Hoe de vacht van mijn pony op kleur houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Hoe de vacht van mijn pony op kleur houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:09

Whaa ik ben van een Fries paard, naar de besmettelijke kleur van een Haflinger gegaan. Haha!
Anouk staat nu hele 24/7 in het land en het is nog een beetje drassig daar. Ze is verschrikkelijk smerig, vooral haar hoefjes en haar staart. Hoe hou ik de witte staart ook mooi wit? En de vacht van mijn Hafje? Welke shampoo gebruiken jullie?

VeerenAshley

Re: Hoe de vacht van mijn pony op kleur houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:11

Vooral niet (teveel) wassen als ze dag en nacht buiten staat, lijkt mij!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:15

VeerenAshley schreef:
Vooral niet (teveel) wassen als ze dag en nacht buiten staat, lijkt mij!

Weet ik, zal ik ook niet doen. Maar mijn vraag was, wat jullie voor shampoo gebruiken?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:16

Je hebt speciale shamppo voor palomino-kleurige paarden, bij de meeste ruitersportzaken wel te verkrijgen, en werkt een beetje hetzelfde als de zomerblond shampos voor mensen. Maar inderdaad als ze 24/7 buitenstaat is het niet aan te raden haar vaak te wassen ivm het vetlaagje dat ze dan echt wel nodig heeft (zeker met dit rare weer van de laatste tijd). Haar sokken en onderkant van de staart kun je het beste iedere dag even alleen met water afspuiten, zodat de modder en gras geen tijd krijgt om helemaal in te drogen. Maar verder zul je vooral veel moeten poetsen vrees ik Knipoog Owja en voor de staart kun je het beste een anti-klit spray kopen die ook gelijk vuilafwerend is (ook in de ruitersportzaak te vinden) zo blijft ie lekker uit de klit en iets schoner.

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:21

mischien moet je de staart een stukje korter maken, en de hoefjes moet je dan maar vaak schoonmaken ik denk dat daar bijna niemand een goeden tip voor heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:07

Die van mij staat ook dag en nacht buiten. Ik vind het juist ideaal. Vroeger had hij altijd mestvlekken van het liggen in de stal, nu nooit meer. Zand en modder kun je er zo uit borstelen als het droog is.
Ik heb een bonte tinker. De witte vlekken zijn bijna altijd netjes wit, zonder dat ik hem doe wassen (doe ik max 3 x per jaar) en zonder veel borstelen.
De staart doe ik af en toe (om de 2 maanden) met zilvershampoo wassen, dan flink wat cowboy magic erin. En als je hem lang schoon wil houden dan moet je een vlecht erin maken, van bovenaf, dus ook op de staartwortel losjes meevlechten, en dan tot net boven de hakken, daar doe je de vlecht vastbinden. Dan zijn de haren daaronder los, zodat de vlecht er langer in blijft zitten en de vlecht niet tussen de benen slaat met lopen. Die van mij blijft zo makkelijk een maand zitten.
De hoeven hoef je eigenlijk alleen schoon te maken als er mest in zit, modder is geen probleem. Mijn paard loopt nooit door de mest, dus ik hoef ze alleen uit te krabben als ik ga rijden.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:10

Zilvershampoo (die voor mensen met grijs haar) schijnt wel goed te werken bij zo'n lichte staart. Ja

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:22

Ronnie is een vos, die voer ik altijd wortels om de oranjerode kleur mooi te houden Knipoog

Zijn witte voeten laat ik gewoon zoals ze zijn: modder-wit.
Als Ronnie een schimmel was, dan was hij modder-grijs. We douchen hem zelden. En dat hoeft op zich ook niet: voor het rijden zorg ik wel altijd dat er geen vuil meer zit dat kan gaan schuren.

Alleen bij speciale gelegenheden was ik hem, met een heel klein beetje paardenshampoo (dus geen mensenshampoo, ik heb altijd het idee dat daar meer troep in zit dan goed is voor een paard). Ik heb geen voorkeur voor de soort paardenshampoo, het wordt allemaal weer vies in de wei.

Ik heb me wel laten vertellen dat sommige glanssprays het vuil weren omdat het zicht niet zo gemakkelijk vast kan zetten aan de vacht. Zo kan je een (wit) paard wat gemakkelijker schoon houden. Geen idee of het werkt, ik heb het nooit geprobeerd.

Succes!
Daphne

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:18

Ik heb ook weleens gehoord dat je de kleur met voeding kunt beïnvloeden. Ik heb zelf een palomino en ben benieuwd hoe ik deze kleur dan kan beïnvloeden. Ook vraag ik mij af of zoiets geen kwaad kan? Ik wil natuurlijk niet dat het ten koste gaat van de gezondheid.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:15

Ik heb ook een haf. staat ook 24/7 in het land ( behalve als ik rij ) Haar vacht is schoon, staart redelijk, maar was haar nooit, heb haar vacht miss. 1 of 2 x gewassen. Staart vaker, met GROENE paardenshampoo Pling

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:04

zilvershampoo werkt egt superheb zelf ook een haf en haar haar wordt daar wit van niet normaal!!

ik laat de staart altijd eerst even weken in een emmer met lauw water en echfa wit, dat is een poedertje om je gordijnen mee te wassen Tong uitsteken maar het helpt wel goed
voor haar vacht gebruik ik gewoon paarden shampoo...