Morgen komt ze, tips nodig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roukesmeisje

Morgen komt ze, tips nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:29

Hoi Bokkers,

Ik heb een nieuw paard gekocht en morgen word ze gebracht, ik ben nu even aan het denken hoe ik het ga doen. Er staan 3 ruinen in de wei, waarvan 1 nog niet zo lang deze is erg onrustig en altijd aan het klieren en de baas aan het spelen over de anderen. We zijn allang zat van het beestje, alleen is het zielig zijn baasje komt nooit. Terwijl hij zo graag voor je aan het werk wil, maar dat even terzijde.

Nu zit ik er even mee, wat zou ik doen? er direct bij in doen en kijken wat er gebeurd.. Haar eerst even een nachtje op stal zetten de paarden kunnen er dan wel dicht bij komen maar niet helemaal, of zal ik de andere 3 paarden even in het 3e weiland zodat ze elkaar eerst leren kennen met een hek ertussen.
Wat zouden jullie doen? Ben even benieuwd hoe jullie er over denken, de ene ruin is echt geen lief beest en terroriseerde mijn andere paard ook die is nu verkocht, heb dus een nieuwe gekocht maar wil geen ongelukken of rare dingen

Wat denken en zouden jullie doen??

Alvast bedankt..

Abiola

Re: Morgen komt ze, tips nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:31

Ik zou de nieuwe in de andere wei zetten zodat ze even aan elkaar kunnen wennen. Als ze goed gaan samen, kun je misschien die "vervelende" ruin apart zetten? Overigens gaan ruinen en merries niet altijd goed samen. Succes met je paardje!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:37

zoals PattyOosten al zegt,

aangrenzende weiden, en daar kijken hoe het gaat

succes!

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 16:16

ja is opzich een optie, maar dan voor een half uurtje omdat het 3e weiland teveel gras staat! en ze daar niet in een keer op kunnen.. moet nog gemaaid

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 18:32

wil er please iemand reageren? vind dit echt belangrijk

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:41

heb je geen paddock of bak? waar ze in kan?

je kan in dat land, een stuk afzetten,waar die 3 op gaan, een klein stuk ivm het vette gras.
en je merrie op het andere stuk.

ik ben er zelf,pesoonlijk, niet zo voor om ruinen en merries bij elkaar te zetten..

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:15

Ik ben ook niet voor merries en ruinen samen, ik ken een ruin die zijn been gebroken geschopt kreeg door mevrouw de Merrie. Maar soms gaat het natuurlijk ook wel goed. Je had eerder niet gezegd dat de andere weide zo vet is, dan kun je inderdaad beter een stukje van de huidige wei afzetten voor de nieuwe merrie. Of je maait die vette weide.
Laatst bijgewerkt door Abiola op 01-08-07 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:20

Tja het ligt er toch aan het paard. Mijn ruin is vervelender tegen andere ruinen als tegen andere merries.
Maar ik zou eerst even laten kennismaken. Kijken hoe het gaat. Misschien dat je na een uurtje al denkt dat het wel even kan. Misschien toch handiger om de 'vervelende' ruin even binnen te zetten als je haar bij de andere introduceert. En dan haar los met die ruin introduceren ofzo. In de meeste gevallen gaat het gewoon goed. Als iedereen weer eens is over de rolverdeling (wat de nieuwe ruin duidelijk nog niet is) dan is het snel weer rustig. Misschien zorgt een vrouw in de groep wel voor meer rust Knipoog

Suz24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 00:06

Ik zou inderdaad de merrie eerst eventjes in een aangrenzend stuk zetten.
Waar je ook voor moet oppassen is dat de ruinen niet met zijn 3en gaan knokken om de merrie. Is ook iets wat vaak voor komt als je 1 merrie bij meerdere ruinen zet.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 00:28

Ik zou ze ook in een aangrensend stuk zetten,
zodat ze mekaar kunnen zien/horen/ruiken/voelen..

En dat eerste week zou houden voordat je gaat kijken
of je ze uberhaupt wel bij elkaar durft te zetten.. Lachen

Succes morgen!
Laat je weten hoe het is gegaan? Lachen

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:52

Wij hebben op stal de bak aangrenzend aan 1 van de weilanden. Was erg handig toen mijn nieuweling arriveerde. Deze in de bak en de rest op wei gelaten. Zo heeft ze daar eerst een middagje gestaan, en 's nachts op stal (was winter). De volgende dag in een aangrenzend stukje land, 'snachts op stal. En daarna is ze met de rest naar buiten gegaan. Geen rare dingen gebeurt Lachen

Ik had een merrie en deze kwam in een kudde met 2 merrie's en 5 ruinen.

safety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:57

Ik zou haar eerst appart van de andere paarden zetten, en als je pas zeker weet dat ze aan elkaar een beetje gewend zijn bij elkaar. Merrie en ruinen kunnen inderdaad zo als iemand al eerder meld niet altijd even goed bij elkaar.

veel succes er mee.

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 21:34

het is allemaal goed gegaan, even op apart stuk land laten wennen.. en ze staat nu lekker op stal vanacht.. morgen doe ik haar er rustig bij in en kijk hoe dat gaat! bedankt voor jullie reacties

PUCKxIERO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:43

Ik zou haar eerlijk gezegd eerst in de stal doen en de dag erna op het aparte weiland zetten, om er echt zeker van te zijn. :]

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:49

het is helemaal goed gegaan.. ze beet wel van zich af tege de gemene ruin.. en de gemene ruin had wel respect! BLIJ:)

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:40

ik zou ze in een apparte wei doen dat ze aan de omgeving kan wennen

schanullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:50

Tja,over een tijdje moet ik ook eens zien hoe alles gaat verlopen.
Eerst op zoek naar stalling met weidegang en dan de volgende stap.
Fijn dat het goed gegaan is.