hoeveel kost een paard per maand aan stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sam98

hoeveel kost een paard per maand aan stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 15:20

Hoi !

ik wou even vragen aam jullie hoeveel zijn jullie kwijt per maand aan hooi en stro voor je paard?

Groetjes doreen

luna1986

Re: hoeveel kost een paard per maand aan stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:26

Ik heb m'n 6 pony's aan huis staan.
En ze staan heel veel buiten.
Ik ben aan stro voor een grote baal €35,- kwijt per baal, en gebruik er zo'n twee in de maand.
Ik voer dan kuil, en voor een grote vierkante baal ben ik €25,- kwijt per baal.
Daar gebruik ik er 3 tot 4 van in een maand. (ligt aan de hoeveelheid gras dat er staat)

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 16:43

Oke ! nog meer mensen ??:D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:45

ligt eraan hoeveel uur paarden op stal staan. hoe groot de stal is en hoeveel paarden je hebt

meestal, als ze alleen s`nachts op stal staan, in stal van 3 x 3 als hij leeg is 1 pak, elke dag haal ik natte plekken uit en mesthopen en strooi de stal op met half pak bijna.
reken dus maar uit wat dat per maand is

( betaal 1 of 2 euro aan pak stro)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:46

Ik heb paarden staan die gebruiken heel weinig en paarden die elke dag helemaal leeg moeten en opnieuw opgestrooid. Er is dus weinig van te zeggen, het is maar hoe vies je paard is op stal.

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:48

Ik ben bij mijn paard kwijt aan stro&Hooi per maand
40 Euro
Maar nu heb ik eigen hooi en stro dat koop ik allemaal in.
Maar in het begin was ik gewoon 40 euro per maand kwijt aan stro en hooi en dan moest ik ook nog de stal betalen en alles

Met stal hooi & stro ben ik per maand kwijt
190 euro

en nu omdat ik eigen hooi en stro heb
150 euro en dan is het af en toe een keer heel veel hooi & stro in kopen Haha!

ps : die van mij staat ook zowiezo 14 uur lang binnen
& 10 uur lang staat die buiten

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:32

Lynn_Nikita schreef:
ligt eraan hoeveel uur paarden op stal staan. hoe groot de stal is en hoeveel paarden je hebt

meestal, als ze alleen s`nachts op stal staan, in stal van 3 x 3 als hij leeg is 1 pak, elke dag haal ik natte plekken uit en mesthopen en strooi de stal op met half pak bijna.
reken dus maar uit wat dat per maand is

( betaal 1 of 2 euro aan pak stro)

onze paarden staan gewoon bij een boer en hebben een in loop stal ze kunnen dus zelf bepalen ! ook in de winter

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:43

Hoeveel het kost hangt af van de prijs per baal...
Soms heb je goedkoop hooi voor 1 euro per pak (bijvoorbeeld als je het gelijk na het oogsten zelf van het land haalt), meestal is het goedkoopste 2 euro per pak en als je pech hebt betaal je tussen de 3 en 4 euro per pakje.

grote balen hooi/voordroogkuil) kosten meestal tussen de 20 (goedkoop) en 30 euro per baal.

Een grote pony eet al snel een halve kleine baal hooi per dag, een groot paard eerder een hele vermoed ik. Hangt er ook vanaf hoe stevig de balen zijn geperst. Losse en lichte balen met kortstengelig hooi voer je sneller op dan zware strak geperste balen met langstengelig hooi...

Het hangt er ook vanaf hoeveel je paard buiten loopt en hoeveel gras er op staat.

Wij voeren nu per paard ong. 1 plak hooi bij per dag. Ze kunnen dag en nacht grazen, het gras is niet heel erg lang, maar er staat nog genoeg.
We zouden ze ook meer gras kunnen geven en geen hooi, maar om verschillende redenen is dat nu niet onze keuze.

Als ze in de winter in de paddock/bak staan voeren we 3 a 4 keer per dag, en dan komt het op een halve tot 2/3 baal per dag per paard.

Je kunt dus moeilijk zeggen hoeveel je kwijt zult zijn aan hooi. Bij stro hangt het er vanaf hoeveel uur ze in de stal staan, hoe vies ze zijn op stal (alles netjes op 1 hoop in een hoek, of slepen ze alles de hele stal door en trappen alles vies en nat) en of je oppot of erg schoon bent en er elke dag heel veel uithaalt. Dan moet je ook nog de prijs per baal weten...

Je kunt dus beter vragen naar gemiddeld verbruik en gemiddelde prijs...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:44

Bij een inloopstal met matten op de bodem zou je met heel weinig stro toekunnen, of de bodem gewoon kaal kunnen laten. Stro in de stal nodigt vaak uit tot plassen in de stal en het is een stuk goedkoper als ze dat gewoon buiten doen als ze toch naar buiten kunnen Knipoog

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:48

Ehm ik sta nu voor €175,- per maand inclusief bodembedekker en kuil of hooi.
Voorheen kocht ik balen stro voor €4,- ps en hooi idem dito.
Ik gebruikte ongeveer 15 stro per maand en 12 hooi....

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:30

Oke bedankt voor jullie informatie Haha!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:53

bij een inloopstal ligt het er idd heel erg aan of ze er ook echt in gaan staan plassen. bij mijn vorige stalling had ik 2 pony's in een paddock staan met een schuilhok, ze poepten/plasten daar nooit in dus ik deed het om de 2 weken eruit halen en verversen. was dus maar 2 balen stro per maand kwijt.
voordeel van een uitloopstal is wel dat je wrs niet dagelijks op hoeft te strooien. dus ikzelf zou uitgaan van max 2 balen stro per week x +- 3,-

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:10

ik reken 18 balen stro per maand per paard.

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:16

Is zo verschillend, bij ons staan de paarden 24/7 buiten dus.. is er heel weinig nodig omdat ze maar af en toe op stal staan.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:09

Het ligt eraan hoe vies je paard is in stal en hoeveel hooi je hem geeft.
Ik gebruik voor mijn E-pony (die erg vies is in stal en overdags buiten staat) gemiddeld drie balen stro in de week, dus 12 per maand, en dan staat hij gewoon goed in het stro. Daarbij heb ik ook nog rubberen matten, waardoor zijn stal wat minder nat is. De prijs van het stro wisselt bij ons, het ligt aan de prijs waarvoor het ingekocht is, nu met de nieuwe lading kosten ze geloof ik 2,25 euro per baal.
Ik voer kuilgras en met een 100 kilo baal van 18,75 doe ik een maand. Nu heb ik samen met een stalgenoot een 400 kilo baal en die kost rond de 36 euro, scheelt dus weer wat geld Knipoog .