Paard wil weiland niet uit, bak/stal/stalgang niet in.. ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siebjuh

Paard wil weiland niet uit, bak/stal/stalgang niet in.. ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 18:06

Wie o wie kan mij vertellen wat mijn 7 jarige draver X gelderlandse merrie heeft?

Mijn dame staat hier nu dik 5 weken op ons vakantieadres. Tenminsten, háár vakantieadres, want daar gaat het nu om.
De eerste week was ze onwijs druk en moest er wennen, na die week was ze weer de oude.

Ze staat hier 's nachts op stal, overdag op het land. Word er op vaste tijden uit gehaald en in gezet en heeft een strakke regelmaat.(Dit om het voorhaar zo vertrouwt mogelijk te krijgen gezien het een onwijs gevoelig beest is.)

Nu heeft ze sinds een paar dagen kuren dat ze absoluut het weiland niet uit wil, de bak niet in wil, de stalgang niet in en uit wil, de boxengang niet in wil en ook haar stal niet in wil. Ook niet wanneer andere paarden haar begeleiden.
Ze deed altijd alles voor eten, dit werkt helaas ook niet. Wat wél werkt is wanneer er iemand achter gaat staan, hand op de kont legt en rustig meeloopt en de druk laat zakken wanneer ze loopt, helaas heb ik deze niet altijd bij de hand dus ik wil graag weten wat een mogelijke oorzaak kan zijn en hoe we dit op een juiste manier kunnen oplossen.

Rukken, trekken, slaan en schoppen werkt niet bij haar, en wil ik ook absoluut NIET proberen. (Maar dat lijkt me logsich.. *LOL*

Ik heb 2 dingen in gedachten die het mogelijk kunnen zijn, helaas zitten daar ook weer punten bij die dan tegenspreken.

1. Mogelijk kan het zijn, gezien haar hengstigheid op dit moment, dat ze niet mee wil en door het 'gekkemerriegedrag' ernorm koppig is en niet wil meewerken. Tegenspraak: Waarom wil ze dan ook niet achter haar weidemaatjes aan?

2. Ze heeft in haar verleden een aanvaring gehad met een staldeur en gezien de deur van de bak niet erg breed is en het gat erachter donker is.. en daarbij het hek van het weiland zich op een schaduwplek bevind kan dit mogelijk ook een reden zijn. Tegenspraak: Stalgang is ruim en licht, boxengang is ruim en licht(buitenlucht), de deur van de stalgang en de deur van haar stal zijn breed en kunnen volledig open.

Wie o Wie kan ons helpen?
Mocht je ons niet kunnen helpen, bedankt voor het lezen Lachen

Wickedwyvern

Re: Paard wil weiland niet uit, bak/stal/stalgang niet in.. ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:14

Staat ze misschien naast een paard waar ze het niet zo op heeft? Of moet ze langs een paard lopen waar ze 'bang' voor is voordat ze bij haar eigen box is?

Mocht het inderdaad haar ongeluk zijn met de staldeur dan kan het ook een kwestie van vertrouwen zijn in diegene die haar neemeent. Doet ze bij jou ook lastig? Doe je grondwerk met haar?

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 18:19

Nee, ze is met alle paarden in het land vriendjes.

Grondwerk doen we elke dag wel eventjes, simpelweg, zoals jij al zei, om het vertrouwen te krijgen in elkaar. Een join-up vind ze geweldig, en doet ze uistekend. Ze loopt daarna ook als een mak lammetje achter me aan, overal naar toe.

Helaas, zolang ze de bak niet in loopt kan een join-up niet gestart worden omdat we simpelweg geen andere plek hebben. (En helaas wilde het gister na een join-up(toen we haar met z'n tweeën toch de bak in hadden gekregen) niet werken om haar als een mak lammetje achter me aan te krijgen de boxengang in..)

EDIT: Ik probeer in het weiland ook met haar te 'spelen'.. vooruit, achteruit, achter me aan en op spelender wijs met haar het land uit te lopen. Op een paar meter voor het hek blijft ze dan stokstijf stilstaan en verzet geen been, weer even achterwaarts, paar passen voorwaarts. Nieuwschierig maken voor het mogelijke 'enge' wat daar is..

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:26

Bitte, zijn er nog andere mensen die ons mogelijk kunnen helpen?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:48

Staat zij thuis ook gewoon op het land?

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:53

Misschien is er niks en wil ze gewoon niet van het land af Haha!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:01

omaas schreef:
Staat zij thuis ook gewoon op het land?

Daar dacht ik ook al aan. Het kan namelijk zo zijn dat ze gewoon niet meer van het land af wilt, zoals odje ook al zegt, nu ze er eenmaal van 'geproefd' heeft.

Lijkt ze echt angstig of valt dat mee?

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:39

Wat herkenbaar!! Heb thuis een 3 jarige gelderse merrie waar ik ook nooit wat mee van doen had, tot 3 weken terug. Van de een op de andere dag wilde ze de wei niet meer uit en tot op de dag van vandaag moeten we ze met twee man ophalen omdat ze alleen weigert te gaan. Zoveel kilo's krijg je echt niet zomaar uit de wei gesleept! Alles al geprobeerd van poeslief zijn, tot flink kwaad worden... Ook een zweepje meenemen helpt niet, tenzij er iemand mee achteraan loopt. Ze staat samen in de wei met een haflinger en alleen als zij gaat wil de mijne ook wel. Maar echt handig is dat niet. Stel je voor dat je altijd samen moet rijden! Grondwerk enz. gaat altijd prima maar dit is echt frustrerend....Hoop ergens nog eens de gouden tip tegen te komen!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:04

Waarom zou je haar niet gewoon een paar dagen dag en nacht buiten laten staan? Misschien geeft ze dan zelf wel weer aan dat ze naar binnen wil en misschien vindt ze het op het weiland idd gewoon prettiger dan in haar stal...

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:45

Zou een idee kunnen zijn, maar met al dat gespuis rond huis lijkt me dat niet zo handig... Natuurlijk zal ze het in de wei fijner vinden maar het is wel handig dat je ze er zo nu en dan uit kan halen, toch?

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 14:18

Het zou inderdaad kunnen zijn dat ze niet op het land wil, maar waarom wil ze dan ook niet de bak in, de stal in en de gangen in?

Dag en nacht op het land wil ik liever niet, heb ik zelf ook nog aan gedacht maar het punt is dat dit niet mag van de eigenaar en het ook niet save voelt.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:32

Klopt, maar het elke dag MOETEN is er dan vanaf. Dat kan natuurlijk veel verschil maken, maar als je je daar niet goed bij voelt of het kan niet houdt het natuurlijk op.

Weet ook niet hoe intensief je met haar werkt, maar misschien is ze echt aan 'vakantie' toe? (Dat ze de link heeft met de wei uit = of opgesloten worden, of hard werken?) En hoelang blijft ze daar nog staan?

Wat ik toch nog zou proberen is of een andere stalbox misschien effect heeft.

Enige dat ik ten slotte nog kan bedenken is om je paard te laten te readen, misschien dat je dan nog wat duidelijkheid kunt krijgen over het waarom. Maat weet niet of je voor zoiets openstaat...

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:08

Ze doet hier absoluut niet veel, voornamelijk grondwerk. Heb het boek van Inge teblick bij me en nog maals doorgelezen. Ga nu proberen stap voor stap het grondwerk opnieuw te laten beginnen. Opnieuw vertrouwen proberen te krijgen en de rest van de reutemeteut.

We zijn hier nog een dikke week. Een andere stalbox is een mogelijk idee, het geen waar ik dan weer bang voor ben is dat ze opnieuw moet wennen aan de omgeving en ik hetzelfde paard krijg als de eerste week(Niet hanteerbaar in de nieuwe omgeving.)

Mogelijk is de keuze van een andere box door jou gekozen omdat ze dan naast andere paarden staat. Ze zou dan tegenover dezelfde paarden komen te staan als waar ze nu naast staat. (Waar ze het tevens goed mee kan vinden.)

**Oh wat voel ik me moeilijk nu en Amber is ook geen makkelijk paard qua nieuwe omgevingen en storingen in haar ritme..**

We zullen zien hoe ze het vanavond doet..

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:16

Ha ha, ach joh, ik bedenk ook maar dingen hoor Lachen

Heb zeker geen tonnen ervaring en zo te horen ben je goed bezig dus...

Andere box stel ik niet alleen voor vanwege de paarden, lijkt me ook de moeite van het proberen waard, maar misschien is het wel een luchtje dat er hangt... Of het uizicht dat ze heeft... Of negatieve energie, straling, etc.

Verder doet het me denken aan een hond in het asiel. Die wilde zijn hok aan de binnenzijde niet in of uit, wilde ook niet door de gang lopen en zat nooit voorin zijn hok (an de gangzijde). Was verder niks aan te merken wat betreft lichaamstaal. Wel dat hij bang was, maar niet waarvoor. Pas toen de hond tegenover hem verplaatst was (overigens om andere redenen), was alles ineens weer goed. En dat terwijl wij dachten dat het kennelstress was...

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 20:59

Ben vandaag eerst in het land gaan staan, eens kijken naar de paarden. Proberen in het spoor van Amber mee te gaan lopen.. stil gaan staan wanneer ze reactie op mij gaf. Uiteindelijk weer weggelopen en 2 tellen later stond ze naast me, hoofdje geaait en ze liep rustig achter mij aan.

Helaas maar een paar passen, heb haar toen met druk(haar niet aangeraakt maar gewoon dmv lichamelijke houding) van mij weggeduwd. Weer in haar spoor gaan lopen en ze stond weer naast me, halster omgedaan maar helaas...

Halster af, nog wat druk-oefeningen gedaan en het hoofdje van haar zei op dat moment genoeg: "Baas, ik red me vannacht buiten wel, mag ik buiten blijven staan?"

Vragende oogjes gewoon, zo mooi eigenlijk.

Heb haar nog even bekeken in het land en toen zonder paard terug naar stal gelopen. Eigenaar van het land vond het verder in deze situatie oke(Ze heeft vannacht gezelschap van andere paarden waarbij ze overdag ook op het land staat). Dus we zullen zien hoe ze morgen is..

EDIT: Dramatische fouten in de grammatica.. was geen nederlands meer.. Dromen

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:10

OK dan!

Ik ben benieuwd!!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:12

Ik ook!
Misschien helpt het wel zoals je het nu hebt opgelost. Je bent even met haar bezig geweest, niet al te intensief en ze mocht daarna lekker blijven staan. Ik hoop het voor je. Lachen

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 18:20

Strakjes gaat m'n vader mee. Amber kent hem en vertrouwd hem ook redelijk.
Plan verder kan ik nog niet stellen, hangt helemaal van haar af. Ik hou jullie op de hoogte!

In ieder geval bedankt voor de ideeen!

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 21:05

Ze staat vannacht weer een nacht op het land.

Ben vandaag weer begonnen met hetzelfde als gister, het ene moment kon ik héél dichtbij komen, het andere moment liep ze al weg toen ik op een aantal meter afstand stond. Uiteindelijk had ik een andere pony achter me aan welke iets te erg op mijn lichaamstaal, welke bedoelt was voor amber, lette Lachen.

Met amber nog grondwerk in het land gedaan waar ze supers op reageerde. Mocht haar overal aanraken en ze bleef verder gewoon staan(los, dus aan haar de keuze of ze me vertrouwd en blijft staan of wegloopt) dus dat was ook weer een fijn gevoel.

Daarna halstertje rustig omgedaan en geprobeerd naar het hek te lopen.. Zelfverzekerd, maar helaas. Ze ging weer op de rem. Achterwaarts laten gaan, nog keer proberen.. maar het wilde allemaal niet.

Nog wat grondwerk gedaan, dikke knuffel gegeven en zonder paard weer terug gelopen naar stal.

Ik wil haar ook niet al teveel pushen, wil het geen niet erger maken dan dat het nu is. Ze heeft nog een weekje de tijd om netjes mee te lopen uit het land op eigen wil, helaas moet ze daarna toch écht mee.. (Optie dan: Persoon erachter zetten, hand op de kont en ze loopt zo.. hoop ik.. hihi).

Vraagje: Wanneer ik me klein maakte en op haar afliep liep ze in het begin erg weg, maakte ik me later groter mocht ik veel dichterbij, sterker nog, om haar bij me weg te laten lopen moest ik naar mijn idee teveel lichaamstaal gebruiken. Wat heeeeeeft mijn paard? Bloos

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:01

Ha ha, geen idee... Wel top dat je dr toch buiten laat staan.

Zou denk ik zelf dr morgen weer een keer binnenzetten, of in elk geval de wei af. Anders krijgt ze misschien het idee dat zij de baas is. Eventueel wat meer 'druk' gebruiken en eigenlijk niet ophouden voor je dr zover hebt. Elk stapje vooruit flink belonen en touw gelijk slap, niet toegeven, maar zeker niet terugtrekken. Maar volgens mij ken je dat allemaal al wel. En er vanuit gaan dat je er wel een uur of langer mee bezig bent...

Oh, en natuurlijk ook echt geloven dat ze dr uit loopt! Op het moment dat jij gaat denken 'zal ze wel', is het waarschijnlijk al te laat... ;0)

Wat betreft het klein maken: dat deed ik ook. Toen is mij uitgelegd dat je dan precies een roofdier na doet, dat klaar staat om zn prooi te bespringen. Dat je eigenlijk zegt: 'kom maar, ik ben niet gevaarlijk', terwijl je überhaupt niet wil dat je paard ook maar overweegt dat je wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn... Vork

Mijn paard komt als ik ontspannen rechtop blijf staan, hem uitnodig en vervolgens mijn aandacht ergens anders op vestig, maar mijn uitnodiging wel laat (bv. open hand richting hem). Hmm... klinkt zweverig Lachen Maar werkt wel. Blijf ik met mijn volle aandacht bij hem dan zet hij dus mooi geen stap...!

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:32

Ik heb een paard die toen ik haar pas had ook de wei niet uit wilde of de stal in. Trekken, tikje geven etc hielp niet.
Omdat ik dus ook altijd alleen was en niemand haar van achter een duwtje kon geven liet ik haar achteruit lopen.
Dan heb je als je alleen bent en ook nog de stroomdraden
open en dicht moet doen wel controle over je paard.
Als ze mee moet dan moet het gewoon als ze in de gaten krijgt dat als ze niet wil ze haar zin krijgt en niet mee hoeft wordt het steeds erger.
Ik zette haar dan ook in zijn achteruit op stal gaf haar brok en bracht haar weer naar de wei.
Na een paar keer was het over en liep ze gewoon mee.
Succes.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 07:16

Het gaat in deze situatie niet om een stroomdraad hek, maar een stalen hek(Welke trouwens niet volledig openkan.)

De laatste keer heb ik haar mee kunnen krijgen door een ander hek te pakken en toen door een ander weiland te lopen, helaas staan daar nu koeien en wil ze nu ook amper mee naar dat hek. Paard paard paard toch..

Ik vind het inderdaad wel een strak idee, als ze vanavond het land uit gaat(Wat ze doet. Punt.) om haar dan mee naar stal te nemen, eten te geven en weer terug te zetten. Je moet het natuurlijk voor haar ook leuk maken.

Het liefste werk ik niet meer op het land met voer, ik heb dit altijd gedaan en de laatste keer ging ze daar heel erg naar vragen, paar dagen niet dus. Waarschijnlijk vanavond wél een handje brok mee. Brokje voor brokje als beloning, misschien wat targetten om haar aandacht goed gefocust op mij te krijgen.. We gaan alles uit de kast halen, hihi.

Groetjes!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 08:39

Klinkt goed, veel succes!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 08:43

Waarom wil het paard wel als er iemand een hand op z'n kont legt (tenminste dat heb ik begrepen uit het verhaal...) Dan kan er nooit veel aan de hand zijn. Als ze pijn hebben of bang zijn dan zal enkel het leggen van een hand op de kont niet helpen. Ik denk dat dit gewoon aanstellerij is eerlijk gezegd. Of ik moet het verhaal niet goed hebben begrepen, dan heb ik niks gezegd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 08:47

Hoi, ik weet niet wat de oorzaak is, maar ik denk dat je moet proberen te vermijden wat spanning oproept; het dier is op een andere plek, maar het makkelijk voor haar.

Als ze in de wei ontspannen is misschien kun je haar dan 24/7 op het land laten? Zijn daar maatjes? kan ze daar mee opschieten?...
mag ze op het land gevoerd worden?

Ik zou inderdaad ook niet gaan voor straffen. Vind dat slim van je. Waarschijnlijk werkt dat averechts!