Wie heeft ervaring met aanleggen bak op kleigrond??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leyo

Wie heeft ervaring met aanleggen bak op kleigrond??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 09:13

Wie kan mij meer vertellen over het aanleggen van een paardrijbak op (groningse) kleigrond. Ik heb wel eens gehoord dat je hiervoor geen drainage hoeft aan te leggen... Is dit zo? En wat voor zand is het beste te gebruiken?
Kortom, wie heeft hier ervaring mee???

Ik hoor het graag!

Groetjes!

8nnemiek

Re: Wie heeft ervaring met aanleggen bak op kleigrond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:24

Wij zitten hier ook op kleingrond. Ik vind het heel erg vervelend. De eerste paar jaar hebben we het zonder drainage gedaan. Eerst liep het water redelijk weg, maar na een half jaar begon de klei door het zand heen omhoog te komen en vorige winter is de bak van begin tot eind één groot zwembad geweest. Klei laat bijna niks van water door. Daarbij wordt het ook nog heel erg glibberig als het nat is. Binnenkort gaan we drainage aanleggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:58

Ik rijd bij renwabl op bokt in de bak en wij zitten ook op de kleigrond. Er zit wel drainage in, maar die zit verstopt geloof ik. Na een flinke bui staat de hele bak dus blank. Drainage is dus geen overbodige luxe op de klei.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:23

Kleigrond + bak= een groot drama.

Drainage is een absolute must, eigenlijk net als goed worteldoek erin... Mijn ervaring is dat je eigenlijk anders alleen maar een perfect moeras creeërt...

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:57

Dit topic ga ik eens volgen. Groningse kleigrond zal wel niet veel verschillen van limburgse kleigrond... Ben benieuwd of er alternatieven zijn voor drainage, anders wordt het kostenplaatje erg hoog. @Vjestagirl, ik dacht dat worteldoek juist erg goed op zandgrond werkte? lijkt me dat op kleigrond het water dan nog steeds niet weg kan?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:37

worteldoek houd bodem en drainage gescheiden, en dat is nodig omdat anders je bodem na een jaar al aan vervanging toe is.

op klei kan je het beste beginnen met de bak een stuk uit te graven
daarna gemalen puin er in, daar de drainage buizen in leggen
worteldoek er op en daar dan de bodem op storten.

bij goed onderhoud zo als mest verwijderen regelmatig sleepen en de drainage door spuiten gaat die bodem dan heel wat jaartjes mee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:44

swatch schreef:
Dit topic ga ik eens volgen. Groningse kleigrond zal wel niet veel verschillen van limburgse kleigrond... Ben benieuwd of er alternatieven zijn voor drainage, anders wordt het kostenplaatje erg hoog. @Vjestagirl, ik dacht dat worteldoek juist erg goed op zandgrond werkte? lijkt me dat op kleigrond het water dan nog steeds niet weg kan?

Verschilt trouwens wel heel erg. In Groningen zit je op zeeklei, hier in Utrecht zitten we op rivierklei en in Limburg zit je op iets wat löss heet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:35

alex66 schreef:
worteldoek houd bodem en drainage gescheiden, en dat is nodig omdat anders je bodem na een jaar al aan vervanging toe is.

op klei kan je het beste beginnen met de bak een stuk uit te graven
daarna gemalen puin er in, daar de drainage buizen in leggen
worteldoek er op en daar dan de bodem op storten.

bij goed onderhoud zo als mest verwijderen regelmatig sleepen en de drainage door spuiten gaat die bodem dan heel wat jaartjes mee.

Hoe diep zou je moeten graven? Bij ons (Limburg) is er al klei vanaf 20 cm onder het zand...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:28

*steekt hand omhoog*

ook hier flinke kleigrond, en we hebben het toen meteen goed aangepakt. eerst een flink stuk afgegraven ( hoogste plek van het erf) waardoor de toplaag en deel klei weg werd gehaald. toen heeeeeel veel vrachtwagens met zand erop en voila, we kregen een bak waar we tot nu toe altijd in hebben kunnen rijden, alleen nu na ongeveer 10 jaar begint de bak iets slechter te worden en staan er bij extreme regen soms wat plassen,maar zelfs dan kun je er nog prima in rijden Ja

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:33

oh, wist niet dat er zoveel verschil in kleigrond zat. Maakt dit dan voor de aanleg van de bak nog een groot verschil? Zal in grote lijnen toch dezelde opbouw hebben denk ik.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:57

ik vind het een heel groot verschil. Kleigrond voert het water heel slecht af, dus alles blijft erin staan. als je geen maatregelen neemt, zal je bak dus elke keer compleet onder water kunnen staan en dat is niet handig in het natte Nederland.
je kunt al veel problemen oplossen door het hoogste punt uit te zoeken voor je bak, zodat eventueel extra water naar de lagere delen van het erf afwatert ipv in je bak.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 23:04

Worteldoek werkt ook op klei. Het nadeel aan klei is dat het water er makkelijk op blijft staan. Daardoor krijgen zaadjes ed heel makkelijk de kans zich te ontwikkelen. Op zand heb je dat veel minder. Worteldoek is dus ook op klei zeer aan te raden.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:58

Wij zitten hier ook op kleigrond in Noord-Holland, en willen ook een bak aanleggen. IS het niet een idee om de bak een paar graden schuin te laten lopen? zodat je mis de kans hebt dat het water daar heen gaat en de rest vrij droog blijft? MEt het wortel doek, komt die dan niet met te tijd naar boven? waardoor je paard weer struikeld? Ook hebben we hier om de 5 a 7 meter drainage in het land liggen is dit voldoende of zouden jullie er nog 1 tussen leggen? en dan de hamvraag, wat was jullie opbouw van de bak en hoeveel waren jullie daar voor kwijt? blijf dit topic volgen.