Heermoes/paardestaart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Heermoes/paardestaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 15:08

Mijn paard nam daarnet een hapje heermoes, het blijkt giftig te zijn voor paarden. Dit haalde ik van een website : Ook is heermoes giftig voor paarden. Het kan zenuwafwijkingen en een wankele achterhand veroorzaken.
Kan dit nu ook gebeuren met mijn paard? Door die stomme hap heermoes? Ook zitten er in mijn hooi, maar die haal ik er wel uit als ik het voer.
Het was een afgemaaid stukje gras, en ja, dat gras is dus nog niet teruggegroeid, dus wat doet ze, ze gaat de zijkanten gaan maaien, en ja daar stond heermoes tussen. (ze had verder nog een hele weide met lang gras). Ook stond ze pruimen te eten, dus heb ze na vijf minuten op de andere wei gestoken...

Elixir

Re: Heermoes/paardestaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 15:52

Zou het wel graag weten... Want euh, het blijft een giftige plant.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 20:13

Niemand??? komaan zeg

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:15

rustig Knipoog ik weet zelf nite wat heermoes is en ik denk veel bokkers niet.. Lachen maar als je paard geen simpthome heeft dan kan hte niet veel kwaad.. en het is echt maar een klein beetje?? gewoon een stukje gemaaid? en anders voor de zerkheid even dierenards bellen om te vragen of het kwaad kan.. even bellen kost niks Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 20:47

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:49

oo maar dat heeft mijn paard ook wel een xtje gehad! is dat zo gifig dan?? naja kan geen kwaad 1 hapje

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:51

lottehorse schreef:
oo maar dat heeft mijn paard ook wel een xtje gehad! is dat zo gifig dan?? naja kan geen kwaad 1 hapje

Hoe kun je weten dat het geen kwaad kan terwijl je net zegt dat je het niet kent?
Ik ken het iig niet, dus kan er niks over zeggen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:53

_Laura schreef:
Hoe kun je weten dat het geen kwaad kan terwijl je net zegt dat je het niet kent?
Ik ken het iig niet, dus kan er niks over zeggen.

Als je de naam van een plant niet kent hoeft dat nog niet te betekenen dat je de plant zelf niet kent. Knipoog

Verder denk ik niet dat het heel veel kwaad kan. Gewoon je paard een tijdje in de gaten houden en als je symptomen ziet gewoon even de DA bellen.

Verder ken ik deze plant en zijn symptomen niet. Lachen

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:54

Zij zegt net zelf; "is dat zo giftig dan?"
Dan lijkt het me niet dat je het zodanig kent dat je dat erover kan oordelen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 20:59

Bedankt voor de enkele reacties. Ik las op website's dat het dus giftig is, en dus zenuwaandoening enz kan veroorzaken, dus ik direct in paniek... Naja, hopelijk kent iemand het ECHT wel, of heeft er ervaring mee.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:01

Ach even proeven zal voor heel veel plantensoorten wel loslopen (incl. kruiskruid). Alleen taxus is in hele kleine hoeveelheden dodelijk.

paard bij ons in de wei graasde onder het hek door om een hapje aardappelblad te proeven....viel meteen dood neer (niet dus)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 21:02

beantsje schreef:
Ach even proeven zal voor heel veel plantensoorten wel loslopen (incl. kruiskruid). Alleen taxus is in hele kleine hoeveelheden dodelijk.

paard bij ons in de wei graasde onder het hek door om een hapje aardappelblad te proeven....viel meteen dood neer (niet dus)

Ja sorry hoor, het kan dus inderdaad wel, zoals je zegt taxus. Mn vriendin haar paard had daar een kleine hap van binnen, en is er wel aan gestorven dus ik was dus WEL bezorgt.

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:03

Heermoes is een niet bloeiende plant met zwarte, diep onder de grond kruipende wortelstokken die telkens nieuwe scheuten omhoog sturen. Heermoes groeit op lichte zandgronden, in bermen en in velden. De plant is zeer geneeskrachtig en bevat een hoog gehalte aan silicium. Daardoor heeft Heermoes ook een schurende werking en werd het vroeger op de boerderij gebruikt bij het schoon schuren van de melkemmers e.d..

Werkzame bestanddelen: Kiezelzuur, calcium, kalium, magnesium, looistoffen, saponinen, bitterstoffen, flavonen, etherische olie, alkaloïden. Heermoes is rijk aan mineralen en bevat veel kiezelzuur.

Gebruik inwendig: Heermoes bevat veel kiezelzuur; dit is nodig voor de opbouw van botten, vacht, hoeven en kraakbeen. Heermoes werkt dan ook bindweefselversterkend, botopbouwend en bevordert de groei. Heermoes heeft een vochtafdrijvende werking, is weerstandsverhogend en tevens bloedzuiverend. Heermoes kan goed gebruikt worden bij chronische bronchitis, botontkalking en gewrichtsproblemen. Van oudsher wordt heermoes ook veel ingezet bij chronische huidproblemen.

Word gebruikt in een product bij paardendrogist.nl

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:22

Heermoes komt in twee varianten; de kleine die normaal in droge weiden voorkomt is niet giftig, de grote, meer een moerasplant is wèl giftig. Paarden vinden ze niet echt lekker.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 08:24

Hmmm, klein en groot, dus eigenlijk die die normaal in (of rond) mijn weide zouden staan zijn NIET giftig? En ook niet in hooi?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:27

Je hebt heermoes en je hebt lidrus (tja ben ecoloog van origine Bloos Knipoog ) en dat lijkt veel opelkaar en je hebt er nog eentje maar daarvan ben ik de naam kwijt. Dus het eerste wat bij me op kwam was van heb je wel echt heermoes gezien. En idd als je paard geen symptonen vertoond zal het wel meevallen, hou het wel in de gaten. Daarnaast ben ik benieuwd waar je het vandaan hebt gehaald dat heermoes giftig is....pure interesse wist het nl niet..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 10:55

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:19

Van de website de gezondheidsdienst voor dieren
Gevaarlijk voer door giftige planten
http://www.gddeventer.com/pmsclient/inf ... 72,1064106
Heermoes/paardestaart
Deze plant is gevaarlijk in vers gras, hooi en kuil en veroorzaakt zenuwverschijnselen: schrikken, spierzwakte en verlammingen. Bij chronische vergiftiging treedt diarree en vermageren op.
Foto 1 Hermoes in een jong stadium
Afbeelding

Foto 2 Heermoes iets ouder
Afbeelding

Foto 3 Lidrus Je kunt zo'n plant uitelkaar trekken als die takjes zeg maar die opzij wijzen korter zijn dan die omhoogwijzen is het lidrus een L als het een liggende L is, dus de zijtakjes zijn langer dan die omhoog wijzen dan is het heermoes/Paardenstaart
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 08-08-07 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:36

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:38

Nu weet ik het weer de andere die hierop lijkt is holpijp....deze is hol van binnen wanneer je deze doormidden breekt en zeer zeldzaam

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:42

heermoes is inderdaad giftig. Normaal gesproken zal een paard dit niet zomaar eten (bij ons staat het op 1 plaats ook). In de homeopatie wordt het wel eens bij kreupelheid gebruikt. Nu heb ik gemerkt dat als mijn pony per ongeluk toch eens wat binnen heeft gekregen hij rot/onregelmatig loopt... Waar de heermoes staat mag hij nu dus ook niet meer eten. Wil niet dat hij per ongeluk nog wat binnen krijgt.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:26

_Laura schreef:
Zij zegt net zelf; "is dat zo giftig dan?"
Dan lijkt het me niet dat je het zodanig kent dat je dat erover kan oordelen.

De ts heeft even een plaatje neer gezet.. aan de hand daarvan kan ik zegen dat mijn paard er een x een klein hapje van gehad heeft en zij nooit ergens last van heeft gehad.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 15:20

Naja in mijn andere weide staan ze niet, in mijn hooi zit er wel wat, maar het wordt grondig doorzocht voor het gevoerd wordt, wil mn pony niet vergiftigen.. Ze liep wat kreupel door haar ijzers toen ze net beslaan was, maar dat was vorige week, heb ze vandaag gereden en verder niets gemerkt aan haar. Als ze er verder niet van eet, en ze er geen binnenkrijgt in het hooi, levert het hopelijk geen problemen op.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:25

nee dan zou het geen problemen op moeten leveren, het verlaat het lichaam nl. weer. Het is niet zoals het JKK dat het zich ophoopt in de lever.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 17:48

elibeest schreef:
nee dan zou het geen problemen op moeten leveren, het verlaat het lichaam nl. weer. Het is niet zoals het JKK dat het zich ophoopt in de lever.

Ok bedankt voor de meerdere informatie! Ik dacht dat elke giftige plant zijn stoffen wel ergens opsloeg zoals het JJK