Rijden vlak nadat het paard gegeten heeft.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje_91

Rijden vlak nadat het paard gegeten heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:38

Ik heb altijd geleerd dat je een uur moet wachten met rijden nadat je paard gegeten heeft. Maar op de manege bij ons, zijn de lessen vlak na de paarden-etenstijd. Maar de mensen zijn van mening dat het geen kwaad kan.
Nu werd er op de tv verteld, dat als een paard krachtvoer eet, de glucose-spiegel in het bloed naar beneden zakt-> waardoor je een soort pap in de benen krijgt-> waardoor het paard niet goed kan sporten, en dat je maar liefst 2 uur moet wachten met rijden.
Mijn vraag is nu: wachten jullie altijd 1 á 2 uur met rijden? Dat zou ik persoonlijk als ik een paard zou hebben wel doen, zowel vanwege dat verhaal dat op de tv is verteld als vanwege dat jijzelf ook na het eten niet gelijk gaat rennen.
Ik ben benieuwd Haha!

XxSultanxX

Re: Rijden vlak nadat het paard gegeten heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:41

ik wacht zoizo 1 uur naar het eten voordat ik ga rijden , maar bij mij op stal zijn ook mensen die meteen naar het eten rijden en die paarden hebben er nooit wat door gekregen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:42

Hier wachten we in elk geval minstens een uur voor we gaan rijden na het eten van krachtvoer.
Willen mensen onder voertijd rijden, dan krijgen ze een beetje en wordt de rest van het voer neergezet voor na het rijden.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:43

ik rij nooit na het eten van het paard maar als het toch moet dan wacht ik in ieder geval tot een half uur tot uur na het eten met rijden dan weet ik ook dat het ene paard het wel kan hebben maar het andere paard moet je echt wat langer wachten

na het rijden wacht ik altijd zeker een uur... hoe dan ook hij krijgt niet direct na het rijden eten wel een beloning maar niet echt eten want ik vind (ook vanwege zijn gezondheid)maar ook omdat hiij anders snel naar stal wil want dan krijgt hij eten. en hij heeft al voernijt. Haha! Haha!
dat is mijn mening en ik hoop dat je er wat aan hebt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:44

Ik wacht ook een uur. Ik heb wel begrepen dat het met ruwvoer niet echt uitmaakt, maar dat je na het geven van krachtvoer echt een uur moet wachten.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:45

Als ik daar allemaal rekening mee moet houden!!
Meestal heeft mijn paard al wel gegeten, maar ik ga geen uur wachten hoor, voordat ik ga rijden.

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:49

Oké hartstikke bedankt voor de reacties!
@miamivice: nja het hoort erbij he Knipoog Maar als je paard er gewoon normaal op loopt, zou het paard er dus wel tegen kunnen, als hij dat gewent is, toch?

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:53

Of naja ik kan beter zeggen: op tv beweerden ze dat het in het algemeen ongezond is voor het paardenlichaam, en dat het paard niet optimaal zou kunnen presteren. Maar kennelijk kan jou paard er wel tegen en optimaal presteren, toch?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:02

Ik wacht ook altijd minstens een uur.
Heb een keertje gehad dat ik ging rijden en dat ze echt niet vooruit te branden was, en dat ik flink boos heb moeten worden om er enigzins aan het lopen te krijgen, kwam ik op stal stond er op het bord dat het een half uurtje voordat ik ging rijden gevoerd was.
Ja als ik dat had geweten had ik uiteraard gewacht of niet gereden.
Heb me flink schuldig gevoeld, en merkte dus ook meteen dat ze minder presteert als ze net gegeten heeft.

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 21:06

aha, Heel erg bedankt voor je reactie!
Dat zal dan wel die "pap in de benen" geweest zijn denk ik.

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:07

maakt het met alleen hooi geven voor en na het rijden niet echt uit?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:08

kaatje_91 schreef:
aha, Heel erg bedankt voor je reactie!
Dat zal dan wel die "pap in de benen" geweest zijn denk ik.

plus de volle buik.
Je gaat zelf ook niet een flink stuk hardlopen nadat je gegeten hebt.

kaatje_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 21:14

westernpower: volgens mij niet, omdat hooi veel lichter verteerbaar is? Het is niet zo'n zware maaltijd laat maar zeggen Clown

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:17

oké, ja het is eigenlijk wel te begrijpen ja..

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:56

kaatje_91 schreef:
westernpower: volgens mij niet, omdat hooi veel lichter verteerbaar is? Het is niet zo'n zware maaltijd laat maar zeggen Clown

Om die reden, maar ook omdat paarden van nature gewend zijn/bestemd zijn om de hele dag door gras (of in gevangenschap: ruwvoer) te eten.

miss_syenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:57

ik wacht meestal een uur en bij mijn andere pony zowieso 2 uur anders is ze met rijden heel vervelend! maar ik zet ze na het eten ook eerst buiten in de wei Pling

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 08:03

Ik rij gewoon. Ik heb echt geen tijd om mijn hele leven om die voertijden heen te gaan bouwen en ach, zulke 'topprestaties' vraag ik niet. Ik vind het eigenlijk interessanter om zoiets toe te passen bij de topsportpaarden, en daar gebeurt het voor zover ik heb gezien ook niet echt Clown

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:11

mijn pony is ex maneg pony. En die heeft vaak mee gemaakt dat naar het eten gelijk moest rijden,

Ik zelf wacht alltijd. Ook al merk ik weinig verschil als ik na het eten gelijk ga rijden. Ik probeer alltijd een uur te wachten. Maar bij ons willen de etenstijden nog wel eens verschillen

soms krijgen ze om 13.00 eten en soms als ze het druk hebben pas om 13.30. (ze krijgen ook op andere tijden eten) En als ik weinig tijd heb tja dan moet ik wel gelijk na het eten. Meestal moet ik toch nog poetsen en opzadeln ben daar zo 20 minuten mee bezig. MAar meestal probeer ik toch wel een uur te wachten

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:06

ik wacht ook altijd een uur, en als ze toevallig net eten hebben gehad kom ik over een uurtje weer terug, ik heb ook begrepen dat het niet uit maakt bij ruwvoer, omdat krachtvoer toch zwaarder op de maag valt. en ruwvoer niet zo

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:12

Ik hou daar geen rekening mee. Paard staat hele dag in de wei dus heeft altijd wel wat in de buik. En volgens mij komt bij paarden 2 uur na de (brokken) maaltijd een glucose-dip dus het lijkt mij dat je beter meteen na de brokken kunt gaan rijden dan twee uur erna.

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:45

In ieder geval 1 uur wachten. Anders is de kans op koliek ook groot. ( Las ik in een blad , maar ik weet niet of het waar is )

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:48

't was toch zo dat een paard 3 uur na de maaltijd in een glucose dip zat?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:48

Ik let er niet speciaal op, rijd soms ook wel eens vlak na het eten, merk er eigenlijk weinig van, maar het schijnt idd beter te zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:50

ligt eraan wat ik met het paard ga doen. Doe ik een rustig stapritje dan wacht ik niet. De darmen kunnen alles prima verteren. Ga ik trainen dan wacht ik maar meestal kiem ik dat zo uit dat ze een paar uur niets heeft gegeten behalve kuil of gras. Tijdens de endurance wedstrijden krijgt ze een dag géén brok alleen maar ruwvoer zodat ze geen dip krijgt en last van suikers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:50

Ik rij altijd als hij net gegeten heeft.Hij krijgt namelijk alleen maar hooi. Hooi is lichtverteerbaar. Krachtvoer niet. Als het paard moet werken hebben zijn spieren veel bloed nodig, er gaat dus minder bloed naar de rest van het lichaam wat het niet nodig heeft. Het lichaam heeft als het ware twee standen, de rust stand. Hartslag daalt o.a en er gaat meer bloed naar het spijsverteringskanaal. De actie stand zorgt dat er meer bloed naar de spieren gaat.

Het lichaam kan dus niet én zware kost verteren én sporten. Hooi, lichtverteerbare musli ect. is zoals het zegt al lichtverteerbaar. De darmen en maag hoeven niet veel te doen om het te verteren, en hebben dus niet veel bloed nodig waardoor er meer bloed naar de spieren kan.

Overgens staat die van mij tot een half uur voor de start (endurance) nog mooi hooi en slobber weg te werken.