hier heeft een heel artikel over in de Bit gestaan van april 2004
paardenadvocaat Stephan Wensing heeft meegholpen aan dat artikel.
daarin wordt gezegd dat je het paard moet blijven verzorgen in de basisbehoeften, en dat je een aangetekende brief moet sturen naar de eigenaar waarin je hem in kennis stelt van de betalingsachterstand. Daarin zet je ook dat het bedrag voor een bepaalde datum betaald moet zijn.. dit moet wel een redelijke termijn zijn, ook kun je erin zetten dat een deel van de verzorging van het paard opschort (dus bv wél voeren, maar niet meer buiten zetten iod) Je mag de eigenaar ook de toegang tot de stallen ontzeggen, want dit is een dienst...
Ook kun je gebruik maken van het retentierecht als je niet geloofd dat de pensionklant gaat betalen..
dan moet je ook een brief schrijven naar de eigenaar en melden van de betalingsachterstand en erin vermelden "ik beroep mij op mijn retentierecht".
Je mag dan een hangslot aan de staldeur hangen, op de zadelkast en eventueel op de trailer.
Mocht de pensionhouder tóch zijn spullen op komen halen, ook al hang t er geen slot op, dan nog begaat hij een stafbaar feit.. en mag jij het paard terughalen.. maar hiervoor moet de eigenaar wel op de hoogte zijn van het feit dat jij je beroept op je retentierecht.
je mag het paard echter nooit verkopen.
je kunt hierna, of ook meteen aan het begin al een aanmaningsbrief sturen naar de eigenaar.. reageert hij hier niet op, dan kun je een deurwaarder/incasso bureau inschakelen. Daarin wordt de eigenaar gesommeerd alles te betalen... mocht hij dat niet doen, dan krijgt de eigenaar een dagvaarding om te verschijnen voor de kantonrechter. Dan mag de rechter beslissen...als die beslist dat er betaald moet worden en mocht hij dan nog niet betalen, dan kan de duerwaarder beslag laten leggen op álle bezittingen van de eigenaar. Desnoods kan zijn huis ervoor verkocht worden...