Hoe krijg ik de manen van mijn IJslander weer mooi vol/dik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Hoe krijg ik de manen van mijn IJslander weer mooi vol/dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 17:03

Afgelopen winter moest mijn IJslander vanwege beenblessure aan de pijnstillers. Waarschijnlijk zijn hier vooral haar manen en voorpluk erg uitgevallen. Ik vind dit erg zonde want ze waren zo mooi dik en een stuk langer. Ik wil ze graag weer zo krijgen, je ziet wel dat ze al weer aan het bekomen zijn maar misschien zijn er middeltjes of manieren om de manen weer wat dikker en gezonder te krijgen.
Ik heb weleens gehoord dat van vlechten helpt zodat de manen niet afbreken maar om mij de manen van mijn paard altijd gevlochten te hebben? Verder kunnen anit klit spray of gel toch geen kwaad of de groei afremmen?
Ik ben erg benieuwd! Lachen
Laatst bijgewerkt door IceEva op 10-08-07 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Aradis

Re: Hoe krijg ik de manen van mijn IJslander weer mooi vol/dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:06

voor zover ik weet bestaan er geen wondermiddeltjes , en is het alleen een kwestie van geduld..
Succes Knipoog

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 20:04

Marjo_x schreef:
voor zover ik weet bestaan er geen wondermiddeltjes , en is het alleen een kwestie van geduld..
Succes Knipoog

Ik ben bang dat je gelijk hebt.. aan de reactie's te zien. Knipoog

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:34

dat groeit van zelf wel weer aan denk ik..
ik doe het zo: mijn pony heeft een mooie staart, maar onder is de staart dunner als erboven.. dus, als de staart weer wat voller is en weer afgeknipt moet worden doe ik dat. en zo door totdat hij ook onder mooi vol is. want over een half jaar zal dat wel zo zijn, en dan houd ik ze gwoon op de goede hoogte dan komt dat (hoop ik) vanzelf wel weer goed

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:34

IceEva schreef:
Marjo_x schreef:
Succes Knipoog

Ik ben bang dat je gelijk hebt.. aan de reactie's te zien. Knipoog

ja.. een kwestie van geduld dus Knipoog

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:35

Misschien wat extra vitaminen/mineralen? Al weet ik zo niet welke Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:03

Oh wat zonde zeg. Gelukki is ze nu wel weer hersteld, maar het zal wel een poosje duren eer dr manen weer volop zijn he.
Mijn ijs zat vol met vilt en klitten en heb als eerste met teatreeshampoo gewassen, de vilt moest er helaas uit, wat zijn manen dunner maakte..maar heel vreemd, het leek door de teatree en combi (allergoedkoopste) antiklit weer een volle bos doordat het zo zacht was, sprong omhoog, hihi.
Verders niet teveel aankomen denk ik, zacht houden met spray eventueel om klitten ed te voorkomen die er weer uitgehaald moeten worden.
Mss helpt zeewier bijvoeren wat? Daar zitten veel vitamines en mineralen in.
Veel succes.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:06

Biotine wat vaak voor de hoeven wordt gegeven werkt ook in op de haren c.q vacht dus dat zou je kunnen proberen. Verder heel veel anti klit erin spuiten dan zien ze er al vlug een stuk voller uit en omdat het zo glad wordt hangen ze ook nergens met hun manen zodat er minder uitvalt.
Mijn IJslander heeft niet zulke mooie volle manen maar omdat er een fles antiklit per week doorgaat ziet het er toch wel goed uit.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:07

Het enige wat daar tegen helpt is zo min mogelijk rotzooi insmeren en proberen het uit te pluizen, zodat er door het kammen zo min mogelijk haren uit worden getrokken. Door antiklit middelen worden manen ook dunner.

Je kan wel de puntjes aan de onderkant knippen. Zo wordt het wat voller.

Suc6! Knipoog

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:11

Ben je gek, manen worden door antiklit helemaal niet dunner, dat spul kan absoluut geen kwaad. Mijn paarden staan altijd dik in dat spul en mijn Fjord heeft de dikste en mooiste staart ooit en mijn Ijslander ziet er ook prima uit.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:13

Nou Maras dat is niet waar hoor. Door sommige antiklit spullen worden de manen en staart zo klef en zacht dat het er gewoon uitvalt. Dat heb ik bij veel paarden zien gebeuren hoor. Bij mijn shet was ik regelmatig de staart en manen en doe het daarna met een beetje crémespoeling.

Zo blijft het lekker zacht zonder dat ik er al die kleffe troep in hoef te spuiten.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 08:25

Voor de pijnstillers spoot ik ook iedere dag anti klit in haar manen en ze waren echt onwijs mooi, dik en lang! Maar helaas vielen ze er ineens met bakken uit... Scheve mond
Het is al wel bijna een half jaar geleden waar ik over praat hoor, maar vroeg me toch eens af of er misschien niet iets voor was.

Je ziet nu wel dat haar manen weer mooier worden, maar voor een IJslander en vergelijken bij eerst zijn ze vrij dun.. even een foto zoeken ter vergelijking. De puntjes knippen heb ik al eens gedaan..
Afgelopen winter:
Afbeelding

http://i89.photobucket.com/albums/k212/ ... CF1296.jpg

Puntjes nog niet geknipt..
http://i89.photobucket.com/albums/k212/ ... CF3022.jpg

Puntjes geknipt, gewassen en anit klit gel erin.
Afbeelding

Maandje geleden ongeveer.
http://i89.photobucket.com/albums/k212/ ... CF3523.jpg

3 weken geleden ongeveer:
Afbeelding

Verder ben ik over de staart helemaal niet ontevreden, die is mooi vol en dik. Ja

Ik denk inderdaad dat als je goede anti klit hebt, het vrij weinig kwaad zou kunnen. Ik zal weleens bij de ruitershop hier informeren wat ik het beste kan gebruiken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:16

Normale anti-klit gebruik ik niet meer, die waar je handen zo raar van gaan aanvoelen Tong uitsteken Daar wordt het haar broos van, en na een tijdje breekt het af. Bij mijn tinker zijn de manen ook een stuk dunner geworden daardoor.
Ik gebruik nu cowboy magic detangler. Dat kan ik je echt aanraden Ja Dat is wel goed getest en kan ook op mensenhaar worden gebruikt. Het voedt het haar, en je hebt maar een klein druppeltje nodig om erge klitten eruit te krijgen.

Verder voer ik mn paard lijnzaadolie bij, dat is ook goed voor de vacht. Elke dag een klein scheutje over het voer.

En niet te veel eraan zitten, niet te veel borstelen. Mijn paard heeft meestal een week lang een vlecht in, daarna doe ik uitborstelen, dan weer een aantal dagen los, en daarna weer een (losse) vlecht. Dat werkt prima Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:20

Joh, ze heeft nog steeds een schitterende bos manen Knipoog Maar snap wel wat je bedoeld hoor, als ik haar op de eerste foto zie Lachen
Wat ik altijd doe met mn andere paard, die knip ik nooit recht, maar die knip ik in als het ware, zodat het er natuurlijker uitziet, dan zie je niet die rechte lijn, maar toont het wat voller (doe het eigenlijk nooit, wil ze megalang hebben, maar als hij armoedig eruit gaat zien).
Ben vooralsnog jaloers op die mooie bos van jouw ijs hoor, die van die van mij beginnen nu pas weer wat te groeien, maar zijn na 3 weken ook alweer volop in de klit. Morgen is het weer teatreewasdag en dan gaat er toch weer antiklit in, doe dit ook al ruim 14 jaar met mn andere paard en er is nog nooit iets fout gegaan door uitval oid? (en heb de supermarkthuismerk altijd)

edit: waar kan je dat cowboynogwattus halen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:02

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:06

Deze staart was ik elke 2 weken, daarna gaat er een halve fles antiklit in en ziet hij er weer schitterend uit. Ik heb nooit last van haaruitval en merk zeker geen negatief resultaat van de anti klit. Nu sta ik open voor andere wondermiddelen dus ik zal zeker die "cowboymiddelen"eens gaan proberen maar de antiklit werkt bij mijn paarden meer dan prima.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-K46SBLRR.jpg

Afbeelding

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 15:36

@Mystictinker: Cowboymagic ken ik inderdaad, althans al van gehoord en ken wel mensen die het gebruiken.
Heb je het in spray en gel vorm of allebei? Ik hoor daar veel goede dingen over. Ja Ik ga eens op zoek of vragen of ze het hier in de shop kunnen bestellen. Lachen

@Kimberley77: Dankje! Lachen Maar ik vind het gewoon zonde dat ze wat dunner en minder langer zijn, maar dat komt wel weer goed. Ik ga dat Cowboymagic eens proberen. Ja

@Maras: Uit haar staart is eigenlijk niks uitgevallen, gelukkig! Die is nog mooi vol! Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:40

Ik kan volledig begrijpen wat je bedoeld. Die van mij heeft ook zo'n mooie bos maar schuurt daar af en toe eens lekker mee tegen een boom (ongeveer elke avond Boos!). Zó zonde, er breken toch altijd haren af.

Toch ben ik bang dat het een kwestie van geduld is. Hopelijk is ze definitief van die pijnstiller af, dan heb je die ellende ook niet meer terug!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:20

Die van mij heeft ook een tijdje geschuurd, vervelend he!
Ik heb nog wel een tip: schroef een bezem vast tegen de boom, dat is voor t paard veel fijner dan de boom zelf, en voor de staart ook veel beter Knipoog

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 16:23

Yinari schreef:
Ik kan volledig begrijpen wat je bedoeld. Die van mij heeft ook zo'n mooie bos maar schuurt daar af en toe eens lekker mee tegen een boom (ongeveer elke avond Boos!). Zó zonde, er breken toch altijd haren af.

Toch ben ik bang dat het een kwestie van geduld is. Hopelijk is ze definitief van die pijnstiller af, dan heb je die ellende ook niet meer terug!

Ja, schuren doet ze gelukkig niet. Maar ze heeft ook geen eczeem gelukkig. Lachen
Van de pijnstiller is ze definitief af, ze moest het 10 dagen.. kun je nagaan hoe snel dat gaat. Verdrietig

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:26

Idd cowboy magic gebruiken, bij mijn pony zijn de manen ontzettend dun geworden door de gewone antiklit.
Nu doe ik er 1 keer per week CM in, en ze zijn een week klitvrij en worden al dikker. Lachen

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:44

@ mirriejj: ik keek net op je profiel en mijn vraag is doe jij bij die laatste pony op je profiel vlechtjes in dr manen?
aangezien ze zo mooi vol zijn Pling

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:10

netjes uitkammen met een goede borstel/kam (ik raad die kam en brostel van öster aan) daarna insmeren/inspuiten met cowboys magic of riders magic van Leovet en dan een paar mooie gelijke vlechten maken
en dit elke week herhalen
mijn shettekind heeft een prachtige bos manen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 12:31

Angelstears schreef:
netjes uitkammen met een goede borstel/kam (ik raad die kam en brostel van öster aan) daarna insmeren/inspuiten met cowboys magic of riders magic van Leovet en dan een paar mooie gelijke vlechten maken
en dit elke week herhalen
mijn shettekind heeft een prachtige bos manen

Ik gebruik een look a like Oster, die zijn net zo fijn maar toch iets goedkoper. Knipoog

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:59

die 4 euro verschil die er hier is maakt mij ook niets uit oor het effect Knipoog (heb de hele set van oster, heerlijke borstels)