mijn paard heeft nu 2 dagen in een groot weiland gestaan dan dat ie daarvoor gewend was. nou haalde ik m gister uit het land en toen had ie ineens vocht in zijn achterbenen en hij liep wat moeilijker dan normaal,vooral het eerste half uur vandaag het zelfde liedje. mijn instructrice denkt dat het door de hoeveelheid eiwit uit het gras komt. aangezien hij vrijdag nog in een redelijk kaal stukje land stond en hij het toen niet had. hij is nogal gevoellig voor eiwitten maar dat uit zich meestal in buljes (heeft ie nu ook) maar dikke achterbenen dat ken ik bij hem niet,en moeilijker lopen ook niet. denken jullie ook dat het door het eiwit komt?
Ik denk het wel. Mijn merrie heeft dat ook gehad aan drie benen, en zij zit ook onder de bulten als ze op rijk land staat. Nu staat ze kort en het gaat gelijk een stuk beter.
Je kan energie toevoegen aan jouw paard door plantaardige olie te geven. Het wordt niet opgeslagen in het lichaam,maar gebruikt als brandstof. Zo kan je het krachtvoer sterk verminderen. Je mag max. twee bekers olie per dag aan jouw paard geven. Dit moet je wel langzaam opbouwen!!!
Mijn merrie heeft het ook. Die haal ik nu terug in het voer en geen lucerne en slobber meer. (zit veel eiwit in). Zal waarschijnlijk dan over paar dagen weer weg zijn.
hij staat nu vollop in trainig loopt 6x per week. dus van de brok afhalen is geen optie hij moet ergens zijn energie vandaan halen.
En in gras zit niks, daarom krijgt hij dikke benen? Zoals SuzanneF ook zegt, even terugzetten in het andere voer. Waarschijnlijk voer je nu sportbrok en kan hij met het gras toe met basisbrok. Of voer een kilo of wat minder brok per dag. Het zal even uitproberen zijn wat werkt.
Mijn paarden hebben het ook gehad toen ze een verse wei kregen. Hebben dierenarts erbij gehaald en het is vocht in de benen het heeft de afgelopen dagen erg geregent en in het gras wat ze eten zit nu ontzettend veel water en daar krijgen ze dus dikke vocht benen van.Het komt dus niet door bepaalde brok die je geeft.En ook niet door te veel eiwit.Het eiwit gehalte in het gras in deze tijd van het jaar is zo laag dat het dat waarschijnlijk niet is. Hoop je hiermee geholpen te hebben.