Jullie ervaringen met vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Jullie ervaringen met vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 22:45

Omdat ik met de zoekfunctie niet ver kom stel ik maar een nieuwe vraag, ik wil mijn paard op vlas zetten. Omdat het paard van onze pensionklant ernstige bronchitis heeft kunnen we geen stro meer gebruiken. Dat paard staat nu 24/7 buiten en mijn paard staat 24/7 buiten met een inloopstal waar houtkrullen in liggen. Maar daarover ben ik niet echt te spreken, het is ontzettend nel smerig en nat en het kost me handen vol met geld om er een comfortabele bodem van te maken.
Nu willen we dus vlas proberen, ik heb al een aantal balen besteld alleen weet ik niet hoe je er het beste mee om kunt gaan, moet je steeds de hele stal leeghalen, of is het weghalen van de drollen en natte plekken voldoende als je die weer aanvult met nieuw vlas en 1 á 2 keer per week de hele stal leeghaalt?
En wat zijn jullie ervaringen met vlas, positief of negatief?

Edit: ik wil dit graag weten omdat dat paard met bronchitis vanaf de herfst ook weer snachts op stal moet.

bromfiets

Re: Jullie ervaringen met vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:52

Vlas heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als zaagsel. Als je paard een klieder is zal het in één dag in pap veranderen.
Heb je hennep (bv. Hemparade) al overwogen?
Dat is ook stofvrij, maar een stuk grover dan vlas. Dat wordt dus minder snel een zooitje.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:54

wij gebruiken ook vlas, wij vinden het ideaal elke dag halen wij de poepjes eruit en 1 a 2 keer in de week even de natte plek. dat is te doen. verder weet ik zeker dat mijn paard het niet eet, ondanks dat het een alles eter is. ik heb eerder hennep gebruikt, maar gelijk de volgende dag had meneer koliek. maar met vlas nog nooit last van gehad. dus ik ben er zeer tevreden over

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:55

Alle paarden bij ons op stal staan op vlas. Truuk is om een goede laag in je box te krijgen.
Eerste keer , als je dus met een lege box begint, gooi je er 3 balen in. Daarna alleen drollen eruit en wat natte plekken idd. Ik woel altijd de bovenste laag wat om, dan komen er vanzelf wat mestballen tevoorschijn. 1 maal per week woel ik het middenstuk om. Die natte plekken gooi ik eruit. Verder goed in de gaten houden dat je een goede laag in je box houd. Ik meng iedere dag iets nieuw vlas erdoor.
In de zomer gebruik ik gemiddels 1 baal per week. Soms doe ik er langer mee.
In de winter gebruik ik 2 balen per week. De paarden staan dan natuurlijk vaker en langer op stal.

Er zijn paarden die eten vlas op! Let hier wel op! Woel het schone altijd door het vieze. In de winter geef ik mijn paard een plakje stro. Dan heeft hij altijd iets te doen naast zijn hooi.
Mijn paard heeft hiervoor altijd op stro gestaan.
Het ligt er ook aan hoe vies je paard is. Komt je paard veel buiten dan is je stal ook schooner.
Ik vind dat papperige wel meevallen. Zolang je niet teveel uit stal haalt ,gaat het dus goed! Anders dus niet.

Succes!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 22:55

bromfiets schreef:
Vlas heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als zaagsel. Als je paard een klieder is zal het in één dag in pap veranderen.
Heb je hennep (bv. Hemparade) al overwogen?
Dat is ook stofvrij, maar een stuk grover dan vlas. Dat wordt dus minder snel een zooitje.

Ze is niet echt een kliederaar want stro hield ze redelijk schoon, het is gewoon 1 keer plassen en de houtkrullen zijn helemaal doorweekt. Ze staat er trouwens alleen snachts op.
Hennep heb ik nog niet overwogen, ga eerst het vlas uitproberen. Maar ik zal het onthouden wanneer het vlas niet bevalt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:02

Mijn paard staat op henepvlas.
Bevalt goed...

Wel een aantal nadelen..
Als belangrijkste nadeel.. in stro kan een paard
lekker neuzen naar eetbare stukjes en zich op die manier amuseren....
Zeker als je het voor het eerst gebruikt.. zorgen dat het niet
lekker is.. een verstopping van stro is makkelijker uit je paard
te krijgen dan die van hennep vlas... (aubiose nog rotter)....
Trucjes hiervoor zijn, gefaseerd erin gooien, zodat je het met
oude bodem kunt vermengen.. vies is minder lekker..
of speciaal spul kopen bij dierenwinkel dat je erover kunt gooien..(smaakt blijkbaar ook vies)

Om te beginnen in een gewone stal... minstens 4 balen
misschien wel 5.. In het begin rot spul.. want het is
raar om in te lopen en in het begin zit er nog geen "bedje"
onder...

elke dag mestballen verwijderen....
na 2 wkn elke week ca 1 baal erbij..
na 12 wkn alles eruit en overnieuw...

Dat laatste doe ik dus niet, niet praktisch...
ik haal elke dag minstens 2 x de ballen eruit..
ca 1 x per week graaf ik de natte plek waar
mijn paard urineert eruit... en dan 1 pak erbij...

Dat werkt het best bij mij en mijn paard.. echter als
je een paard hebt wat je hele bodem omgraaft wordt je
denk ik niet gelukkig op vlas...

Als je het geeft vanwege luchtwegproblemen, vergeet
dan niet om geen hooi, maar liever kuil te voeren..
en dan vaak!!! omdat dat het stro peuteren moet vervangen...

voor paard met luchtwegprobleem zo als je het nu hebt met
24/7 buiten natuurlijk super!!!

Succes met uitvinden wat voor julie het handigste is...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:03

Ik vind vlas het meest verschikkelijke rotspul wat er bestaat. als je t een beetje droog wilt houden moet je er OF ontzettend veel van gebruiken, of je moet iedere dag al het natte eruit halen, wat een hels karwei is, en dan gaat t aan t stuiven.

Als je door bronchitis van het stro af moet zou ik rubbermatten met een laagje houtkrullen voor het vocht nemen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 23:07

Sjolvir schreef:
Bevalt goed...

Wel een aantal nadelen..
of speciaal spul kopen bij dierenwinkel dat je erover kunt gooien..(smaakt blijkbaar ook vies)

Om te beginnen in een gewone stal... minstens 4 balen
misschien wel 5.. In het begin rot spul.. want het is
raar om in te lopen en in het begin zit er nog geen "bedje"
onder...

elke dag mestballen verwijderen....
na 2 wkn elke week ca 1 baal erbij..
na 12 wkn alles eruit en overnieuw...

Dat laatste doe ik dus niet, niet praktisch...
ik haal elke dag minstens 2 x de ballen eruit..
ca 1 x per week graaf ik de natte plek waar
mijn paard urineert eruit... en dan 1 pak erbij...

Dat werkt het best bij mij en mijn paard.. echter als
je een paard hebt wat je hele bodem omgraaft wordt je
denk ik niet gelukkig op vlas...

Als je het geeft vanwege luchtwegproblemen, vergeet
dan niet om geen hooi, maar liever kuil te voeren..
en dan vaak!!! omdat dat het stro peuteren moet vervangen...

voor paard met luchtwegprobleem zo als je het nu hebt met
24/7 buiten natuurlijk super!!!

Succes met uitvinden wat voor julie het handigste is...

Dank je voor je uitleg en ervaringen. Het paard met bronchitis krijgt al kuil, mijn paard blijft gewoon hooi krijgen (heeft geen luchtwegproblemen) maar moet ook mee overstappen op vlas omdat het anders te stoffig blijft op stal (ze staan langs elkaar). 24/7 op de wei is natuurlijk de beste oplossing maar als het wat natter weer wordt is de wei in no time een modderpoel en dat is ook weer niet de bedoeling. Dus daarom snachts op stal.

Dat eten heb ik ook van gehoord, maar ze zeiden bij het bedrijf waar we het vlas vandaan halen dat er vrijwel geen smaak aan zit en het dus al snel niet interessant meer zal zijn om te eten.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:10

Sjolvir schreef:
Bevalt goed...

Wel een aantal nadelen..

Joh dat kan veel goedkoper! Ik gooi azijn over het vlas! Is vies voor ze en goedkoop. Daarnaast ook niet schadelijk voor je paard.Ze eten er dan echt niet van hoor?

Ik heb twee paarden en allebei hebben ze dus andere staleigenaardigheden. De 1 is ook viezer dan de ander. Maar in het begin knalde ik er gemiddeld dagelijks minimaal 2 kruiwagens uit. Dit doe ik dus niet meer. gewoon 1 a 2 maal daags Mestballen eruit en een natte plek. Woel er dagelijks wat nieuw bij. Dit gaat nu goed! Geen kale stallen meer. Ter verveling kan je dus 1 plak stro in je box doen zodat ze wat te knabbelen hebben omdat een paard nou eenmaal altijd aan het zoeken is.

Je moet het ook een beetje door krijgen hoe je vlas moet gebruiken. Als je dagelijks je stal bijhoudt wordt het echt niet nat. Ik had er in het begin ook veel moeite mee. maar het probleem was dus ook dat ik er gewoon teveel uithaalde! Ja dan krijg je dus een zeiknatte stal. Nu na zo'n 6 maanden krijg ik het door hoe ik die stallen het beste kan doen. Ik hou vlas over aan het einde van de week Haha!
Je moet er dus een beetje een potstal van maken dan gaat het goed.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:20

Mijn paard vind vlas ook niet eetbaar..
Maar een buurpaard heeft zich er al een keer
flink koliek in gegeten.. de dwaas...

En helaas.. ken ik beroepsmatig ook veel van
die paarden die het toch eten.. en vervolgens
verstopt zijn... en dat is toch balen....

voordeel van vlas, wat ik niet noemde.. bij fatsoenlijk gebruik
althans.... geen / nauwelijks rotstraal!!! ole!!!
Die van mij stond altijd met 1 voet in de drek op stro..
met vlas geen last meer van...!!! joepie!!!!

Nog een voordeel.. ik heb in 5 minuten uitgemest!!!!
en dan echt geen karrevracht.. gewoon de gevallen mestballen...
uitmesten kan je doen of met speciale riek..
of met handen en handschoenen en emmer....

jij zit dus wat met het amusement.. de mijne krijgt ook stro..
Maar met het bronchitis paard niet doen!!!!!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:22

Nadeel kan ook zijn: hoefzweren ed.
ik zie dat veel op stal. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe nat je stal is. Ik vond de overgang van stro naar vlas aanvankelijk groot. Nu niet meer.
Idd Het amusement voor je paard is belangrijk ipv stro dan maar hooi?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:02

hooi stoft ook te veel!!! voor bronchitis paard...
of je moet het heel! lang laten weken..

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:31

Kuilgras dan maar? Anders moet je hooi nat geven

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:33

Onze paarden staan ook op vlas. Ik vind het een geweldige uitkomst, 10x beter dan stro!Inderdaad de stal goed opvullen met ong. 3 tot 4 balen(mijn stal is 4x4m),zorgen dat het vuile droge vlas vermengd, de mestballen eruit halen en steeds zorgen voor een droge bovenlaag. Ik mest 1x per week de stal uit, verwijder de natte plekken en gooi er een nieuwe baal in om de stal elke dag van een nieuwe droge laag te voorzien.Wanneer ze veel op stal staan en erg nat zijn moet er inderdaad vaker gezorgd worden dat de natte plekken eruit gaan. Ik vind het ideaal, geen nare stalstank meer en het valt mij op dat er ook minder stalvliegen zijn.
Inderdaad moet e wel even opletten dat ze het vlas niet gaan eten! Ook wij doen een plakje stro in de stal om dat op te lossen.
Mijn paard hoest op stro maar niet op vlas. Perfect dus!
En wat betreft stoffig hooi....ja dat is een probleem dat vlas niet op zal lossen....wij maken het hooi gewoon nat.Probleem opgelost!
Succes .....het werkt echt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 08:20

Peperplant schreef:
Onze paarden staan ook op vlas. Ik vind het een geweldige uitkomst, 10x beter dan stro!Inderdaad de stal goed opvullen met ong. 3 tot 4 balen(mijn stal is 4x4m),zorgen dat het vuile droge vlas vermengd, de mestballen eruit halen en steeds zorgen voor een droge bovenlaag. Ik mest 1x per week de stal uit, verwijder de natte plekken en gooi er een nieuwe baal in om de stal elke dag van een nieuwe droge laag te voorzien.Wanneer ze veel op stal staan en erg nat zijn moet er inderdaad vaker gezorgd worden dat de natte plekken eruit gaan. Ik vind het ideaal, geen nare stalstank meer en het valt mij op dat er ook minder stalvliegen zijn.
Inderdaad moet e wel even opletten dat ze het vlas niet gaan eten! Ook wij doen een plakje stro in de stal om dat op te lossen.
Mijn paard hoest op stro maar niet op vlas. Perfect dus!
En wat betreft stoffig hooi....ja dat is een probleem dat vlas niet op zal lossen....wij maken het hooi gewoon nat.Probleem opgelost!
Succes .....het werkt echt

Bedankt!
We hebben alleen geen problemen met stoffig hooi, het paard met bronchitis krijgt al een tijdje kuil op aanraden van de DA, probleem opgelost Knipoog

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 08:21

Mork schreef:
Kuilgras dan maar? Anders moet je hooi nat geven

Ze krijgt al kuilgras Knipoog

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:35

Nog een ervaring met vlas Lachen
Omdat 1 van onze shetjes gevoelig is voor stof, zijn wij van stro overgegaan op zaagsel. Dat beviel dus helemaal niet (snel vies) en daarom hebben we vlas genomen. En dat gaat prima!

Ik doe hetzelfde als Sjolvir: elke dag de mest eruit en 1-2 keer in de week de natte plekken. Die komen vanzelf naar boven, je moet dus niet aan de onderlaag komen! Eén keer per week gooien we er een pak bij en twee keer per jaar halen we de hele stal leeg en gooien we er 4 nieuwe pakken in. Dan heb je meteen een goede onderlaag. Het handigste is om eerst het beton nat te spuiten, zodat het vlas aan de bodem gaat plakken.

Als je paard hebt met ijzers onder die veel rondjes loopt in de stal of een graver, dan is vlas niet handig. De onderlaag loopt nl. vol met plas...

Ik vind vlas een fijne oplossing, maar je moet er wel even mee om leren gaan. Het mesten is echt zo gebeurd, het ruikt niet en het is ook een fijne bodem voor het paard om op te gaan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:38

Mij bevalt het goed
Ik haal elke dag de drollen eruit en zo nodig de natte plekken, dat is ngever om de 2 of 3 dagen.
Zo blijft het lekker schoon, stoft niet en je hebt veel minder werk dan met stro en ook nog eens veel minder mesthoop Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:41

Mij bevalt het dus echt niet. Die van mij heeft nu aan 4 voeten rotstraal, de hoefsmid bevestigde dat dit waarschijnlijk van het vlas komt. Mijn paard is echt een viespeuk, en hij verspreidt zijn mest dus door heel de stal en gaat er dan nog eens op staan. S ochtends haal ik hele bergen nat vlas/mest onder zijn hoeven vandaan. Ik weet niet wat ik er aan kan doen, want ik kan s nachts zijn mest niet weghalen..

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:54

Ik vind het superspul Haha!
Elke dag de mest eruit en om de 2 dagen de natte plekken, ik doe er 1 of 2 balen nieuw vlas per week bij (stal is 3x4m).

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:02

Fijn dat het voornamelijk positieve ervaringen zijn, deze week wordt het vlas geleverd dus ben benieuwd.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:09

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:15

runningkawa schreef:
Mij bevalt het goed
Ik haal elke dag de drollen eruit en zo nodig de natte plekken, dat is ngever om de 2 of 3 dagen.
Zo blijft het lekker schoon, stoft niet en je hebt veel minder werk dan met stro en ook nog eens veel minder mesthoop Knipoog

Hier precies dezelfde ervaring met vlas, een fijnere bodembedekking ben ik nog niet tegengekomen. Ik haal twee keer per week de natte plekken weg en 1 keer per week gooi ik er 1 of 2 schone balen op (heb wel een grote stal). De mest verwijder is meestal 2 keer per dag. Wel ben ik met een flink dikke laag begonnen, dan blijft de bodem veel droger en schoner en gebruik je uiteindelijk minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:16

Ja idd, wel de eerste keer een flinke laag erin gooien
Ben je te zuinig is het steeds een zooi