jong paard aan huis..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shai

jong paard aan huis..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 00:45

Dit is mijn eerste geplaatste topic..

Ik heb een arabier (merrie van 3)
Binnenkort ga ik verhuizen naar een bosrijke omgeving,heerlijk rustig.Mijn paardje staat nu 20km verderop bij een manege,maar mijn droom is toch echt om haar bij mij dicht in de buurt te hebben,ook wb de tijd die ik er moet insteken gezien haar leeftijd.
Het probleem is dat ik niet weet wat te doen met het volgende;

Ik kan haar op mijn grond stallen achter mijn huis,dit is erg klein (ong. een halve binnenbak in de lengte)
en haar bv bij een weidje in de buurt laten lopen..?

De manege heeft alleen weidegang in de zomer,daarna staan ze dus 24/24 op stal..niet ideaal voor een 2.5 jarige..

Als ik haar achter mijn huis stal dan kan ik wat meer aandacht geven.Maar veel ruimte heeft ze niet en daarbij heeft ze ook een maatje nodig.Dan zou ze naar een weide in de buurt moeten,maar wil haar ook graag (gedeeltelijk) bij mij stallen.

Wat kan ik in s'hemelsnaam doen..?Hoe kan ik dit verstandig aanpakken?Weet mij echt even geen raad..wie o wie??
Alvast bedankt

xxappiexx

Re: jong paard aan huis..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:23

Ik zou je paard idd bij jezelf stallen want 24/7 op stal ben ik zoieso geen voorstander van. Alleen dan zit je idd met sociaal contact, ik heb dat opgelost door een paard op pension te nemen.
Je zegt dat ze niet veel ruimte zal hebben, dat is dan weer wat minder fijn maar altijd beter dan een stal. En als je een weide in de buurt kunt regelen is dat probleem ook opgelost.

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:37

Ik ben er ook geen voorstander van je paard 24/7 op stal te zetten.
mischien twee stallen bouwen en 1 verhuren. En dan ook samen in het weiland. en swinters (als het weiland niet mogelijk is) thuis in de paddok?
En waar ga je rijden?

Edit: Oeps.. zelfde als xxappiexx.. ben het dus met xxappiexx eens.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:16

Heb je de mogelijkheid om vlakbij je huis een wei te huren oid?
Dan lijkt het me wel een oplossing (mits je een maatje voor je 2jarige hebt)
Ik zou haar iig bij die manege vandaan halen, paarden horen niet 24-7 op stal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:54

Ik zou ook voor een weidje in de buurt gaan. Mss dat je dan stallen thuis kunt bouwen waar ze winters 'snachts kunnen staan en eventueel met heel slecht weer.

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:33

bedankt voor jullie reacties,geeft weer wat zelfvetrouwen he..
Vanaf oktober gaan ze zo'n beetje binnen op stal in die manege,nu mag ze nog lekker de weide in.Maar het probleem is dat ik maar weinig uitloop heb thuis (halve bak in de lengte ong.) en dat is ook bosgrond met hier en daar een hoge boom ertussen.. maar ik dacht ook dat het beter is als op stal staan en 300euro(!) betalen.Rijden doeik nog niet met haar,ze is pas 2.5 jaar,maar juist daarom moet ik toch met haar bezig kunnen zijn,een weide alleen huren is geen optie.
Als jullie nog nuttige en praktische tips hebben is dit meer als welkom..

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:05

Zolang jij ze maar voldoendebeweging geeft en een plekje om te grazen overdag, zou ik ze lekker thuis houden. Zelf heb ik mijn paardje ook aan huis staan. Zelf heb ik geen weide maar mag ze bij de buurman in de wei zetten. Hartstikke leuk! S'morgens gaat ze de wei op en sávonds haal ik ze weer binnen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:11

Mijn ervaring is dat als je gaat verhuizen je het errug druk hebt. En dat er dus wat minder tijd voor je paard overblijft. Ik weet niet of je al bekend bent in de omgeving waar je naar toe gaat? Zo nee dan kan ik je aanraden je paard eerst ergens neer te zetten waar ze lekker dag en nacht buiten kan lopen (zeker voor zo'n jong ding eigenlijk een must naar mijn idee). Dan heb jij de tijd om je te settelen en de buurt te leren kennen. Dan kun je ook beter de mogelijkheden inschatten. Bijkomend voordeel van je paard dag en nacht buiten hebben is dat het niet zo'n probleem is als je eens wat minder tijd hebt.

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 19:09

Bedankt,is idd waar!ik heb inmiddels vanavond iemand gevonden die een weidje heeft met 3 kleine pony's en een trekpaard.Ik ben gewoon ergens (vlakbij mn nieuwe huisje) gaan rondrijden (ik kwam net van mijn paardje Alishai) en toen zag ik daar een stel boeren op het land bezig met hooi.En waar hooi is... ik had geluk; een ervan had een weidje met stalling op3min rijden van mijn huis en met de fiets nog geen 10min.Voor 150 alles inclusief!(een verschil met 325euro manege en geen weide in de winter)Mijn andere vriendin die ook een arabier heeft vertelde dat het bijna onmogenlijk is om weide te vinden,maar ik heb geluk gehad!Dan laat ik wat verder in het jaar een stal bouwen op mijn stuk grond,dan kan ik met de tijd haar ernaar toe wandelen ed.
De paardjes van de mensen die er stallen staan er wel zielig bij,niet goed bekapt,manen vol vette klitten maar gras,hooi en mix zijn tiptop,de paarden zijn niet mager,(hou ik wel in de gaten met mijn kleine meisje..!)Zolang ze speelkameraadjes heeft en ze de benen kan strekken en op stal kan ben ik blij!!
Bedankt voor de tips,evt raadgeving wb de nieuwe thuis is ook altijd welkom(als jullie het al niet beu zijn,hihi Bloos

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:11

Wat goed zeg!!! Ben blij voor je......

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 19:12

Bedankt!Wat kan ik het beste doen met het oog op die 'slonzige' paarden?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 07:56

Wat een goede oplossing zeg! Super!

wbt de 'verwaarloosde' paarden... Ik zou in het begin niet gelijk een te grote mond optrekken. Het feit dat ze klitten in hun manen enzo hebben kan natuurlijk geen kwaad. Je kunt wel als je de smid voor je eigen paard laat komen voorstellen/vragen of zijn paarden ook gelijk gedaan moeten worden. Daar ontspint zich vanzelf wel een gesprekje uit denk ik.

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:56

Das een goeie...

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 11:01

moeten die paarden dan niet ens dringend ontwormd worden,brr

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:07

Dat vraag ik me idd ook af.. lijkt me wel zo prettig dat ze ontwormd zijn als jij je paardje er bij zet!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:41

shai schreef:
moeten die paarden dan niet eens dringend ontwormd worden,brr

Dat doe je dan toch op dezelfde manier als de smid. Quasi onschuldig vragen of ze kort geleden nog ontwormd zijn en zo nee, aanbieden dat je wel even haalt voor alle paarden (uiteraard wel zo dat geld van de eigenaar krijgt).

Als dit soort dingen niet bespreekbaar zijn moet je mss nog eens goed nadenken of je daar wel wilt staan. Het kan heel lastig zijn als het stal management niet strookt met jouw ideeen over hoe je voor paarden zorgt. Zeker als het jouw paard ook raakt (zoals met het ontworm beleid)...

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 13:01

Ja ik zal het heeeel subtiel aanpakken............

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:53

thuis een schuilstal met paddock maken voor de winter en een landje erbij zien te huren?
kan ze snachts met maatje in de paddock en overdag lekker op het land met maatje ...
en bij heel slecht weer (lees als de wei eraan dreigt te gaan en en blubberbad wil gaan worden) kun je ze dna ook aan huis houden op de paddock ...
in mijn ogen een vel fijnere oplossing dan de box op de manege

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 23:36

Bedankt draumpje.Alishai heeft helaas zomereczeem,ik moet oppassen wanneer ik haar buitenlaat.Ik ben bezig haar te laten wennen aan een eczeemdeken,maar ze is nog maar 2.5 en zo direct gaat dat dus nog niet.Een paddock is helaas niet mog. omdat er veel grote hoge bomen in mijn achtertuin staan (bos zeg maar).Kan wel een stal maken met een beetje uitloop.Helaas is mijn tuin maar 40*40m in omtrek!(ong.1 binnenbak met mijn huis erop).Maar ze kan er wel in de toekomst staan.Een weidje heb ik inmiddels gevonden,op redelijke paardenloopafstand van mn huisje.
Ze blijft iig niet in de manege,ze zou gek worden!! Verdrietig

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 00:20

met een paddock bedoel ik ook niet een afmeting van en bak oid Lachen
maar een zo groot mogelijk stuk afgeheind , waar ze in ieder geval een beetje op kunnen bewegen (wat rondscharrelen, een drafje en een klein galopje op ene volte bij wijze van Lachen )
met een (schuil)stal erop
eczeemdeken, als je wat met haar bezig gaat met haar is ze er zo aan gewend hoor Lachen
fijn dta je in ieder geval een weide hebt gvonden , daar zal een paard zeker heel wat vrolijker van worden dan een stalletje, zeker zo een jong ding als die van jou

shai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 00:25

ja want als je paardje niet lekker staat,dan kun je daar serieus slapenloze nachten van krijgen heb ik gemerkt hihi