is een inloopstal genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

is een inloopstal genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 21:31

bijna iedereen heeft altijd een stal voor zijn paard, maar is een echte stal altijd nodig of kan een inloopstal genoeg zijn? mijn paard is een kwpn (kwart arabier). ik weet dat deze paarden niet gezien worden als winterhard maar wil dat dan zeggen dat ze echt op stal moet of kan ze ook in een inloopstal met een deken op enz.?

Happinez

Re: is een inloopstal genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:32

nee , tuurlijk kunnen paarden ook goed doen met een inloopstal.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:34

Wij hebben bij ons op het weiland met inloopstal (en zonder deken) een Fries, Andalusier, Trakhener en Anglo Arabier staan. Allemaal zonder problemen, in het verleden hebben er ook wel KWPN-ers gestaan en die waren ook prima "winterhard". Het belangrijkste is dat ze een droog en beschut plekje hebben om te staan, maar dan redden ze het prima hoor.
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 29-07-07 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:34

Inloopstal is ook goed. Zolang ze maar de mogelijkheid hebben om droog te staan. Dus het beste zou zijn een inloopstal met een stuk afgeschermd, zodat ze om het hoekje kunnen staan om helemaal uit de wind/regen te staan. Als de stal helemaal open is aan de voorkant, en de regen staat er precies op, is dit bijna niet mogelijk.
En vaak is een deken ook geen overbodige luxe Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:35

Ze kan ook zonder deken in de wei,met schuilstal hoor.
Als je haar niet scheert zal ze vanzelf een wintervacht krijgen als het kouder word.
Voer in de winter onbeperkt hooi of kuilgras,dan houd het paard zichzelf warm.
Je kan altijd nog besluiten om een deken op te doen als je paard het koud heeft.
(en arabieren zijn natuurlijk wel winterhard,of dacht je dat het in Rusland s'winters lekker warm was?) Haha!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:08

MIjn fjordje heeft grote weilanden met een hele groote warm inloopstal en heeft nooit dekens op ..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 23:25

Bij ons hebben ze ook enkel een grote inloopstal. Deze inloopstal is heel groot en goed afgemaakt zodat het zeker niet trekt. Paardjes zijn van het type quarter, apaloosa, draver, arabier en BWP.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 04:21

Mijn KWPN had toch wel een deken op ondanks dat ze niet geschoren o.i.d. was, die had het echt koud!!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 04:43

mijn arabiertje staat ook 's winters lekker buiten, zonder deken, met schuilstal. geen probleem Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:42

Inloopstal zal meestal voldoende zijn, deken erbij kan, maar kijk eerst of het inderdaad nodig is. De meeste paarden kunnen best zonder, maar je hebt ook bij paarden koukleumen Knipoog
Als je veel rijdt kan een regendeken soms ook heel handig zijn, sommige paarden worden van langdurige regen te koud op de rugspieren en dan kan een regendeken net het verschil maken tussen niet (comfortabel) kunnen rijden of juist wel. Kortom: kijk naar je paard en doe wat voor jouw paard prettig is.

KirstenUna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:43

hangt er ook aan wat je paard gewend is, anders moet je wel even afbouwen, en idd goeie dekens gebruiken!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:45

Als je paard een goede wintervacht aanmaakt heb je met een inloopstal absoluut geen dekens nodig. Mijnes (2x KWPN) hebben geen (inloop)stal, en krijgen alleen bij fikse regen een dunnen regendeken op. Verder kunnen ze het goed zelf af.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 09:06

beedankt voor de reacties allemaal.
kebie, jouw paarden hebben dus ehlemaal geen stal? zijn er meer mensen hier die hun paard altijd op de wei hebben staan?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:12

Ik dus.
Mijn paard staat met haar veulen 24/7 op de wei,zonder schuilstal.
Ze hebben wel een hoge bomenrij en struiken om te schuilen.
Mijn veulen is op de wei geboren,en heeft dus ook nog nooit op stal gestaan.
(ze is nu 1 jaar)

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:14

Een inloopstal is m.i. het ideale. Hij moet wel zo gebouwd zijn dat je paard er altijd droog en uit de wind kan staan. Mijn ervaring is echter dat de meeste paarden gewoon lekker buiten blijven als wij als mensen bij bepaalde weersomstandigheden ze eigenlijk binnen zouden zetten. Onze mensenvisie in deze verschilt toch vaak van die van het paard.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:16

Inloopstal is prima!

Als de paarden maar droog kunnen staan als het moet.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:13

Kan wel, hij heeft toch een deken op? Het hangt ook af van je paard. Je kan het proberen, lukt het niet, Staat hij de hele dag te rillen, misschien kun je hem dan in een echte Knipoog stal zetten Haha!

misscandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:05

mijn ponny blijft deze winter ook voor het eerst buiten
krijgt wel een inloopstal
heb er zelf ook mijn twijfels bij of dat genoeg is
maar als ik het niks vind gaat ze alsnog naar een manege
ik kijk het aan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:19

Als ze gewoon altijd droog en uit de wind kunnen staan , is een inloopstal niks slechter dan een normale stal. Heeft alleen maar voordelen.

Wel is het dan fijn als er voortdurend ruwvoer in de stal is , zodat ze niet als ze koud en nat zijn per-sé in de regen moeten staan om te eten.

Als je dat zo te bieden hebt zal elk paard kiezen voor deze situatie waar die zelf de keus heeft tussen op stal of in de wei staan Ja

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:53

ik ben ookw eer wat Wijzer geworden Cool Pling

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:02

Inloopstal moet genoeg zijn, al zijn er paarden die het dan in de winter bijv flink koud hebben, je zou dan aan een deken erbij kunnen denken.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:17

Inloop stal moet genoeg zijn(moet het wel een waterdichte zijn natuurlijk Haha! )

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:33

Ik was van plan om mijn kwpner 24/7 op de wei te houden met een schuilstal. Uiteindelijk staat hij nu in de winter 's nachts op stal. Dit omdat ik het voor mezelf fijner vond. Ik weet nu dat wanneer het stormt/regent en koud is dat mijn paard lekker warm en droog staat en dat ik me geen zorgen hoef te maken of zijn deken niet doorlekt of dat hij het koud heeft oid.
Ook vind ik het belangrijk dat hij af en toe gewoon helemaal droog kan staan (ook ivm mok) aangezien de wei een blub is in de winter, de schuilstal is wel droog, maar daar staat mijn paard dan niet heel vaak in...

Het paard kan het waarschijnlijk wel aan om 24/7 op de wei te staan, maar voor jezelf moet je bekijken of je het fijn vindt Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:42

Zazoo schreef:
beedankt voor de reacties allemaal.
kebie, jouw paarden hebben dus ehlemaal geen stal? zijn er meer mensen hier die hun paard altijd op de wei hebben staan?

Ja hier!

Al onze paarden staan het hele jaar buiten, ze hebben ook geen schuilstallen en krijgen geen dekens op. De weiden zijn wel voor een gedeelte omzoomd met bomen, dus ze hebben wel beschutting. Bovendien blijven ze warm door bij elkaar te kruipen, ze staan in "kuddes" van 4 tot 15 paarden.