Hoe het beste manen knippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaa_

Hoe het beste manen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 12:33

Ik heb sinds kort een nieuw paardje, het gaat allemaal oké, en Undalme rijd al B1 Dressuur en B springen in 2 maanden bij mij. (Vooraf reed hij niets, kende geen wedstrijd enzo.) Undalme is nogal koppig met z'n hoofdje, (Hij is 5) nou is hij niet kopschuw alleen hij verdraaid het om z'n hoofdje stil te houden. Hoe kan ik dan het best zijn manen recht in dressuurlengte knippen (Ik wil knotjes maken!)?

Liezel1

Re: Hoe het beste manen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:34

knippen zou ik achterwege laten voor het maken van knotjes...
ik zou toch echt voor trekken gaan...

Rosaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 12:36

Hoe werkt dat trekken dan? Undalme heeft vreselijk lang haar zeker wel 30 CM en zit vol met klitten!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:43

je zult toch eerst die klitten eruit moeten halen, anders krijg je onregelmaitge lengte manen....
voor trekken zijn meerdere methodes, er zijn ook speciale mesjes voor... persoonlijk doe ik het liever gewoon met een klein kammetje..
ik kan het hier wel uitleggen, maar ik denk dat je dan nog niet ver komt, je moet het namelijk een keer gezien hebben.
Omdat je er meteen knotjes van wil maken en omdat het niet "om te oefenen" is zou ik er iemand bij vragen die het vaker heeft gedaan om het voor te doen, anders krijg je straks "happen" uit de manen...
als je ze zou knippen, dan worden de manen heel dik en soms sprieterig en worden ze "recht" afgeknipt, dan ziet dat er heel onnatuurlijk uit...

verder moet je ook even over de breedte nadenken.. standaard staat er 1 handbreedte voor het maken van knotjes, maar als je daar geen ervaring mee hebt, (met het maken van knotjes) dan zou ik ze iets langer laten, dan geeft je wat meer speling...
je moet ook even bedenken of je de knotjes met elastiekjes of met naald en draad wil maken... als je het laatste doet, kun je mooie "grote" roosjes maken..

Rosaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 12:48

Ik maak knotjes met naald en draad én af en toe elastiekjes. Meeste met naald en draad. Welke lengte lijkt je het beste? Heb het net opgemeten, en de lengste van de manen zijn 27 CM.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:18

ergens tussen 8 en 10 cm is het meest practische...

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:44

ik zou voor manen trekken gaan en ik zou er knotjes van maken, doormiddel van Pektouw en een grote naald.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:38

Eerst leren dat hij z'n hoofd stil moet houden. Denk je dat de DA of tandarts hier blij van wordt als er iets aan het hoofd moet gebeuren?

Rosaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 17:44

Dat ben ik ookal af aan het leren hoor. Knipoog