Mijn dame staat hier nu dik 5 weken op ons vakantieadres. Tenminsten, háár vakantieadres, want daar gaat het nu om.
De eerste week was ze onwijs druk en moest er wennen, na die week was ze weer de oude.
Ze staat hier 's nachts op stal, overdag op het land. Word er op vaste tijden uit gehaald en in gezet en heeft een strakke regelmaat.(Dit om het voorhaar zo vertrouwt mogelijk te krijgen gezien het een onwijs gevoelig beest is.)
Nu heeft ze sinds een paar dagen kuren dat ze absoluut het weiland niet uit wil, de bak niet in wil, de stalgang niet in en uit wil, de boxengang niet in wil en ook haar stal niet in wil. Ook niet wanneer andere paarden haar begeleiden.
Ze deed altijd alles voor eten, dit werkt helaas ook niet. Wat wél werkt is wanneer er iemand achter gaat staan, hand op de kont legt en rustig meeloopt en de druk laat zakken wanneer ze loopt, helaas heb ik deze niet altijd bij de hand dus ik wil graag weten wat een mogelijke oorzaak kan zijn en hoe we dit op een juiste manier kunnen oplossen.
Rukken, trekken, slaan en schoppen werkt niet bij haar, en wil ik ook absoluut NIET proberen. (Maar dat lijkt me logsich..

Ik heb 2 dingen in gedachten die het mogelijk kunnen zijn, helaas zitten daar ook weer punten bij die dan tegenspreken.
1. Mogelijk kan het zijn, gezien haar hengstigheid op dit moment, dat ze niet mee wil en door het 'gekkemerriegedrag' ernorm koppig is en niet wil meewerken. Tegenspraak: Waarom wil ze dan ook niet achter haar weidemaatjes aan?
2. Ze heeft in haar verleden een aanvaring gehad met een staldeur en gezien de deur van de bak niet erg breed is en het gat erachter donker is.. en daarbij het hek van het weiland zich op een schaduwplek bevind kan dit mogelijk ook een reden zijn. Tegenspraak: Stalgang is ruim en licht, boxengang is ruim en licht(buitenlucht), de deur van de stalgang en de deur van haar stal zijn breed en kunnen volledig open.
Wie o Wie kan ons helpen?
Mocht je ons niet kunnen helpen, bedankt voor het lezen