Grenzen aan bedrag voor operatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Grenzen aan bedrag voor operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:34

Naar aanleiding van een recent geplaatst topic (risico's en kosten) ben ik eens beginnen nadenken. Als je een paard bezit heb je altijd het risico op ziektes of blessures. Iedereen heeft waarschijnlijk ook wel zijn potje opzij staan voor als er grotere kosten gedaan moeten worden bij de dierenarts. Maar hoever ga je daarin? Een simpele ingreep, met 100% zekerheid op herstel, oke. Maar wat als je echt over grotere bedragen gaat spreken, al dan niet gepaard met het risico dat de operatie niet slaagt?

Neem nu bv een operatie van 5000€. Wanneer zeg je: oke, doe maar? En wanneer zeg je: How, is het dat wel 'waard' ? Hangt het bij jullie samen met het emotionele aspect ('mijn paard is mijn vriend, zal er alles voor doen, alles betalen'), of gaan jullie er bij grotere sommen geld eerder rationeel mee om ('oke, jong héél talentvol sportpaard, met 100%slaagkans: oke. Maar een recreatiepaard van 15jaar oud zonder papieren, 50%slaagkans: nee')?? Is leeftijd belangrijk? Slaagkans? Aankoopprijs van het paard in kwestie?

MAW, wanneer zou je welk bedrag voor een operatie voor een paard willen betalen. En wanneer wordt het te duur naar jou oordelen?

Ik ga er zelf nog eventjes over nadenken, vind het zelf een héél erg moeilijk vraag. Volgens mij ook moeilijk als je zoiets van de ene moment op de andere moet beslissen.

felicity

Re: Grenzen aan bedrag voor operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:22

Ik vind het ook een hele moeilijke vraag.
Ik denk dat het ook ligt aan het doel wat je voor ogen hebt met je paard.
Ik heb een belgisch trekpaard. Met leuk papier en een 1ste premie. Mocht zij toch een operatie moeten ondergaan van 5000 euro. Zou ik me heel goed afvragen of ze na die operatie nog bereden kan worden of kan dienen als fokmerrie. En of ze nog een leuk leven kan hebben zonder pijn. Zou ze dus niet meer bereden kunnen worden en alleen als wei -versiering kunnen dienen. Dan ga ik bedenken of ze het wel leuk vind om alleen maar te eten.
Er zijn natuurlijk paarden die dood ongeluk worden als ze niet meer mogen werken. Zo paard heb ik ook gehad. Maar had hoefkatrol en atrose in beide voorbenen een 3tje en begon ook kreupel te lopen op het land. En liep de hele dag op en neer te rennen langs het draad. Dan vond ik de keus van inslapen makkelijker. Ik deed haar geen plezier met weidemaatje zijn.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:10

denk niet dat het uitmaakt papier of niet en doel waarvoor je het paard heb.
je moet kijken naar kans van slagen en een paardwaardig bestaan.
als een paard verder kan leven zonder pijn en je kan niet meer gebruiken voor sport zal ik het uitgeven.
is de kans van slagen klein en heeft het geen leven mocht de operatie slagen laat het paard gaan en geef het geen lijdensweg ook al is het heel moeilijk omdat je het paard graag bij je wil houden.
spreek uit ervaring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:13

Ik denk dat ik eerst ga kijken hoe oud het paard is, wat ik er aan heb/ ermee doe en zeker niet het mist belangrijke; de slagings kans. Aankoop prijs doet er mij niet echt toe, heb op een pony na alles tegen zéér leuke vrienden prijsjes kunnen kopen.

Het slagings percantage is voor mij dus doorslag gevend voor mij beslissing.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:14

even een stipje, ik had dat andere topic geopend, ga nu dit even volgen Lachen

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:15

Ik heb al eerder een operatie betaald voor mijn toen 2 jarige. Deze was lang geen 5000,- maar toch prijzig (>1000,-) heb er geen moment over na moeten denken. Gelijk gedaan.

Mocht het echter 5000,- worden, weet ik niet wat ik zou doen. Ten eerste is mijn reserve potje echt niet zó groot, ten tweede ligt het aan de slagingskansen en de mogelijkheid om na de operatie nog te kunnen doen wat ik met haar van plan was.
Bovendien zit je nog met emotionele waarde aan je paard, dat is in geen bedrag uit te drukken.

Maarja, het ligt dus gewoon aan de soort operatie. Hoop alleen niet in zo'n situatie terecht te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:15

Ik ga kijken wat de da zegt over haalbaarheid en kwaliteit van leven heeft.
Rijden hoeft niet, maar wel pijnvrij in de wei kunnen staan.
Kan dat zou ik dat bedrag wel over hebben.
Is die kans erg klein lijkt me het paard beter af als hij ingeslapen mag worden

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:16

aanschaf etc dat boeit me niet ...
wara het mij om gaat is het paard...kan het dier met de leeftijd en algemene gezondheid de operatie goed aan en de revalidatie en wat is de prognose?

een bejaard dier stuur ik niet meer door een hele zware operatie met een lange revalidatie
terwijl ik die optie met een jong gezond paard wel zou kunnen kiezen
maar ook alleen als de kansen redelijk tot goed is

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:16

Als de operatie het mogelijk maakt om mijn paard een paardwaardig bestaan te geven, dan zit er voor mij geen limiet aan de kosten.
Juist om deze reden heb ik mijn paard volledig ziektekosten verzekerd.
Ik zou mezelf nooit kunnen vergeven als een operatie meer gaat kosten dan dat ik zou kunnen betalen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:34

ja, dat is het nou net,
wat als je een pony hebt,
en wel wat reserve, maar geen enorme bedragen,
en je komt ineens voor deze keuze te staan?
dan kan je kiezen, of je in de schulden steken voor de pony,
of wat zakelijker denken.. maar dat lijkt me wel moeilijk.

het is eigenlijk hartstikke jammer dat er geen ziektekosten verzekering is voor huisdieren, zoals die er voor mensen is, op zich dan.
je kan wel verzekeren maar er zitten altijd grenzen aan enzo, en de premie is hoog als je volledig wil verzekeren.

en doordat het zo is krijg je dat mensen bijvoorbeeld heel graag een pony willen, het onderhoud goed kunnen betalen, en wel wat financiele ruimte hebben, maar niet genoeg voor de mogelijkheid dat de pony erg ziek wordt..
en dat is jammer toch, dat je het daarom moet laten om een pony te kopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:39

Als jij elke maand een bedrag opzij zet wat je ook aan ziekte kosten van de mens betaald, heb je zo een pot die zulke dure operatie kan betalen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:42

ja maar als je pech hebt dan volgt het een op het ander, en berijk je je limiet, en dan.
dat is dus mijn gedachte zegmaar.

waarom stellen dierenartsen eigenlijk geen lidmaatschap in, dat je kan kiezen, op de gok, of dat je elke maand een bedrag betaald aan DA en dat het de gok is voor DA wat werkelijke onkosten per jaar betreft.
zou handig zijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:47

Als dan het een na het ander volgt komt de DA er toch ook niet aan uit?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:53

nee maar als heel veel mensen een abbo hebben op de da zegmaar,
dan werkt het net zoals de zorgverzekering.
dan betalen eigenaren een vast bedrag, en heb je geluk (in zekere zin dan) als je meer nodig bleek te hebben, en pech als je teveel hebt betaald.
op die manier zijn de ziektekosten voor de eigenaren beter in te schatten als nu.
en de DA zal wel berekenen welke premie voor hem (waarschijnlijk) uitkan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:54

runningkawa schreef:

Hier idem dito..
Als er een kleine kans is dat het paard pijnvrij op de wei kan zeg ik proberen!
Maar als dat erg moeilijk word zeg ik nee..

Maar ik vind het wel moeilijk om rationeel te denken.
Mijn paard is wel mijn alles.
En als ik het geen had wat hij heeft zou ik ook willen dat ze mij helpen, dus mijn paard word ook geholpen.
Maar als ik dan kijk naar mijn hond die heeft HD, maar zolang je hem lekker zijn eigen gang laat gaan heeft ze geen pijn.
Ik kon voor een operatie gaan, de slagingskans was extreem klein.
Daarbij werkte het gewicht en de leeftijd ook niet mee.
Dus nu loopt ze gewoon zo rond zolang ze dat nog kan, prima.
Maar als de dag komt dat de pijn moeilijk te onderdrukken word en dat dus medicijnen ook weinig meer helpen laat haar gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:55

ah zo

ik heb het vermoeden dat je algemeen gezien door zelf een potje maken goedkoper uit bent Lachen

Verder lijkt het dan erg op de gewone bestaande paarden verzekering
.
Die ik om de reden dat zelf een potje maker gemiddeld gezien goedkoper is, dan ook niet heb Lachen

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:56

heb zelf een potje wat ik elke maand aanvult.
volledige paarden verzekering vergoed ook niet alles. en als jij voor een keuze staat om door te gaan en de verzekering niet zullen zij het niet vergoeden.
vandaar mijn eigen potje waar ik zelf over beslist.
bij mensen vergoeden ze veel en gaan ze door met medicamenten en dergelijke maar bij dieren niet.
en als je dan alsnog door wilt gaan komen de kosten voor je eigen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:58

ik zou al mn geld willen geven voor een operatie die mn paard(en) nodig hebben. ook al is het voor mn pony(30) of mn paard(4) als ik weet dat ze een kans hebben beter te worden zal ik die kans pakken. leeftijd maakt mij niet uit. mn tegen mn oma zeg ik ook niet we laten je niet meer opereren want je bent al zo oud. dus tegen mn paard ook niet. mijn paarden zijn trouwens wel alles voor me.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:02

Mijn paard is in april geopereerd aan koliek, dure kwestie iig. Toen ze me vroegen over de operatie, heb ik meteen ja gezegd. Eigenlijk heb ik niet eens naar zijn kansen gevraagd Blond Ik moet ook zeggen, het ging allemaal zo snel dat je amper tijd hebt om na te denken.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:05

Ik heb in 3 jaar tijd 2 koliekoperaties van elk 3000 euro, en een peesblessure (tegen de 1000 euro in totaal) gehad. Dat tikt erg aan, vooral omdat mijn paard is overleden na de tweede operatie aan de gevolgen van een bacterie infectie. Gelukkig was en ben ik goed verzekerd. Dus de operaties zijn gedeeltelijk vergoed. (maar niet alles!). Je moet het geld ook echt hebben op het moment dat je moet beslissen, wel of niet opereren. Tenminste, toen ik in de kliniek stond, op dat moment, vroeg de arts meteen of we verzekerd waren. Hier moet je dan ook voor tekenen. Anders moet je direct de helft contant betalen. Zodat zij zeker weten dat alles betaald kan worden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:10

Wij hoefden alleen te zeggen ja of nee, en hoefden niets vooruit te betalen. Geen idee hoeveel het zou gaan kosten. Was trouwens ook niet verzekerd, het was de eerste knol die ik niet verzekerd had Gestoord

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 22:12

mieamore schreef:
als een paard verder kan leven zonder pijn en je kan niet meer gebruiken voor sport zal ik het uitgeven.

En hoever zou je daarin gaan? 5000€ oke, wat als het nu 7000€ wordt? 10000€? Zou je het dan nog altijd uitgeven? Ook al zou je jezelf daarmee de schulden inwerken?

draumpje schreef:

Mij wel denk ik. Ik bekijk het misschien ook iets rationeler dan een hoop anderen hier. Maar neem nu een operatie van 5000€ of meer, slaagkans 50% voor de sport aan te kunnen, 70% op pijnloos zonder sport. Ik zou denk ik dat geld niet geven als het gaat om een shet die je als gezelschapspaardje gekocht hebt en die je 200€ heeft gekost, wel aan een jong sportpaard dat talent heeft en 10.000€ in aankoop gekost heeft.

Gho, ik moet zeggen, ik vind het echt een moeilijke kwestie. Ik kan niet zeggen: maakt niet uit hoeveel, ik betaal zolang ze pijnloos kan leven. Mijn paard bv zou er echt niet gelukkig van worden om haar hele verdere leven niets meer te moeten doen. En hoewel ik deels verzekerd ben, ik gooi niet zomaar 5000€ op tafel.. Laat staan meer.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:34

Ik zou het écht niet weten wat ik met mijn, dit jaar 17-jarige, paard zou doen.
Zoals hij nu is: nog een jonge God die menig keren een 3-jarige verslaat op het gebied van maf doen.

Maar ja, hoe wordt hij na de operatie? Hij is kerngezond dus een gemiddelde operatie komt hij gerust wel door, dat is het probleem niet.
Hij heeft me járenlang trouw gediend, ik heb hem vanaf dat hij 3 was en we hebben echt een heleboel samen meegemaakt (boekvullend). Ik moet er niet aan dénken dat hij er niet meer is. Maar ja, ik ben ook wel realistisch.
Voor 5000 euro kan ik een hele leuke nieuwe jonge "God" kopen waar ik ook weer jarenlang plezier van zou beleven. Maar wiens belang gaat voorop? Wanneer is het mooi geweest? Voor hetzelfde geld wordt hij nog 35!

Ik zou het écht niet weten. Ik denk gewoon dat het moment er zou moeten zijn en dat ik dan pas, hoe moeilijk ook, een knoop zou kunnen doorhakken.
Ik weet gewoon niet of ik zou kunnen leven met een bepaald gevoel dat je misschien wel bekruipt en nooit meer kwijt raakt als ik hem de operatie NIET zou geven, die wel kostbaar is, maar waarmee hij bij wijze van spreken ook gewoon 35 zou worden.
Het rottige is dat je niet in de toekomst kan kijken...maar wel nu weer even flink geconfronteerd word...

Wat heb ik wél gedaan: een 2,5 jarige, die 6 weken nadat ik hem kocht, in het land over de kop sloeg en op een hele vervelende plek zijn hoefbeen brak. Hij had 50% kans op 100% herstel. Heb de gok genomen. Kon niet door middel van een operatie maar wel veel extra medicijnen. Hij is 100% hersteld en liep helemaal zuiver. Vanwege andere redenen heb ik hem toentertijd verkocht maar ik weet helaas niet wat er van hem geworden is....

Mijn ruin, die ik dus nu nog heb, kreeg (gemakzucht van mij: losgooien zonder bescherming) een scheurtje in het griffelbeentje. Gevolg --> operatie benodigd van totaal 1800 euro, alles inclusief. Volledig onder narcose maar 100% herstel. Heb ik toen geen moment over getwijfeld. Mijn ruin was toen 11 jaar oud en stond nog volop in het leven. 8 weken na zijn operatie liep hij weer op zijn oude niveau (Z2)...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:31

tantjeuh schreef:
mieamore schreef:

En hoever zou je daarin gaan? 5000€ oke, wat als het nu 7000€ wordt? 10000€? Zou je het dan nog altijd uitgeven? Ook al zou je jezelf daarmee de schulden inwerken?

Wel eens nagedacht hoeveel geld 10.000 euro is? Wat moet een paard eigenlijk wel niet mankeren, voordat je zoveel geld uit moet geven aan een dierenarts?
tantjeuh schreef:
draumpje schreef:

Mij wel denk ik. Ik bekijk het misschien ook iets rationeler dan een hoop anderen hier. Maar neem nu een operatie van 5000€ of meer, slaagkans 50% voor de sport aan te kunnen, 70% op pijnloos zonder sport. Ik zou denk ik dat geld niet geven als het gaat om een shet die je als gezelschapspaardje gekocht hebt en die je 200€ heeft gekost, wel aan een jong sportpaard dat talent heeft en 10.000€ in aankoop gekost heeft.

Gho, ik moet zeggen, ik vind het echt een moeilijke kwestie. Ik kan niet zeggen: maakt niet uit hoeveel, ik betaal zolang ze pijnloos kan leven. Mijn paard bv zou er echt niet gelukkig van worden om haar hele verdere leven niets meer te moeten doen. En hoewel ik deels verzekerd ben, ik gooi niet zomaar 5000€ op tafel.. Laat staan meer.

ik doe hier dus simpelweg geen uitspraak over. Ik bepaal wel wat ik doe als het moment daar is. Maar er zijn zeker grenzen. Ik zal niet koste-wat-kost een paard erdoor halen.
Ik vraag me alleen wel eens af hoe het komt dat sommige mensen altijd torenhoge dierenartsrekeningen hebben en anderen altijd wegkomen met kleine dingen. Wat is daar de achtergrond van?
Laatst bijgewerkt door ikke op 31-07-07 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:41

runningkawa schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan. Als mijn paard een reële kans heeft op een pijnvrij leven na de operatie dan zou ik er denk ik wel voor gaan.