Hoe de wei best aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Hoe de wei best aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 10:46

Hallo

Na het kapotgelopen stukje van 1200m², is nu ook mijn 0.5 ha bijna na de verdommenis.. Tja slecht weer in combi met slechte grond..

Nu heb ik een hele lieve buurman aan het einde wan de straat. Heeft een huis met 2 poepchique binnenstallen én een 1.6 ha weiland/boomgaard waar hij niets mee doet. Ik mag die 2 jaar gebruiken (om te beginnen) en hoef enkel het water te vergoeden. Waaaaaw!!

1 Probleem: Het gras+netels+distels staat een meter hoog. En dat lijkt me nogal veel om met een bosmaaier te gaan platleggen. Gelukkig gaat het om hoofdzakelijk mooi groen stevig gras en daartussen veel netels en distels.

Maar hoe krijg ik die opppervlakte in een beetje degelijke staat om de paarden op te zetten. Iemand zei me: doodsproeien.. Maar dan sproei je toch ook het gras kapot? En al dat vergif Ach gut

Of kan ik er beter een boer opzetten? Nemen die dat dan mee of blijft dat gewoon liggen? Want dan gaat het gras eronder toch ook verstikken denk ik dan.

Hij zou nu nog even z'n schapen erop zetten tot hij voor hen een nieuwe thuis gevonden heeft en eind augustus krijgen we toegang tot de wei. Tegen die tijd zullen de paardjes op de huidigie wei echt niets meer hebben. Dus we moeten een oplossing vinden waarbij we niet teveel tijd verliezen. Want ik geloof als een wei vb gehooid werd dat je dan ook 2 weken moet wachten om er paarden op te zetten of niet??

Wie kent er wat van?

capopjekop

Re: Hoe de wei best aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:20

Wij hebben zelf een oerdegelijke zitmaaier die overal doorheen gaat. Gewoon eerst op de hoogste stand maaien en daarna nog wat lager, dan de schapen erop. Als je zelf geen goede maaier hebt, zou je mss een boer kunnen vragen. Die hebben daar vaak goed gereedschap voor. Of ze het laten liggen, ligt er denk ik maar net aan. Ik zou niet gaan doodsproeien.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:25

Ik zou sproeien, dan mogen ze er wel 10 dagen niet in, dan is het onkruid tenminste dood en heb je volgend jaar minder last. Het gras blijft staan, je vraagt dat misschien best aan een boer in de buurt, die weet welk product het best gaat. Wij gebruiken bofix en sproeien altijd als het onkruid begint te komen. Resultaat: alleen maar gras in de weiden!
Maaien kan eventueel ook, dan vraag je misschien ook beter een boer, die zal het veel vlugger doen dan jij met je bosmaaier...

wat lief van die man dat je zijn weide mag gebruiken!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:49

persoonlijk zou ik ook vergif spuiten. Dat is het meest effectief en dan gaat het onkruid tenminste ook echt dood, terwijl je het met maaien slechts kleiner maar (je ziet het niet, maar het is er wel).

Een spuittip: MCPA mengen met MCPP en dat spuiten. Verkrijgbaar bij boerenbond (in kleinverpakking). Op de verpakking staat hoelang je de dieren uit de wei moet houden, geloof zo'n 7 dagen.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:35

Wat ik bij ons op de wei doe is het toch om maaien met een bosmaaier en dan er vervolgens de schapen opzetten. Deze eten om gemaaide brandnetels op