je zult toch eerst die klitten eruit moeten halen, anders krijg je onregelmaitge lengte manen....
voor trekken zijn meerdere methodes, er zijn ook speciale mesjes voor... persoonlijk doe ik het liever gewoon met een klein kammetje..
ik kan het hier wel uitleggen, maar ik denk dat je dan nog niet ver komt, je moet het namelijk een keer gezien hebben.
Omdat je er meteen knotjes van wil maken en omdat het niet "om te oefenen" is zou ik er iemand bij vragen die het vaker heeft gedaan om het voor te doen, anders krijg je straks "happen" uit de manen...
als je ze zou knippen, dan worden de manen heel dik en soms sprieterig en worden ze "recht" afgeknipt, dan ziet dat er heel onnatuurlijk uit...
verder moet je ook even over de breedte nadenken.. standaard staat er 1 handbreedte voor het maken van knotjes, maar als je daar geen ervaring mee hebt, (met het maken van knotjes) dan zou ik ze iets langer laten, dan geeft je wat meer speling...
je moet ook even bedenken of je de knotjes met elastiekjes of met naald en draad wil maken... als je het laatste doet, kun je mooie "grote" roosjes maken..