middel tegen horzelsteken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misscandy

middel tegen horzelsteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 18:36

mijn ponny heeft overal bulten van de steken van horzels dazen
is er iets om dat tegen te gaan
ze staat letterlijk te jodelen ervan
vliegen zijn er niet
maar is echt echt niet te doen
lijkt dat die bulten ook jeuken

Chantelle25

Re: middel tegen horzelsteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:05

Ik geef zelf al vanaf April knoflookpoeder in het voer van mijn pony. Door het zweten in de zon stinken de porien zodat zij niet lek gestoken wordt. Maar je zal dit wel het hele zomerseizoen moeten blijven geven. Wat ook wil helpen is een vliegendeken omdoen, wel goed vast zetten met een singel. Zodat zij/hij hier niet op kan gaan staan in de wei.

Advies, zorg ook dat je pony niet bezweet of oude zweetplekken op de wei staat.. Hier komen de horzels en vliegen ook op af. Probeer alleen in de ochtend je pony buiten te zetten, niet een hele dag. Vaak willen paarden na een uur al de wei uit, dit ivm teveel horzels.

Succes !

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:42

Zorg idd dat je pony niet bezweet in de wei staat. Na het rijden dus even afspuiten. Ik heb ook een deken en dat helpt erg goed. Wel even opletten wat voor een deken je koopt, je hebt er met banden bij de buik, voorkant en achterbenen. Die zijn veilig voor in de wei.

Knoflook schijnt ook te helpen maar mijn pony's willen het niet eten, heb al van alles geprobeert.

Manouk_puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:38

Ik geef hem ook knoflook poeder. Bij elke ruitersportzaak kan je wel vliegenspray kopen. Of je doet hem een vliegendeken op

Claudia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:01

mijn paard heeft daar ook zo'n last van!, we hebben vliegenspray gekocht, in een spuitbus, voor koeien is het ofzo, maar gewoon bij de ruiterzaak vandaan, maar ze houd het nog steeds vliegen en horzels? en een andere spray hebben we ook geprobeerd werkt ook niet.. en ze staat altijd in de wei, dus die vliegendeken is zo kapot. knoflookpoeder is wel een goed idee, waar doen jullie dat doorheen? want ze moet echt afvallen, ze heeft 3 jaar in het land gestaan met weinig beweging, bij de vorige eigenaar, ze was ook drachtig. ze is nu echt veelste dik. ze krijgt dus geen krachtvoer, of veel biks.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:14

Als je een stevige deken hebt, gaat die echt wel een poos mee. Die van mij lopen ook altijd buiten en ik heb er nog een bijtgrage twenter ruin bij lopen en ik heb die deken al zeker 3 a 4 jaar Lachen

Dat knoflook deed ik door de brokken heen, op een andere manier wou ze het niet eten, maar ze waren ook te dik dus ze krijgen nu geen brokken+knoflook meer. Wat trouwens ook helpt is een schuilstal. Die van mij gaan met die hitte zelf binnen staan tegen de steekbeesten.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:19

Die van mij staat onder een vliegendeken met hals en masker en ze vindt het heerlijk! De deken is ook nog eens UV werend, mooi meegenomen. Mijn merrie staat ook altijd bij andere paarden in en de deken is nog helemaal heel. Wel kiezen voor goede kwaliteit, want die goedkope schuiven, of hebben zulke grote gaten dat de vliegen er zo doorheen prikken.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:23

atex dazen spray beetje bruinachtig spul, het ruikt ongelovelijk maar het werkt ook super ! ( tenminste bij mijn paard )