risico en kosten bij ziekte pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

risico en kosten bij ziekte pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:24

hoi,

ik had zo eens een vraagje,
veel van jullie hebben zelf een pony of paard,
maar hoe zit dat dan met het risico,
heeft echt iedereen de financiele ruimte om een opname in een kliniek,
of een oparatie of grote DA kosten te betalen?

maw zijn alle paarden bezittende bokkers nou mensen met een inkomen boven modaal?

hoe groot is het risico in werkelijkheid?
en wat zijn op zich de kosten van bezoek,
opname kliniek per dag, etc?

is het risico bij een pony op dergelijke grote onkosten bijvoorbeeld groter dan het risico erop bij een hond of kat?
en heb je voor jezelf een grens, in hoeverre je eventueel wel of niet laat dokteren met je paard/pony?

en een verzekering, kan je daarmee alle kosten dekken, of alleen een percentage?
en is het echt zo dat je niet voor meer geld per jaar kan verzekeren dan de waarde van de pony?
in zo'n geval zou het voor een shet bijvoorbeeld al nutteloos zijn om die te verzekeren toch?

lijkt me leuk hier reacties op te krijgen, ik vraag het me gewoon af, aangezien het wel in onze planning ligt om in de loop van de jaren als de kids wat groter zijn, een shetlander (of andere pony) te kopen.
voorlopig niet, maar later.

groetjes Marigold.

ELpatcho

Re: risico en kosten bij ziekte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:27

wij hebben onze paarden niet verzekerd maar we hebben indd een leuk spaarpotje voor noodgevallen bij onze paarden, het risico is zeker groter dan een kat of hond (logisch)
hoe ver wij gaan bekijken we dan wel per geval opnieuw.. als het voor het paard gewoon bijna zeker is dat het daardoor overleefd en gezond word willen we ver gaan.. maar als het onzeker is word er veel overleg gepleegt in da house! Tong uitsteken

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:15

dat het risico groter is dan bij hond of kat is op zich ook wel logisch maar als je hond bijv ziek wordt dan ben je net zo goed niet voor DA kosten verzekerd (toch?).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:32

hm, niemand verder die hier een mening of een idee over heeft?

de vragen zijn op zich gewoon,
wat kost dat (ziekte), kan elke paardeneigenaar dat zomaar betalen, of dekt de verzekering het helemaal of gedeeltelijk..

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:36

Mijn vorige paard heeft last van hoesten gehad en kreeg veel antibiotica uiteindelijk kwam de rekening op ong. €400 en was ik opeens blut, een jaar later kreeg ze last van koliek in het weekend. Dit koste me uiteindelijk €600 en daarbij hadden me ouders me een klein beetje gesponserd.
Nu ben ik niet meer verzekerd voor me huidige paard aangezien ik haar volledig moet verzekeren wil ik de kosten vergoed krijgen die bijvoorbeeld mijn vorige paard heeft gekost.
Nou heb ik gewoon een spaarpotje.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:20

Marigold schreef:
heeft echt iedereen de financiële ruimte om een opname in een kliniek,
of een operatie of grote DA kosten te betalen?

Wij hebben de financiële ruimte wel om dure medische ingrepen ed te kunnen bekostigen maar om het voor mijn partner ook leuk te houden heb ik mijn paard uit voorzorg toch verzekerd.

Marigold schreef:

Ik denk dat dit bijna niet te zeggen valt. Bij een goede verzorging blijft het denk ik ook altijd een kwestie van pech of geluk hebben. Sommige paarden hebben nooit wat terwijl anderen aan de lopende band problemen hebben.

Marigold schreef:
opname kliniek per dag, etc??

Dit verschilt per behandeling/kwaal. Helaas zijn de va kosten bij mijn paard al vrij hoog opgelopen. Voor een peesblessure was ik na een half jaar al zeker 1000 euro kwijt aan onderzoeken ed. Voor een flinke koliek met 5x een huisbezoek en een opname van een week hetzelfde. Daarnaast heeft ze nog genoeg andere kwaaltjes gehad waaraan ik ook flink wat kwijt ben geweest. Toch vind ik mijn paard niet representatief voor andere gevallen. In mijn omgeving hoor ik zelden over dit soort hoge kosten. Ik houd het maar op een kwestie van pech hebben Clown

Marigold schreef:
is het risico bij een pony op dergelijke grote onkosten bijvoorbeeld groter dan het risico erop bij een hond of kat?
en heb je voor jezelf een grens, in hoeverre je eventueel wel of niet laat dokteren met je paard/pony???

Absoluut! Ik heb toch al het idee dat paarden big business zijn Clown Zodra er ergens een paardje op staat kost imo al direct 2x zo duur. Wat betreft dierenarts kosten, ik denk dat het met een paard ook allemaal net even iets lastiger en ingewikkelder is als met bv. een hond. De veearts moet bij voorbeeld al vaak aan huis komen wat weer extra geld kost. Daarnaast zijn de div. onderzoeken voor paarden (kreupelheidonderzoek ed) vaak erg omvangrijk en tijdrovend, tijd=geld dus dat lijkt me duidelijk.

Daarnaast denk ik ook inderdaad dat paardeneigenaren vaak (financieel) verder gaan voor hun paard als dat ze voor een ander dier zouden gaan. Al met al is het natuurlijk toch al een erg kostbare hobby.

Marigold schreef:
en een verzekering, kan je daarmee alle kosten dekken, of alleen een percentage?
en is het echt zo dat je niet voor meer geld per jaar kan verzekeren dan de waarde van de pony?
in zo'n geval zou het voor een shet bijvoorbeeld al nutteloos zijn om die te verzekeren toch?

Ik heb mijn paard uitgebreid verzekerd incl. va kosten. Ik krijg 80% van alle behandelingen vergoed met een eigen risico van 40 euro. In mijn geval is verzekeren dus een goede keuze geweest. Ik heb de verzekerde waarde voor mijn paard overigens zelf bepaald, zolang dit een realistisch bedrag is maakt het voor de verzekering denk ik weinig uit. Ik betaal natuurlijk ook premie naar dit bedrag. Voor een shet heeft het imo geen zin om deze tegen ziektekosten te verzekeren, de verzekering keert namelijk nooit meer uit op jaarbasis als de verzekerde waarde.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:31

hee, bedankt voor je uitgebreide antwoord!
het klopt dus wel wat ik al dacht met een shet,
maar punt is en blijft dan een gok die je neemt als je een shet kan onderhouden qua maandlasten, maar geen financiele ruimte hebt voor hele hoge dierenarts kosten.
eigenlijk is er met een shetlander dan geen keuze zegmaar, omdat verzekeren niet veel uithaalt.
ik bedoel dat je dan moet kiezen tussen wel kopen, op de gok, of niet kopen, omdat je eerst nog heel veel moet sparen voor de zekerheid

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:35

Marigold schreef:
hoi,

ik had zo eens een vraagje,
veel van jullie hebben zelf een pony of paard,
maar hoe zit dat dan met het risico,
heeft echt iedereen de financiele ruimte om een opname in een kliniek,
of een oparatie of grote DA kosten te betalen?

Wij hebben ons paard niet verzekerd. Wij hebben wel een grote pot voor onvoorziene uitgaven, en die is echt heel groot. Daar kunnen we wel een paar operaties en nazorg van betalen. Ik wilde dat per se, omdat ik zeer slechte ervaringen heb met verzekeringen en ik er wel zeker van wil zijn dat mijn paard alle nodige medische ( en andere ) zorg krijgt.

Citaat:
maw zijn alle paarden bezittende bokkers nou mensen met een inkomen boven modaal?

Ons gezin zit denk ik wel bovenmodaal, maar het is bij ons gewoon een kwestie van sparen geweest. En niet aan een paard beginnen voordat die spaarpot groot genoeg is.

Citaat:
opname kliniek per dag, etc?

Het risico is moeilijk in te schatten, al kan je door een goede verzorging en de juiste preventieve maatregelen wel een heleboel ellende voorkomen. De kosten verschillen verschrikkelijk veel per aandoening/kliniek/behandeling, maar meestal ben je met een paar 100 euro nog nergens.

Citaat:
en heb je voor jezelf een grens, in hoeverre je eventueel wel of niet laat dokteren met je paard/pony?

Het risico is zeker groter dan bij een hond of kat, alleen al omdat de gemiddelde dierenartsrekening van je paard vele malen hoger is ( denk alleen al aan de kosten van stalling in vergelijking met die van een hondenhok ). Daarnaast zit er voor mij ook een zakelijk aspect aan. Ik heb veel geïnvesteerd in mijn paard, dus ben ik ook bereid er veel geld aan uit te geven om hem op de been te houden. Bij mijn kat is dat een andere overweging. Er zit voor mij sowieso een duidelijke grens aan het gedokter met mijn dieren. Dat is iets heel persoonlijks, tot daar ga ik en niet verder.

Citaat:

De precieze voorwaarden verschillen per verzekering. Hoe meer premie je betaald, hoe beter de voorwaarden worden. Ik heb zelf hele slechte ervaringen met verschillende verzekeringen. Puntje bij paaltje was er altijd wel een reden om niet uit te betalen. Een shet zou ik idd zeker niet verzekeren, gezien de kosten die je dan maakt aan je verzekering en de waarde die je er nog voor terugkrijgt. Er is altijd een minimum bedrag aan premie per jaar, en vaak is dat al hoger dan de aanschafwaarde van je shet ( of komt het zeer dicht in de buurt ). Je kan jezelf afvragen hoeveel je zou willen uitgeven aan het gedokter met je pony. Het nare is alleen dat uitgaven vaak niet in één keer komen, maar zich langzaam opbouwen. Het blijft een lastige beslissing!

Priscilla001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:36

mijn paardje is verzekerd maar ik moet 25% zelf betalen. Hij heeft pas geleden in Utrecht gestaan. Daarvan waren de kosten toch zo'n 2000 euro en dan dus 500 euro voor mij...

Groetjes
Priscil