Hooi van deze zomer, voeren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Hooi van deze zomer, voeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:15

Aangezien ik zo snel mogelijk hooi moet hebben omdat dit weer bijna op is, even een vraag. De boer waar wij het normaal halen, weet niet of hij voldoende 'oud' hooi heeft, dus van vorig jaar ofzo.
Wel heeft hij hooi van deze zomer, kan je dit goed aan paarden voeren?

Gr. Lilian

bromfiets

Re: Hooi van deze zomer, voeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:18

Vraag even welke snede het is.
1e snede is meestal te eiwitrijk voor paarden, maar 2e of 3e snede is prima.

Het is wel zo dat de meeste boeren door het weer nog maar één keer hebben kunnen maaien. Anders zou je kunnen kijken of je ergens voordroogkuil van vorig jaar kan vinden...

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:20

Oke bedankt. Lachen
Kan het veel kwaad; te eiwit rijk?

Voordroogkuil is meestal uit grote verpakkingen, die ik niet kwijt kan in mijn stal. Scheve mond

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:21

Hooi is goed, als het maar afgedaan is, gedraaid, en minstens 6 dagen heeft kunnen drogen (aan één stuk). Het kan dus geen kwaad, je kunt het best voeren, maar er kunnen meer voedingsstoffen inzitten dan in oud hooi. Daar zit over het algemeen heel weinig meer in.

Als je kunt, vraag dan naar 2e snede of meer, maar dat zal er waarschijnlijk niet inzitten, 1e snede is erg rijk.
Je kunt als extratje ook stro voeren, als ze dat willen eten.

Maar je kunt hooi van deze zomer goed voeren, als het maar goed gedroogd is, en verder de standaard: geen nattigheid, geen schimmel enz.

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:22

bromfiets schreef:
Vraag even welke snede het is.
1e snede is meestal te eiwitrijk voor paarden, maar 2e of 3e snede is prima.

Het is wel zo dat de meeste boeren door het weer nog maar één keer hebben kunnen maaien. Anders zou je kunnen kijken of je ergens voordroogkuil van vorig jaar kan vinden...

Ben ik het mee eens.
Je hebt als het goed is ook wel kleine balen? ..teminste die hadden wij wel altijd.. en die paste wel bij ons in de stal.
Die grote ook niet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:24

Is eiwit gevaarlijk of broodnodig?
Eiwitten zijn nodig voor de aanmaak van lichaamsvezels, huid, haar, spiercellen, bindweefsel, hoeven. Eiwitten zijn een vitaal onderdeel van de hersenen, bloed, enzymen, hormonen en nodig voor de melkproductie. Voldoende eiwit in het lichaam is essentieel voor groei, voortplanting, lactatie, weerstand tegen ziekten en voor herstel en vervanging van alle lichaamsweefsels, zoals bijvoorbeeld spiercellen. Men spreekt van een overaanbod van eiwit in het rantsoen wanneer er sprake is van meer dan 150 % van de dagelijkse behoeften. Te veel eiwit in het rantsoen zal door het paard worden omgezet in energie of in lichaamsvet, maar deze omzetting gebeurt zeer onzuinig. Koolhydraten (granen) geven driemaal meer energie; vetten geven zesmaal méér energie. Daarenboven komt er bij de vrijstelling van energie uit eiwitten zeer veel warmte vrij; oorzaak van het veelvuldig zweten.
Andere gevolgen van een overaanbod van eiwit in het rantsoen zijn:

overbelasting van de lever, door afbraakproducten van het eiwitmetabolisme,

hoge ammoniakgehalten in de urine; slecht voor de ademhaling van het paard,

overmatige stress, door verandering van de nitrogeenspiegel in het bloed, waardoor enkele hormonengehalten
(voornamelijk thyroid) veranderen; dit kan ook nog eens maandagziekte (tying-up) veroorzaken,

huidproblemen, zoals zomerschurft,

opgezette benen, als gevolg van een overbelaste lever.
Voor al deze redenen gebruiken we in het Cavalor krachtvoer niet te veel eiwit, maar wel eiwit van de beste kwaliteit.
We verwijzen ook naar het artikel Eiwitten, bouwstenen van het lichaam in de Hippoclub nieuwsbrieven 4 en 5.

Van Cavalor Professional Horse Nutrition gehaald Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:28

Hartstikke bedankt. Lachen

En bestaat er geen kans op hooibroei? Heb geen zin dat m'n hele stal af fikt. Huilen van het lachen

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:32

Hooi en kuil moet wél 6 weken "versterven" voor je het kunt voeren, tenminste dat is mij altijd verteld Bloos

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:35

De boer waar ik het hooi altijd haal is ook door zijn kleine baaltjes droog hooi heen.........gister heeft hij zo'n groot pak afgeleverd en daar heb ik een afdekzeil over heen getrokken.

Dit hooi is wel wat vochtiger en merk dat de paardjes er niet zo dol op zijn Clown

Hoop voor de boeren dat het weer dadelijk beter wordt zodat ze weer volop kunnen hooien want de afgelopen weken is het echt slecht voor hun geweest Boos!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:38

luxje schreef:
Hooi en kuil moet wél 6 weken "versterven" voor je het kunt voeren, tenminste dat is mij altijd verteld Bloos

Dat klopt, maar ik heb nu kuil van begin mei, maar dat is dus echt te vet voor mijn paard. Ik kan er maar heel heel maar dan ook echt heel weinig van voeren en nog zie je hem binnen 2 dagen veranderen in een kroket op pootjes Bloos

Ben nu dus op zoek naar ouder kuil. En hoop dat we binnenkort kunnen hooien, dat heeft nu heel lang op het land gestaan, is dus mooi grofstengelig geworden, bevat minder eiwitten.. kortom.. voor die van mij perfect.. moet dan alleen als we t droog kunnen persen nog minimaal 6 weken weer wachten voordat ik t kan gaan voeren

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:32

khirshanta schreef:
Hooi is goed, als het maar afgedaan is, gedraaid, en minstens 6 dagen heeft kunnen drogen (aan één stuk). Het kan dus geen kwaad, je kunt het best voeren, maar er kunnen meer voedingsstoffen inzitten dan in oud hooi. Daar zit over het algemeen heel weinig meer in.

Als je kunt, vraag dan naar 2e snede of meer, maar dat zal er waarschijnlijk niet inzitten, 1e snede is erg rijk.
Je kunt als extratje ook stro voeren, als ze dat willen eten.

Maar je kunt hooi van deze zomer goed voeren, als het maar goed gedroogd is, en verder de standaard: geen nattigheid, geen schimmel enz.
stro schijnt niet zo goed voor de botten te zijn Knipoog

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:57

paarden kunnen best zonder problemen een plakje stro per dag eten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:19

let er wel op dat indien je hooi van dit jaar geeft dat dit zeker 6 maar beter is 8 weken geleden is dat het gemaaid is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:24

Inderdaad, als het maar niet te vers is, er moet zeker 6 weken tussen zitten. Overigens voeren wij ook liever niet van de 1e snede, veel te rijk.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:53

Hooi moet inderdaad minimaal 6 weken oud zijn.

en stro, mijn paarden eten wel meer dan een plakje stro per dag, en dat vinden ze echt gewoon lekker. niks aan het handje hoor! goede maagvulling en ze worden er niet zo rond van als hooi.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 09:04

Gelukkig had hij nog oud hooi, dat heb ik nu. Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:30

Ja hoor, geen enkel probleem. Je moet het alleen 6 weken laten rusten als het van het land komt, dit ivm broei wat in het hooi kan komen.
De welbekende eerste-snee-regel geldt eigenlijk alleen als je de allereerste keer hooit nadat je weide is ingezaaid.