Waar op letten bij het zoeken van een stalling??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia008

Waar op letten bij het zoeken van een stalling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 20:38

het is nog niet zover, maar er zijn plannen om samen met mijn zus, na jarenlang paarden te hebben gereden voor andere mensen, een eigen paard te kopen..

tuurlijk hebben wij wel wat eisen over hoe we het paard willen hebben staan, maar misschien hebben jullie nog wat tips, wat vinden jullie belangrijk om te eisen, en ook belangrijk, wat betalen jullie voor de stalling, en dus waar moet ik een beetje rekening mee houden??

Lab_iris

Re: Waar op letten bij het zoeken van een stalling??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:45

t licht er echt aan wat je wilt gaan doen.. wil je recreatie rijden met een winter harde pony.. is een schuil stal met weiland al genoeg.. wil je goed gaan werken met je pony.. met echt een bak.. dan heb je natuurlijk bak/paddoc / stal nodig..
al kan je niet elke dag naar je pony om te voeren moet je er op letten dat er afspraken zijn over het voeren.. dat het bijv. al voor je word gedaan ens.. ik sta nu met mijn VZ paard op een stal.. redelijk luxe.. met een grote binnen bak denk 40 bij 60.. incl. spring materiaal.. en een buiten bak van 20 bij 40.. een paddoc / longeer bak.. HEEEEEEEEEEEEEL veel wei! en heel veel ruime stallen.. en als je een menner bent.. plaats om je kar te zetten en ruime bak ens. voor het mennen.. en veel ervaren mensen in de buurt.. en er is iemand op stal die les geeft.. voor 180? per maand

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:55

IK vind het ook belangrijk dat je kijkt of je je er op je gemak voelt... Dus of datgene wat de stal je te beiden heeft genoeg is, maar ook of jij het gevoel hebt dat je het daar naar je zin kan hebben en je op je gemak voelt!

KikiKSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:26

Het is inderdaad erg belangrijk wat je wil gaan doen met je paard. Ik vind het bijvoorbeeld erg fijn om lekker met mijn paard het bos in te gaan zonder daar eerst met een trailer naartoe te moeten, maar ik vind het ook erg belangrijk dat er een binnenbak is voor in de winter. Hou ook rekening met de tijden waarop je naar je paard gaat:sta je bv op een manege met maar 1 rijbak dan heb je altijd weer te maken met lestijden etc.
Ik vind het gewoon het belangrijkste dat een stal veel voorzieningen heeft en dat mijn paard zich er happy voelt, en soms moet je dan wel eens wisselen van stal voordat je de stal hebt gevonden waar jij en je paard allebei happy zijn.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:57

ik vind het erg belangrijk dat mijn paard zich er happy voelt.

verder zijn mijn eigen eisen:
- binnenbak met goede bodem
- land hele jaar door en liefst prive landje
- dicht bij het bos
- genoeg mogelijkheid om al je spullen op te bergen in eigen kastje, dus niet een gemeenschappelijk hok.
- ruime stallen, goed geventileerd en niet te donker
- contact met andere paarden
- leuke en aardige mensen op de stal
- pensionstal, geen manege in verband met lessen.
- ruime openings tijden, zodat je kan komen wanneer je wilt
- gezellige kantine
- stapmolen

ik stel nogal veel eisen geloof ik aan een stal, maar ik sta nu echt op een stal die super is en waar ik en mijn paardje het echt heel erg naar onze zin hebben. zou hier voor geen goud meer weg gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:31

mijn eisen:

het moet er gezellig zijn
je moet fijn je gang kunnen gaan zonder gezeur en commentaar van andere mensen
mijn dier moet de hele dag naar buiten kunnen, hetzij op de wei,hetzij in een paddock of bak.
en...er moet de hele dag gevoerd worden en niet 2x zoals op zoveel stallen gedaan word. Knipoog

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:47

Ik let op:

Voor mijn paarden:
-bij blessures moeten ze gewoon in stal mogen ookal staan de paarden in de zomer op het land (bij sommige stallen, hoe raar ook, mag dit niet)
-er mag geen prikkeldraad zijn
-5 x voeren op een dag (tenzij de paarden (een deel van de dag) op het land staan dan kunnen het minder voerbeurten zijn.
-paarden staat minimaal 2 dagdelen buiten ('s morgens en 's middags en/of 's avonds 's en nachts)
-er moet een spuitplaats aanwezig zijn met minimaal koud water
-het terrein moet netjes en vooral veilig zijn (dus niet her en der openstaande putten, rondslingerend schrikdraad of aan elkaar gespijkerde houten palen met spijkers die nog uitsteken. terrein moet afgesloten kunnen worden van de openbare weg en dagelijks veel toezicht van de staleigenaar (die op het zelfde terrein woont))
-zomers weide gang

Voor mij:
-er moet opberg ruimte voor mijn spullen aanwezig zijn
-er moet een toilet zijn Haha!
-goede uitrijmogelijkheden en een simpele bak (die niet steeds gereserveerd is door mensen die les hebben)
-leuke klanten (al is dat erg moeilijk inschatten als je ergens nieuw komt)

Waar ik ook nog op let is hoe de staleigenaar is.
Als het eerste gesprek me een raar gevoel geeft ga ik opzoek naar een volgende stal ookal voldeed de stal aan boven genoemde punten.
En dan natuurlijk ook nog de prijs.... die vergelijk ik met alle andere stallen die ik bekeken heb.

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:52

Niet te donkere stallen met een luik zodat ze naar buiten kunnen kijken Lachen
Maar onze paarden staan thuis dus ik heb eignelijk geen ervaring met zoeken van een stalling Tong uitsteken

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:01

- geen uitstekende voorwerpen in de box, zoals bv spijkers
- goeie uitrijmogelijkheden
- gehele jaar naar buiten wei en paddock
- genoeg paddocks zodat je niet constant geruzie hebt wie er in mag
- ruime, schone stallen (dus geen stinkstallen)
- stromend drinkwater (sommige stallen hebben emmers?!!?)
- gezelligheid op een stal, waar mensen verschillend rijden (dressuur, springen western)
- goeie bak bodem
- hoeveel per dag gevoerd wordt (5x!!! 's zomers bv 1x minder ivm weidegang)
- wordt er gevoerd?
- als jezelf mest hoeveel stro mag je pakken
- wormenkuur? Ik heb liefst gezamelijk dan weet je zeker dat alle paarden ontwormt zijn!!
- bergruimte met kast of ruimte voor eigen kast
- toezicht?

Dit zijn een paar punten, tuurlijk hangt het erg van prijs kwaliteit af maar een paar van deze punten die moeten
voor mij aanwezig zijn!!!
Hopelijk heb je er iets aan!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:19

Hoe luxe je de stal wilt hebben moet je natuurlijk zelf bepalen. Dingen als binnenbak, solarium, wc, kantine, etc. zijn meer voor jou dan voor het paard. Wat voor het paard van levensbelang is, is de kwaliteit van het ruwvoer, de hoeveelheid weidegang / buiten spelen, ventilatie op stal, afmetingen van een box (of loopstal), kwaliteit van de bodembedekking, kwaliteit van de heiningen, etc. Ook heel belangrijk voor je paard is hoe betrouwbaar men zijn afspraken nakomt wat betreft verzorging en onderhoud van zaken. Dus als ze zeggen dat er 3x daags wordt gevoerd, ga dan kijken of dat ook zo is. Het komt nog wel eens voor dat men zegt dat de paarden hele dagen naar buiten gaan, terwijl het in de praktijk dan een uurtje of drie is. Controleer dat!
Voor de rest moet je kijken naar wat je zelf prettig vindt aan faciliteiten en sfeer.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:26

voor mij hoeft een stal niet veel luxe hebben. Wat ik heel belangrijk vind, is voldoende weidegang en ruime boxen. Verder wil ik een verlichte piste en mensen die goed zorgen voor de paarden.
nu sta ik op een stal waar ik zelf moet mesten en eten geven enzo. De paarden worden wel door de eigenaars buiten gezet. Hiervoor betaal ik 160 euro

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:53

Als een stalling je bevalt op het eerste oog, ga er dan een paar keer langs om te kijken of het dan nog steeds bevalt. Lachen

Mijn eisen waren:
Kleinschalig, zoveel mogelijk weidegang zomers dag en nacht, ruime verlichte stallen, directe omgeving, personen op het erf, bak niet perse nodig als er in de wei gereden kan worden.

Waar ik dus naar keek was:
Zijn de stallen ruim genoeg en goed verlicht, hoe staan ze in de wei en hoe groot is de weide waar ze op staan, hoe zijn de uitrijmogelijkheden, wat voor personen lopen er op het erf en hoe zijn de paardeneigenaren er, hoe is de staleigenaresse, hoe is het erf (rommelig of niet), kan de trailer er staan, en als laatste de prijs; past het erbij of past het er niet bij.

En inderdaad ook kijken naar kleine dingen zoals, uitstekende spijkers, rotzooi op het erf of in de wei etc. etc.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:31

Mijn eisen zijn niet zo heel erg veel maar voor mijn knollie wel eeen noodzaak.

Iedere dag of 24 uur per dag buiten. Hoeft niet eens in de wei als hij maar uitloop heeft. En een mogelijkheid om bij een erg bezweet of ziek paard em in een box te zetten. Is het wel op gras moeten ze om kunnen gaan met een paard at niet veel mag hebben. Dus ook bereid zijn om paard een graaskorf te hebben rondlopen. of een kaal stuk weiland hebben. Eis lijkt simpel maar inmiddels weten we dat er stalhouders zijn die een graaskorf zielig en paardonvriendelijk vinden.

Flexibel zijn met voeren of juist niet voeren, knollie mag niks hebben wordt hij ziek van maar niet elke stalhouder ziet dat in of accepteerd het en geeft dan toch dingen. Met als resultaat een ziek paard. Geen kuil en liefst bij een box geen stro of vlas ivm allergie en vlas eten.

Een mogelijkheid om te rijden/longeren, mag op zand mag op gras hoeft niet eens een echte bakmaat te hebben. Het liefst de kar op het terrein kunnen stallen.

Maakt me niks uit hoe het terrein eruit ziet al heb ik liever een rommeliger dan steriel terrein. Uitrijmogelijkheid zou fijn zijn maar hoeft niet eens eigenlijk.

We zijn heel vaak terug geweest op verschillende tijden zowel aangekondigd als onverwachts. Krijg je meestal wel een goed beeld van een stal.

Wat we vooral hebben gevraagd is hoe ze omgaan met een paard met wat problemen. Of ze er mee om kunnen gaan dat een paard niet veel mag eten, dat ze zeker niet zonder ons te waarschuwen van hooi kunnen veranderen zodat wij rekening kunnen houden met het feit dat hij ziek kan worden. Hoe ze handelen als een paar dwat mankeert, bellen ze eerst een dierenarts bij ernstige dingen of wachten ze tot een eigenaar contact opneemt. En nog veel meer eigenlijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:57

zet voor jezelf even op papier wat jij nodig hebt ...
dus wil je alle luxe voor de ruiter (binnenbakken, wasplaatsen, kantine, etc etc )
wil je je paard veel buiten hebben etc etc
als je gaat kijken, kijk dan hoe de stallen en paarden erbij liggen , en de bak etc etc
allemaal netjes , of rommelig etc etc
eventueel navragen bij klanten (buiten de stal om )
en als het mogelijk is een keer extra gaan kijken zonder al te veel waarschuwing

Cat_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:03

Een dak zou wel fijn zijn, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:36

Het ligt er aan wat jij belangrijk vind.

Ik let op de volgende dingen:

Goede berijdbare bak, dus niet nat of te zwaar, het hele jaar goed te berijden.
Verlichting bij de bak, wil graag s'avonds kunnen rijden in de winter.
Weidegang in de zomer, paddocks voor in de winter. (Wil mijn paard het jaar rond buiten hebben staan)
Ruime, frisse stallen.
Goed ruwvoer en bodembedekking (geen oude, muffe stalbedekking en hooi/kuil dat half beschimmeld is, en schrale bodembedekking)
Kast waar spullen in opgeboregn kunnen worden (aldoor mijn spullen mee naar huis is erg lastig op de fiets)
Ruimte om mijn trailer neer te zetten
Stal wordt gemest, gevoerd en minimaal buiten zetten van de paarden. (ik ben er s'avonds en kan mijn paard zelf binnen zetten)
Betaalbaar. (heb geen enorme geldboom in de tuin staan)

Het ligt dus heel erg aan je eigen wensen en eisen.
Misschien is het handig om op te schrijven wat jij van belang vind en wat je zeker wel wilt en wat wel lekker zou zijn maar niet per se aanwezig hoeft te zijn.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:05

Niet aangeven dat je komt kijken, een keer langs de stal gaan op een doordeweekse dag.. ook niet zeggen als dit gevraagd wordt dat je mischien een pony wilt komen stallen gewoon rustig kijken hoe het in zijn werk gaat op die stalling is in dat opzicht het al goed kun je vragen gaan stellen etc..