chronische bronchitis: stro (tarwe)??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

chronische bronchitis: stro (tarwe)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:14

Hallo,
Mijn paard heeft chronische bronchitis en staat op zaagsel en 24/7 buiten (in de zomer dan). Verder krijgt ze nat hooi als ze binnen staat (hooi is van slechte kwaliteit in de zomer). Nu willen wij verhuizen en heb ik een andere stal in de buurt gevonden. Dit is een erg mooie stal, ze staat daar overdag naar buiten en staat in een hele mooie buitenstal. Ze krijgt daar kuil, maar het is helaas niet mogelijk dat ze op zaagsel komt te staan Verdrietig . Dit vind ik wel riskie... Verdrietig De eigenaar vertelde mij dat er nog 2 paarden waren met luchtwegproblemen en dat ie ook gewoon op dat stro stonden. Het is stro op basis van tarwe. Hij vertelde dat dat wel wat beter was. Hoe denken jullie erover? Zou dit kunnen? HOe is jullie ervaring met dit stro. Ik zal ook volgende week de DA is even navragen.

omaas

Re: chronische bronchitis: stro (tarwe)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:14

Mijn paard hoeste ook veel van stro. Ik heb hem op vlasstro gezet en alle andere dingen die jij ook doet.
Als er geen andere oplosing is, wat ik ook eens heb gehad, kan je met een gieter het stro wat besproeien met water.
Foenegriek geven kan ook een goede ondersteuning bieden.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:19

Een vriend van mij zijn pony heeft dit ook. Zijn pony heeft op zaagsel gestaan maar daar hoeste de pony meer van dan als hij op stro staat. In zaagsel zit toch iets meer stof dan in stro van goeie kwaliteit hebben we ondervonden...
Tja ik kan nauurlijk de stalhoudezr begrijpen. Er zijn niet veel boeren dat stro willen met vlas tussen voor op het land te smijten :S

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:28

Imker heeft ook last van chronische bronchitis. Hij staat nu op rubber matten met daaroverheen ontstoft vlas.
Als ruwvoer krijgt hij hooi van eigen weide, wat in folie gewikkeld is, tegen het stof. Ideaal.
Ik ben niet zo voor zaagsel (veel stof) en kuil (als het te nat is). Kuil is voor koeien, voordroog of gewikkeld hooi is voor paarden.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 17:26

Ja ze krijgt dan ook voordroogkuil en volgens mij is het niet echt stoffig stro, want ze hebben erg veel paarden dus volgens mij heeft het stro niet eens de kans om extra stoffig te worden... of niet?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:28

Voordroog is prima. Maar stro is toch echt af te raden. Misschien kun je regelen met de stalhouder dat je zelf vlas koopt en dat hij dat gaat gebruiken?
Vlas is ook veel makkelijker uitmesten als stro.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 17:29

imker schreef:
Voordroog is prima. Maar stro is toch echt af te raden. Misschien kun je regelen met de stalhouder dat je zelf vlas koopt en dat hij dat gaat gebruiken?
Vlas is ook veel makkelijker uitmesten als stro.

Ja heb het al geprobeerd, maar dat wilde hij eigenlijk echt niet hebben... Verdrietig

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:15

Stro gaat niet goed samen met een paard met chronische bronchitis. Die kun je het beste op krullen of vlas zetten. Wel vervelend dat de stalhouder dat perse niet wil.
Ook niet als je het zelf koopt enzo?

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:16

nee hij had het liever helemaal niet Verdrietig

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 08:50

balen dat je stalhouder daar niet in mee wil gaan. Bijons op stal is mijn paard het enige paard dat op vlas staat. Mijn stalhouder vind dat gelukkig geen probleem.

Ik zou je paard zeker niet op stro gaan zetten. Stro is van zichzelf stoffig. Dat is dus niet iets wat het pas wordt als het even ligt.

Verder ben ik persoonlijk ook tegen kuil voor paarden. Zou dat zeker nog even navragen.

Is het een mogelijkheid om niet naar die stal te gaan, maar naar een andere?

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 11:47

PriscaZ schreef:
balen dat je stalhouder daar niet in mee wil gaan. Bijons op stal is mijn paard het enige paard dat op vlas staat. Mijn stalhouder vind dat gelukkig geen probleem.

Ik zou je paard zeker niet op stro gaan zetten. Stro is van zichzelf stoffig. Dat is dus niet iets wat het pas wordt als het even ligt.

Verder ben ik persoonlijk ook tegen kuil voor paarden. Zou dat zeker nog even navragen.

Is het een mogelijkheid om niet naar die stal te gaan, maar naar een andere?

Ze kan ook hooi krijgen, maar ik heb liever dat ze voordroogkuil krijgt, ivm stof. Ik zal het maandag eens aan de DA vragen, wat hij er van vind. En anders blijven we gewoon waar we staan en moeten we maar in de buurt een huis zoeken. Ik heb ook verder in de buurt gekeken, maar helaas nergens een buitenstal en/of mogelijkheid om op zaagsel/vlas te staan. Verdrietig

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 12:02

Als ze verplicht op stro moeten, zou ik mijn paard daar niet willen stallen.
Dan maar verder zoeken, maar je doet je paard er geen goed mee om hem op stro te zetten met chr. bronch.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 15:41

imker schreef:
Als ze verplicht op stro moeten, zou ik mijn paard daar niet willen stallen.
Dan maar verder zoeken, maar je doet je paard er geen goed mee om hem op stro te zetten met chr. bronch.

Ja zo'n gevoel ik dus ook... Verdrietig Dus het wordt waarschijnlijk niets..

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:29

Is het misschien het probleem met de afvoer van zaagsel of vlas op die stal.
Dat hij het daarom niet wil.
Misschien kan je aanbieden het dan zelf aftevoeren.
Ik ken hier een stal in de buurt waar je wel op vlas en krullen mag maar je moet zelf het afvoeren.

Krijg je daar een buitenstal??(op die nieuwe stal).

Mijn paard heeft namelijk astma en heeft pas een week of twee door wisseling van box op stro gestaan inplaats vlas en dat ging heel goed.
Ik heb de stal opgestrooit terwijl ze er niet in stond en net wat iemand al zei je kan ook met de plantenspuit het afsuiten tegen stof.
Het ligt ook aan de stro balen die je hebt de een is van mindere kwaliteit dan het ander.
Maar hou er wel rekening mee dat als je paard het nu erg goed doet je er wel twee keer over na moet denken omdat te verandere.

Mocht het niet lukken op stro dan zit je weer met het probleem dat weer opzpek moet naar een nieuwe stal plus je paard weer terug valt in zijn of haar gezondheid.

Ik hoop dat je wat aan onze adviezen hebt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:27

in mijn mening dus echt niet he!
een oude pension klant van mij had een paard met een verschrikkelijke stof allergie en had heel veel last van bronchitis.
zijn paard stond altijd op vlas en als het weer erg heet was waardoor alles snel stoffig is zorgden we ervoor dat het vlas iets vochtig was zodat hij het stof zo min mogelijk kon in ademen!
stro bevat hoe dan ook altijd stof, daar kun je weinig tegen doen en dat geld ook altijd voor het voer , dus ook hooi en dergelijke!
wij maakten dit altijd nat, en dit werkte voor dit paard erg goed, doordat we hem zo verzorgden had hij er minimaal last van!

veel stallen hebben idd een probleem met vlas zoals hier eerder werd genoemd!
ik denk dat dit waarschijnlijk het geval is ook al zeggen ze van niet!
als jou paard het hier goed op doet, zaagsel, dan moet je het zo laten en zelf voor de afvoer zorgen.

maar je kunt het natuurlijk altijd proberen, baat het niet dan schaadt het niet he!

succes Haha! Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:35

Ik ga met Imker mee. Liever je paard op vlas (en zelfs dan nog elke dag het nat eruit halen). Als dat niet gaat toch een andere stal zoeken.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 09:42

Ik heb al besloten te blijven waar ik ben ten behoeve van mijn paard Lachen