staan en niet verkleuren) en in de nacht op de wei.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:41

Bij ons in de omgeving lopen de friezen die ze zwart willen houden met dunne dekens of van die eczeemdekens op zodat ze toch buiten kunnen en voor de wedstrijden zwart blijven. Bij ons op stal staat ook een fries en die gaat gewoon naar buiten hoor, dan wordt ze maar bruin. Als ze haar wintervacht krijgt is ze vanzelf weer zwart. Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:44

maar ioedereen weet toch dat paarden verkleuren door de zon, ik snap het probleem dan ook niet het is doodnormaal dus met keuringen ook en de verkoop ook

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:45

Wij hebben zelf ook een fries, het is nog een veulen maarja. Als ik later wedstrijden met hem ga rijden en ik wil hem zwart houden krijgt ie gewoon die Bucas deken op, makkelijk toch Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:48

Alle voedingssupplementen, shampoos. dekens enz helpen niet afdoende. De enige remedie om te voorkomen dat je Fries verkleurt is idd hem zo min mogelijk in de zon te laten komen.

Als een Fries weidegang krijgen kan -en dan maakt het niet uit of overdag of 's nachts - dan is het toch goed? Ik weet van meer mensen die bijv. in Brabant wonen en hun paarden overdag op stal laten staan omdat ze anders te veel last hebben van de Dazen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:49

Mijn fries is gewoon overdag buiten en kreeg op haar lineaire score een hoge score voor haar zwarte kleur. Ik heb 1 shampoo waar ik best goede resultaten mee heb, het haalt de zwarte kleur in iedergeval iets naar boven. Ik zit nu op mijn werk zal vanavond even kijken hoe het heet.

daisyzearke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:53

wij hebben thuis 4 friezen waarvan er maar 2 bruin worden de rest blijft pikzwart en ze staan dag en nacht buiten dus het is ook heel verschillend per paard. een goed paard heeft geen kleur waarom zou je ze dan op stal houden zielig toch?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:56

Als je naar de keuring moet, kan ik me voorstellen dat je 'm zwart wilt houden. Er kan dan best veel van af hangen. Veel van dat soort mensen doen de paarden dan in het donker in het land en overdag op stal. Vind ik niet dramatisch.
Maar verder....vind ik het echt onzin om je fries koste wat kost zwart te willen houden. Een goed paard heeft geen kleur en dat geldt ook voor een Fries.
Eén van onze paarden is ook een Fries. Vorig jaar in de warme zomer van 2006 was ze bijna valk van kleur. Mij interesseert het niet. Ik rijd er ook wedstrijden mee. Mijn prestaties worden heus niet anders als ze wel zwart is...
Wat alleen heel vervelend wordt op den duur is iedereen die er over zit te miepen. En dan bedoel ik niet mensen die hun verbazing uiten dat ze bijna valk was...dat kan ik snappen. Maar mensen die doorzeuren (terwijl ik zeg dat het mij niks uitmaakt) over wat ik allemaal kan doen om het te voorkomen (deken op, overdag binnen, speciale supplementen, shampoo etc.). Sommigen willen je dan gewoon overtuigen dat je wel een probleem hebt, of zo... En drammen dan maar door over mogelijke oplossingen, alsof ze er aandelen in hebben!
Daar word ik eerlijk gezegd doodmoe van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:58

daisyzearke schreef:
wij hebben thuis 4 friezen waarvan er maar 2 bruin worden de rest blijft pikzwart en ze staan dag en nacht buiten dus het is ook heel verschillend per paard. een goed paard heeft geen kleur waarom zou je ze dan op stal houden zielig toch?

Het hebben van een prijzenkast is ook een hobby...........

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:00

De friezen bij ons gaan gewoon lekker de wei op, dag en nacht. Tja, ik vind dat persoonlijk ook belangrijker dan de kleur. Moet wel zeggen dat de paarden die veel gereden worden, aanzienlijk meer verkleuren dan de andere. Ik denk zelf dat het te maken heeft met het zweet.

Ik vind paardenwelzijn voor op staan wat betreft mijn mening over mooi...

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:01

Volgens mij hangt het ook van de kleur zwart af. Je hebt paarden die echt zwart zijn en paarden, tsja die zijn wel zwart, maar een beetje zon of geschoren worden, komt er een bruinige gloed naar boven.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:01

Bij ons staan zelfs de niet-zwarte paarden op hele warme dagen een paar uur binnen, want het is binnen een stuk koeler dan buiten. En dat scheelt bij mijn zwarte paard ook een heel stuk in de verkleuring.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:04

Gelukkig was de fokker van mijn paard zo slim om donkerbruin op papier te zetten, scheelt een hoop gedoe................