Bij voeden jaarling, slobber, muesli, is dit nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Bij voeden jaarling, slobber, muesli, is dit nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 20:22

Hoi allemaal,

Ik vroeg mij af of het goed is mijn jaarling wat extra vitamine of muesli bij te voeren. Hij vindt slobber namelijk erg lekker, maar wordt hij hier niet te dik van?
Graag hoor ik van jullie wat goed is om als extra te geven en waar hij niet hyperactief van wordt, want dat is hij al Haha!. Ik zat te denken aan Pavo- multivitamine of Equi Equisli.

Wat adviseren jullie?

Sonja_vR

Re: Bij voeden jaarling, slobber, muesli, is dit nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:11

ik zou vooral zorgen dat hij ruim voldoende goed ruwvoer tot zijn beschikking heeft (gras, aangevuld eventueel met hooi )

als "extra" zou je een vit/mn brokje kunnen geven ,
avo supplementje voor opgroeiende veulens/jonge paarden
maar zou er niet te vel voer in gaan stoppen ...die jonkies moeten niet dik worden , slecht voor het skelet
en een overvloed aan calcium etc etc is ook niet goed ...

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:14

Er zijn genoeg brokken en een meusli van cavalor op de markt waar alles in zit wat je jaarling nodig heeft!

In slobber zitten niet veel voedingstoffen die goed zijn voor de groei en botopbouw van je jaarling!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:59

mijn jaarling kreeg sochtends een kilo brok en savonds gewoon dat hij alles binnenkreeg ook had hij onbeperkt hooi/kuil.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:31

onze jaarlingen krijgen voldoende ruwvoer aangeboden maar daarbij 2x daags 1kg basisbrok, dit omdat zij toch in de groei zijn en die voedingstoffen ook nodig hebben.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 20:36

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het inderdaad verstandig is bij zijn normale voeding te blijven. Ookal vindt hij slobber erg lekker, het moet natuurlijk wel gezond zijn Haha!

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:24

Misschien zeg ik nu iets heel doms hoor, maar hangt de voeding ook niet af van het feit of de jaarling wel of niet op de wei staat?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 19:51

Is niet dom hoor, dat hangt er zeker vanaf! Een jaarling krijgt via het verse gras vitamine's en vezels binnen. Vandaar de bekende grasbuik die paarden krijgen van in het voorjaar weer de wei op. Daarom krijgt hij 1x per dag voeding, gras in de wei en kuil. Knipoog

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:00

Mijn pony staat op een opfokbedrijf. Hier krijgt hij in de zomerperiode voor zover ik weet niks. Hij staat dan dag en nacht op de weide. Ze worden om de twee weken op een andere weide gezet en het gras is optimale conditie.

In de winterperiode staan de paarden grotendeels in ruime loopstallen. Deze zijn ruim voorzien van stro en bevatten twee drinkers en twee likstenen die mineralen, vitaminen en sporenelementen bevatten. De paarden krijgen onbeperkt ruwvoer vertrekt. Het rantsoen van de veulens wordt aangevuld met ongeveer 3 kg. krachtvoer per dag.

Dit is denk ik de juiste voeding voor een jaarling om juist op te groeien, of niet?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:11

mijn jaarling staat in de opfok maar die staan nu gewoon op t land en krijgen niets bijgevoerd, land is goed, ze moeten ook niet te zwaar worden is heel slecht voor de botten.

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:22

Nee, dat is ook zo. Het is ook een heel goed opfokbedrijf, dus ik neem aan dat hij wel weet hoe het moet.

@ Noah2006: staat jouw paardje ook op de wei in de zomer (dag en nacht)?

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 01:35

mijn jaarling krijgt nu onbeperkt hooi, een summerfitkoek van pavo 's ochtens en 's avonds 1 kg jaarling brokken

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 06:14

D_nies schreef:
Misschien zeg ik nu iets heel doms hoor, maar hangt de voeding ook niet af van het feit of de jaarling wel of niet op de wei staat?

als dat zo is als een jaarling en bijna 2 jarige nou dag en nacht buiten staat nu
moet je dan ook nog bijvoeren??
ze zijn nog wel flink in de groei wat dan?

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:07

Wij hebben in de zomer onze veulens altijd in de opfok, staan ze met leeftijd genoten in een land. Daar krijgen ze 1x in de 2 dagen een emmer biks: Onderhousbrok x grasbrok ( grasbrok vind ik niet super! ) Verder krijgen ze niks, alleen nog groenten ( we krijgen groenten van de groenteboer ) Haha! Daar worden ze heel mooi van, en leren ze kudde gedrag. Mijn tip: ga op je gevoel af!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 20:03

Yup mijn jaarling staat ook in de wei dag en nacht in de zomer. In de winter staat hij in de paddock en 'snachts gaat hij dan op stal. Ik denk dat extra voer inderdaad te veel is nu. Ik geef hem 1x per week een lekkere bak groente Haha! en meer niks extra.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:23

Onze jonge dieren staan nu dag en nacht in de wei, we geven ze om de dag een strook gras bij en ze krijgen wat voordrooghooi en 200 gram podo supply van pavo met een halve kilo veulenbrok, zo komen ze niks te kort voor de groei en worden ze ook niet dik. Ze hebben ook een liksteen.

Als we ze nog wat bijvoeren krijgen ze wat lijnzaad, voor als ze evt wat zand binnen krijgen.. Eén jaarling krijgt van haar eigenaresse regelmatig lijnzaad omdat het bekent is dat ze wel eens zand eet...

Onze dieren zien er op deze manier super uit en ook de dieren die ondertussen volwassen zijn zijn sterke en gezonde paarden geworden!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:06

liksteen is altijd erg belangrijk inderdaad! mijn jaarling krijgt af en toe wat opfokbrok van PAVO, maar niet als vast rantsoen. verder weleens een stukje PAVO summerfit, en voor de rest een goede wei met vezelig gras. daar hoort een jong paard genoeg aan te hebben, zo niet dan moet je effe een bodemonderzoekje laten doen.