hoefijzers er af halen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paix

hoefijzers er af halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 18:32

hoi,

ik heb een paardje van 23 jaar (zet dit even neer inverband met vraag).
ze is wel een hele taaien hoor! dus niet denken dat ik een zielig oud paardje heb Lachen.
maar ze heeft al hele langen tijd hoefijzers voor.
alleen ik vind dit erg onodig. helemaal omdat het alleen maar omhandig is!
ze heeft hele mooie hoeven ik rij net vaak op steenen en ik heb ook geen hoefijzers nodig omdat ik wedstrijden rij (en dus mishcien kalkoenen nodig heb). achter slijt altijd mooi van het op het erf lopen en het stukje steen dat er in de weiland licht. dus nu moet ze alleen naar de hoefsmid om voor de hoefijzer er af te halen te bekapen en hem er weer op te zetten.
dit kost zo veel meer terwijl het eigenlijk niet nodig is.
mijn vraag is nu aan jullie of het slim is om ze er onder uit te halen.
of kan ik ze er beter op laten zitten omdat ze ze al heel lang heeft.
en als ik ze er afhaal hoelang gaat ze dan kreupel lopen? als ze kreupel gaat lopen.

ik wil graag ook jullie advies bij die van de hoefsmid zodat ik van te voren ook mijn mening klaar heb.

graag alleen reageren als je er zelf ervaring mee hebt of er verstand van heb zodat ik echt een goede mening kan vormen.

groetjes!

dunja74

Re: hoefijzers er af halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:37

hai,
ik zou de ijzers eraf laten.
en wel om de 8 weken bekappen, niet op bezuinigen.
als ze veel in het land loopt zullen de voeten met de tijd, wat meer de neiging hebben om wat uit te zakken.
(heel natuurlijk hoor: op drassige grond krijgen paarden wat grotere plattere voeten) dus als je de mogelijkheid hebt om haar regelmatig even op het harde te stappen zeker doen.
hopelijk helpt mijn mening je met je beslissing.
gr.vrouw van de hoefsmid

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:52

je kunt de ijzers er gemakkelijk af laten halen om te zien of je paard daar enig nadeel van ondervindt. Waarschijnlijk niet hoor!!
Maar wel regelmatig laten bekappen om zo een goede beenstand te behouden!!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 21:54

ja dat wou ik ook wel bijven doen.. allene haar voorhoeven groeien zo snel dat binnen 6 weken de hoeven over het hoefijzer groeien. en dat terwijl de acherhoefjes nog heel mooi rond en kort zijn. mogelijk tot over het harde stappen is er genoeg. ze mag het lekker zelf eventjes doen (half uurtje) en ik stap met haar over een verhard wegejte naar de aanpland/bos. ik denk dat ik het maar eventjes ga aanzien.

bedankt alvast!

horseworld20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:27

ja ik zou ze er ook afhalen, kijken hoe het gaat.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:10

Tuurlijk doen! Je kunt het altijd proberen, je geeft zelf al aan dat je er niet veel aan hebt met die ijzers, als haar hoeven echt slecht worden, kun je altijd nog kijken.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:15

je kan het proberen, maar houd het even in de gaten of ze niet slecht gaat lopen. Ik heb bij mijn paard ook de ijzers er af gehaald omdat ik het onzin vond. De eerste maand ging het allemaal prima, maar na een maand begon hij toch wel heel gevoelig te lopen. Ik rijd veel in het bos en dan moet ik ook over kiezelpaadjes. Hier zijn de hoeven van mijn paard (voor) heel gevoelig van geworden, het leek echt of hij op eieren liep. Ik heb ze in overleg met dierenarts en hoefsmid er dus toch maar weer onder laten zetten. Volgende keer dat de hoefsmid komt haal ik ze er weer af. Ik rijd nu niet veel meer in het bos en wil het nog een keer proberen, maar als het niet gaat, gaan ze er toch weer onder.

LinDug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:21

Gewoon proberen, ik heb het laatst ook gedaan bij mijn paard wel in overleg met de hoefsmid en die zij mij toen wanneer het niet goed gaat zie je het snel genoeg, dan bel je en zitten ze er snel weer onder. Bij mij gaat het prima en als het even kan gaan ze er ook niet meer onder.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 09:43

ik denk dta ik ze er dan maar af laat halen. ik dacht in verband met de langen tijd dat ze er al onder zitten. ik weet dus niet of ze er onder zaten in verband met medice redenen. maar ik haal ze er maar af en ga het gewoon eens proberen. ze heeft hele mooie hoeven van achter waar geen ijzer op zit. bbedankt voor de reacties!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:51

als ze al heel lang op ijzers staat zal ze wel hele zachte hoeven hebben gekregen en dus gevoelig gaan lopen op het harde, dat kan wel tot een jaar duren voordat de hoeven weer lekker hard en "gevoelloos" worden, maar ik zou het zeker proberen.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 14:54

de hoefsmid komt dinsdag. ik heb gehoord dat ze hoefijzers kreeg omdat ze bokkenpootjes kreeg. dus ik ga met de hoefsmid overlegen hoe we die kunnen voorkomen zo zonder ijzers. ook zij ze mij dat het wel de goede tijd van het jaar is omdat ze nu dag en nacht in het land kan en de pijn er van uit haar voeten kan lopen omdta ze dat de heledag kan doen. en ik lekker met haar oook nog rond hobbel.. maarja we gaan dus dinsdag overlegen en kijken hoe we het gaan doen.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 13:22

Gudta haar ijzers zijn er nu af. ze liep wat gevoelig en ik vond dat ze wel erg op de voorkant begon te lopen.. ik laat haar nu lekker dag en nacht buiten en buiteritjes laten we voorlopig even we blijven lekker in de bak.. ik zal jullie verder laten hooren hoehet nu gaat.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:59

Okee ben wel benieuwd. Je moet wel eens in de zoveel tijd laten bekappen hoor! Knipoog

Woukelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:16

Mijn paard heeft ook altijd ijzers gehad omdat hij brokkelhoeven zou hebben, maar we hebben ze er in het najaar afgehaald en het gaat echt heel erg goed. we laten hem om de 3 maanden bekappen.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 14:58

ik wil haar om de 8 weken laaten doen. net wat nodig is.. nu met dit weer gaat het soms heel hard he! maar ze loopt nog wat gevoelig. ik heb vandaag gereden rustig aan. ze loopt in de bak niet meer zo gevoelig alleen ze loopt liever niet. dus we heben even een kwatiertje gereden en het er toen voor vandaag maar even gelaten voor wta het was. morgen nog wta meer en dan zo opbouwen

groetjes! en ik laat jullie wel horen hoe het nu gaat~!