Welke verlichting op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

Welke verlichting op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 18:00

Aangezien we onze stallen willen verbeteren zijn we ook aan het kijken naar de verlichting. Op dit moment hebben we TL-buizen hangen. Maar ik heb dus begrepen dat paarden het knipperen van de lampen kun zien.

Nu maakt dat voor de zomer niet zoveel uit aangezien het overdag licht genoeg is en de paarden lang naar buiten gaan.

In de winter ligt dit natuurlijk wat anders, ze gaan wel dagelijks naar buiten maar minder dan in de zomer. Tevens wordt het snel donker en is het vaak overdag niet erg zonnig Knipoog

Ik wil dus de lampen gaan aandoen als de paarden binnen staan, aangezien 2 van de 6 stallen iets donkerder liggen. Zelfs na de verbouwing die in planning staat blijft een stal in de wintermaanden wat donker. Welke lampen zijn dan het beste en spaarzaamste?

bedankt voor je tip Haha!

Deaglán

Re: Welke verlichting op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:59

Er zijn speciale daglicht tl's te koop mss is dat een oplossing?

groetjes ingrid

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 19:33

weet je misschien waar?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:26

Ja, paarden zien het knipperen van TL-lampen, net zo goed als mensen dat kunnen zien. Dat wij weigeren het waar te nemen, is een andere zaak.
Als je je daar daadwerkelijk druk om wil maken, dan zul je naar HF-armaturen moeten overstappen. Armaturen zijn twee keer zo duur, maar verder niks hoor. Hoewel, ja, de lampen hebben ook een kortere levensduur, tenzij je speciale HF-lampen neemt, maar die zijn weer zeker 50% duurder. Het is maar hoe druk je je wilt maken. Volgens mij is het namelijk volstrekte flauwekul. 99,999% van alle paarden staat onder gewone TL lampen en volgens mij is daar nog nooit iets negatiefs uit gekomen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:12

Wij hebben gewoon veel lichtplaten aangebracht op het dak en ramen in elke stal, scheelt al weer veel geld in energiekosten. Kun je ook wat duurdere lampen nemen voor als het echt donker is.