Paard verbrand naar afspuiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Paard verbrand naar afspuiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 16:50

Hallo,

Ik heb een vraagje ik hoor vaak mensen zeggen dat paarden kunnen verbranden naar het afspuiten als je ze in de wei zet.. Is dit waar ?

En als je ze eerst afspuit dan laat rollen en dan de wei in zet kan het dan nog steeds kwaad ?

Ik hoor ook dat veel mensen hun paard s'middags binnen zetten met dit warme weer, volgens mij is het in de weide koeler dan op een stal lijkt mij..

Ik ben benieuwd naar reactie's

dolor

Re: Paard verbrand naar afspuiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:11

dat van het verbranden is wel waar. ook krijgen paarden het ontzettend heet als je ze nat in de wei zet, want het water verdampt. dat rollen helpt er wel tegen mits het in een goede zandhoop is, waardoor ze lekker bedekt worden. in de wei is het bij ons ten minste warmer dan op stal. paarden kunnen ook een zonnesteek oplopen als ze de hele dag in de zon staan en vooral als ze geen schaduw hebben in het land is het wel verstandig om te doen.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 17:14

Hmm onze paarden lopen is een groot veld zonder beschutting dag en nacht teminste als het erg goed weer is anders gaan ze ook tegen 4/5 uur weer naar binnen.. maar ze staan nu al 2 volle dagen in de zon.. ze beschikken wel over een mega grote water bak om uit te drinken dus uitdrogen kan verder niet..

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:15

ik blijf dit even volgen want ik doe dat ook vaak bij mijn paarden voor verkoeling maar als dat kwaad kan.. oe dan doe ik dat niet meer!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:15

dolor schreef:
ook krijgen paarden het ontzettend heet als je ze nat in de wei zet, want het water verdampt.
Op het moment dat het water verdampt koelen ze juist af. Dat is ook de reden dat paarden (en mensen) zweten.
Zou niet weten waarom een paard zou verbranden als je hem nat buitenzet.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 17:18

Ergens heeft ze wel een punt ik bedoel als ik nat ben verbrand ik ook veel sneller als ik zwem ook.. als ik droog ben verbrand ik helemaal niet.. dus ik denk dat dit met paarden ook wel kan zijn.. ik heb overigens mijn paard nog nooit nat buiten gezet hoor omdat ik hier al voor gewaarschuwd was..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:19

Katja schreef:
dolor schreef:
ook krijgen paarden het ontzettend heet als je ze nat in de wei zet, want het water verdampt.
Op het moment dat het water verdampt koelen ze juist af. Dat is ook de reden dat paarden (en mensen) zweten.

neem jij maar eens een duik in het zwembad en ga maar eens helemaal nat pal in de zon liggen.. reken maar dat je verbrand!

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:20

Katja schreef:
dolor schreef:

Maar dit water is niet zweten. Ik laat mijn paard altijd eerst helemaal opdrogen na het wassen. Op stal is het bij ons koeler dan in de wei

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:23

DianneF schreef:
neem jij maar eens een duik in het zwembad en ga maar eens helemaal nat pal in de zon liggen.. reken maar dat je verbrand!
Ik verbrand omdat ik onvoldoende pigment heb om dat te voorkomen een paard heeft zijn haren en (op een enkele uitzondering na) een donkere huid. Dus dat is niet met elkaar te vergelijken.

Moli schreef:
Maar dit water is niet zweten. Ik laat mijn paard altijd eerst helemaal opdrogen na het wassen. Op stal is het bij ons koeler dan in de wei
Het maakt voor de verdamping niet uit of het water of zweet is.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:26

Wij zetten de paarden ook wel binnen op de warmste uren, niet alleen voor de hitte, maar vooral ook omdat ze de volle zon op hun koppie hebben, net zo als mensen kun je dan een zonne steek oplopen. Als ze beschutting hebben kunnen ze dat natuulijk zelf opzoeken en uit de zon gaan staan wanneer het nodig is...

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:33

van de week had ik mijn verzorgpaard ook na het werk afgespoten en buiten in het land gezet..
hij vond het afspuiten heerlijk hij stond helemaal te genieten..
maar dat hij kon verbranden wist ik ook niet..
maar ligt het er dan niet aan wat voor kleur je paard is??
want iemand die weinig pigment heeft verbrand sneller dan iemand die juist veel pigment heeft..
dus denk als je een schimmeltje heb dat die eerder verbrand dan een zwart paard

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:36

heb net 2 bonten met heel veel wit onder de kraan gehad. Lekker weer terug de paddock in, ze gaan zelf in de schaduw staan of rollen.

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:40

Afsponsen kan toch ook?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:43

Daar heb ik nou nog nooit van gehoord.

Volgens mij is dit nogal onzin, er zit een flink verschil tussen een paardenvacht en een mensenhuid.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:43

Katja schreef:
DianneF schreef:
Ik verbrand omdat ik onvoldoende pigment heb om dat te voorkomen een paard heeft zijn haren en (op een enkele uitzondering na) een donkere huid. Dus dat is niet met elkaar te vergelijken.

Moli schreef:
Het maakt voor de verdamping niet uit of het water of zweet is.

Ja maar zweet is vaak niet het hele lichaam, tenzij het paard alleen maar rent, maar met afwassen is het paard meestal eerst helemaal nat. Daarom beter om hem eerst op te laten drogen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:46

Mijn paard rolt altijd eventjes in het zand, voordat ik hem in de wei zet
Probleem opgelost
al lijkt het mij niet zo snel gebeuren hoor Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:56

Moli schreef:
Ja maar zweet is vaak niet het hele lichaam, tenzij het paard alleen maar rent, maar met afwassen is het paard meestal eerst helemaal nat.
En dat maakt iets uit?

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:58

Apple schreef:
Daar heb ik nou nog nooit van gehoord.

Volgens mij is dit nogal onzin, er zit een flink verschil tussen een paardenvacht en een mensenhuid.

dat dacht ik dus ook..
maar je paard zijn neusje kan wel verbranden dat heb ik zelf gezien..
want die huid is natuurlijk niet zo dik..
dusse zonnebrand factor 50 ofzo dr op smeren Nagelbijten / Gniffelen ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:00

Vooral witte neuzen ja, die kunnen flink verbranden. Daar zit ook vrijwel geen haar en geen pigment, dus ja dat verbrand.

Zwarte neuzen verbranden eigenlijk bijna niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:00

Dat de neus en andere plaatsen waar weinig haar zit kunnen verbranden is bekend.
Een goede zonnenbrand doet wonderen. Ja

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:44

hmm.. mijn paard is nooit verbrand en stond op zn vorige stalling in de zomer toch echt de hele dag in de zon (nu heeft ie schaduw in de wei!:) )
Ik ken idd alleen verbrande neusjes

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:23

Verbranden is onzin Ja. Ook heeft een paard écht niet zomaar een zonnesteek hoor, en uitdroging komt ook zelden voor als het paard gewoon voldoende kan drinken.

Wat wél kan is het volgende... Een paard dat het warm heeft gaat idd zweten, daarnaast verwijden zijn bloedvaten en stroomt er meer bloed door de huid (bij ons idem, daarom krijg je een rooie kop van inspanning Vork ) zodat het bloed aan de oppervlakte af kan koelen.

Door bijv. na het rijden met KOUD water af te spuiten 'schrikt' de huid, de bloedvaten trekken weer samen, minder bloed komt langs de oppervlakte en zo sluit je de warmte juist in in het lichaam, dit kán in sommige gevallen niet zulke beste gevolgen hebben Knipoog , zeker als het paard daarna weer de volle zon in gaat (zónder de inspanning duurt het echter veel langer voordat het proces van bloedvaten verwijden en bloed richting de huid weer op gang komt!). Beter is om met lauwwarm/ietwat koel water af te spuiten, zodat je de schrikreactie vermijdt, de bloedsomloop op gang blijft en het bloed wat af kan koelen aan de huid.

Ik los het zo op (wij hebben alleen maar stromend koud water uit de slang, de warmwater aansluiting kan geen slang op), ik spuit haar even gauw af en spons daarna nog een keer na met wat lauwwarm water. Dan stap ik nogmaals 10min aan de hand, mag ze rollen in de bak en gaat ze het land weer in!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:46

bij ons op stal heb je ook warm water bij de spuit..
maar het "koude water" is niet uit de kraan maar uit de sloot..
en dat is nu ook niet koud meer..
en als ik hem afspuit begin ik eerst bij zijn benen en ga zo omhoog..
dan went hij er aan en dan vind hij het juist lekker..
en dan mag hij gewoon het land in als hij beetje droog is..

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:44

iK vind dit ook een beetje vreemd!
Heb mijn pony in de zomer altijd nat buiten gezet, en met mijn paard ga ik hetzelfde doen, nu vind ze het alleen nog maar lekker op der benen, omdat ze een beetje bang is, maar als ze het niet meer eng vind gaat ze met heet weer gewoon lekker nat naar buiten.
die van mij is toch helemaal bruin, heeft nergens iets wits...

En over het drinkwater gesproken, bij ons komt het water via een pomp uit de grond dus bij ons is het water altijd lekker koud!!!

En over naar binnen zetten op de warmste uren, dat heeft bij ons geen zin!
In de stallen is het een sauna, en dan daarbij, de paarden bij ons zijn het gewend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:00

Remember schreef:
Verbranden is onzin Ja. Ook heeft een paard écht niet zomaar een zonnesteek hoor, en uitdroging komt ook zelden voor als het paard gewoon voldoende kan drinken.

Wat wél kan is het volgende... Een paard dat het warm heeft gaat idd zweten, daarnaast verwijden zijn bloedvaten en stroomt er meer bloed door de huid (bij ons idem, daarom krijg je een rooie kop van inspanning Vork ) zodat het bloed aan de oppervlakte af kan koelen.

Door bijv. na het rijden met KOUD water af te spuiten 'schrikt' de huid, de bloedvaten trekken weer samen, minder bloed komt langs de oppervlakte en zo sluit je de warmte juist in in het lichaam, dit kán in sommige gevallen niet zulke beste gevolgen hebben Knipoog , zeker als het paard daarna weer de volle zon in gaat (zónder de inspanning duurt het echter veel langer voordat het proces van bloedvaten verwijden en bloed richting de huid weer op gang komt!). Beter is om met lauwwarm/ietwat koel water af te spuiten, zodat je de schrikreactie vermijdt, de bloedsomloop op gang blijft en het bloed wat af kan koelen aan de huid.

Ik los het zo op (wij hebben alleen maar stromend koud water uit de slang, de warmwater aansluiting kan geen slang op), ik spuit haar even gauw af en spons daarna nog een keer na met wat lauwwarm water. Dan stap ik nogmaals 10min aan de hand, mag ze rollen in de bak en gaat ze het land weer in!

Goddank, er zijn nog mensen die gewoon nuchter nadenken.
Dit is een correct verhaal, de rest is echt een broodje aap. Spannend kletsverhaal van imand die indruk wilde maken.