Buitenbakverlichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Merato_

Buitenbakverlichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 15:36

Omdat mijn buitenbakverlichting op sterven na dood is, ben ik eens aan het rondkijken en rondvragen naar nieuwe verlichting. Over een maand of wat moet de verlichting s'avonds toch weer aan met rijden.
Waar hebben jullie goede ervaringen mee en, nog belangrijker, weten jullie een bedrijf die dit kan aanleggen?
Graag jullie ervaringen! Alvast bedankt.

Wiesje

Re: Buitenbakverlichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 06:57

Voorheen hadden wij bij onze rijbak op E een grote mast staan met daarin twee schijnwerpers van 500 Watt. Ging eigenlijk gewoon heel goed. Maar wij hebben gewoon een professorisch aangelegde rijbak met zwart zand en lint eromheen Haha!
Als jij een hele sjieke rijbak hebt, wil je natuurlijk ook een dito verlichting.
Gewone elektromonteurs kunnen zoiets toch al gauw aanleggen hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:58

Hoe vaak en hoe lang ga je die verlichting gebruiken?
Als je maar twee keer per week een half uurtje in de bak rijdt, zou ik twee halogeenlampen van 500 - 1000W op de korte zijde plaatsen; hoogte 8 meter. Uitgaand van 1/2 jaar gebruik = 26 weken 1uur bij 2000W en 0,10 euro per kWh, dit is 5,20 euro aan exploitatiekosten. Armaturen kosten ongeveer 150 - 200 euro per stuk.

Echter, als jij vier keer per week een uur intensief rijdt en ook (wekelijks) les hebt in deze bak; overweeg dan om 2x 250W MHN-TD (halogeenmetaaldamp) lampen te plaatsen. Lichtpunthoogte 7 - 8 mtr. 26 weken, 4 uur bij 500W levert je een exploitatierekening van 6,24 euro; inkl de opstarttijd van de lampen (ong. 10 min.) Deze armaturen kosten 400 - 500 euro per stuk.
Voor het echt serieuze werk, overweeg 4 lampen op de lange zijdes, lichtpunthoogte 6 - 7 mtr.

Let wel, deze prijzen zijn uit de (semi)proffesionele wereld, dit is geen rommel uit de eerste de beste doe-het-zelf zaak.
De aanleg van de installatie is sterk afhankelijk van de lokatie, de afstanden waarover de kabel door de grond moet en de bereikbaarheid van het kabeltracé (graven met machine of met de hand), maar 2000 tot 3000 euro moet je toch zeker op rekenen.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 10:09

@ikke: ik rij ongeveer 4x per week, longeren tussendoor, 1x per week les.
Halogeenlampen vind ik zelf geen fijne lampen om onder te rijden, uiteraard is dit van de hoogte en stand afhankelijk, de mijne verlichtten de hoeken niet goed, waardoor de paarden automatisch de hoeken gaan mijden ivm bakkabouters en andere griezelige dingen die weleens op de loer kunnen liggen in het donker. Mijn oude bak had halogeenlampen van 1000 watt, maar die waren te laag opgehangen, waardoor je enorme slagschaduwen kreeg.
In mijn huidige bak is 1 halogeenmetaaldamp (ik denk dat íe zo heet) aanwezig, hij hangt nu op 6 meter in een hoek en verlicht slechts een gedeelte van de bak en heeft een opstarttijd van idd ongeveer 10 minuten. Het is zo'n lamp die je niet eventjes aan en uit mag doen, heeft tijd nodig. Het licht zelf is vrij wit, wel fijn om mee te rijden. Mijn bak is 21x41 mtr. dus ik zou er minimaal 3 bij moeten hebben en op de lange zijde laten plaaten. De bak is zeer goed bereikbaar, zowel met vrachtwagen, tractor e.d. Electriciteit en voorzieningen zijn meer dan genoeg aanwezig voor kabels trekken.
Goede verlichting vind ik zeer belangrijk, ik heb er dan ook best wel wat voor over.
Heb je enig idee welke bedrijven deze lampen installeren? Kan ik eens een offerte opvragen!
Alvast bedankt voor de reacties tot zover!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:52

Je lokale elektro-installateur kan het voor je regelen.
Zoals jij het beschrijft, zou ik twee masten langs elke lange zijde plaatsen. Lichtpunthoogte minimaal 6mtr, liever 7-8mtr.

Flowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:54

Gemeente bellen, en vragen of er nog oude lantaarnpalen beschikbaar zijn. Kun je vaak voor weinig geld overnemen....

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:00

Kijk eens op marktplaats, vaak staan daar sportverenigingen die hun lampen van bij voorbeeld de trainingsvelden hebben vervangen en die kun je dan voor weinig overnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:05

TAO --> VSW.