paard laten grazen met bit in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

paard laten grazen met bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:21

'kom eens naar mijn nieuwe paard kijken' vroeg een mevrouw uit de buurt. Een mooie haf met een redelijk dik vetlaagje. 'Ze glanst alleen nog niet zo mooi' Vooral omdat het nog een jonge haflinger is, heb ik aangedragen dat het misschien door teveel eiwitten komt. 'Dat komt goed uit, want we willen haar laten grazen met het bit in, dan krijgt ze niet zoveel binnen.'

Ik heb haar dit afgeraden, als het paard vast komt te hangen heb je de poppen aan het dansen, maar eten met bit lijkt me sowieso niet goed, omdat ze niet goed kunnen slikken. Wat vinden jullie?

Coconut

Re: paard laten grazen met bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:24

je hebt helemaal gelijk, als ze willen dat ze minder gras binnen krijgt, moeten ze of een stuk afzetten, of een grasmasker omdoen Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:25

Eten met bit valt volgens mij wel mee, ik weet niet hoe het zit als ze de hele dag met bit staan te eten. Volgens mij heb je daar ook speciale kappen voor, soort muilkorf waardoor ze minder gras kunnen eten.
Maar ik zou m'n paard sowieso niet met bit loslaten... idd als ze vast komen te zitten heb je een fiks probleem!

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:25

Mijne snaait echt wel eens een hap gras als ze het bit in heeft. Ze denkt dan dat het bos een McDrive is ofzo.
Maar laten grazen met het bit in? Hoe moet ik me dat voorstellen, paard met hoofdstel zonder teugels op de wei? Nah... niet doen. Huur een paar schapen die een gedeelte van de wei kaal grazen, zet een stuk af, of doe zo'n korfje om.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:27

Dat heb ik ook aangedragen, een graaskorf, je hebt er ook met een paniek sluiting, maar ze zegt dat hij het halster ook af wil schuren. Lijkt mij dan dat hij maar op een beperkt stuk wil komen, of een beperkt aantal uren op de wei mag, maar dat wil ze dan weer niet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:28

Maar er is dus hier ook niemand die iets positiefs kan vinden over grazen met een bit in? Ik was al aan het twijfelen of ik gek was Bloos!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:29

je hebt ook graskorfen die niet aan een halster vastgemaakt hoeven te worden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:31

Hoe bedoelen ze dat grazen?
De hele dag in de wei??
Dat is idd wel een heel erg vreemde oplossing

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:37

Nee, maar het is wel het principe van een halster. Ik heb uitgelegd en laten zien hoe het werkt, ze is bang dat het paard de korf van de neus schuurt en in de korf gaat staan. Ik heb gezegd dat dit bij mijn shet niet is gebeurd, maar ze wil toch liever met een bit in laten grazen. Kunnen paarden zich daar niet gigantisch mee verslikken?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:41

is heel gevaarlijk. Het gras, vooral lang gras, kan om het bit gewikkeld gaan zitten. Hierdoor krijgen ze steeds meer problemen met het slikken van gras en speeksel. Dit kan zo fataal worden dat ze erdoor kunnen stikken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:48

Dan ga ik zometeen deze pagina toch maar eens uitprinten. Misschien luistert ze daar wel naar.

Bedankt!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:48

Goed zo, heel verstandig, want ik denk niet dat ze een paard wil die stikt in zijn eigen eten Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:45

Vooral lang gras kan best gevaarlijk zijn inderdaad, dat kan om het bit heen gaan zitten.
En daarbij, als een paard gaat eten met het bit in dan duwen ze met hun tong het eten naar achteren, het bit wordt dan meegeduwd en kom geregeld tussen de voorste kiezen. Dat lijkt me niet goed voor de tanden als het paard vaker op het bit bijt, straks breekt hij een stuk tand af..