Mest controleren d.m.v. een test waar te vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

adnariM

Mest controleren d.m.v. een test waar te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 12:14

Ik heb gehoord dat je de mest van je paard kan controleren
op wormen etc. Waar is deze test te halen, en hoeveel
kost het etc. Wie geeft mij 't antwoord??

dolor

Re: Mest controleren d.m.v. een test waar te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:58

je kan zelf zowiezo al gewoon naar de mest kijken en die met een takje ofzo even open halen om te kijken wat erin zit. op deze manier kan je al een aantal wormen zien. en ik denk dat je die test wel bij de da kan halen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:00

En als je wilt controleren of je paard teveel zand eet, kun je dit controleren door wat mest in een doorzichtige bak met water te leggen.

Misschien kun je is een telefoontje plegen naar de DA betreffende de test.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:12

wij laten het regelmatig hier testen, gaat prima en scheelt een hoop wormenkuren (niet voor het geld maar voor het gif)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:45

Bij mijn DA kun je mestmonsters brengen, een onderzoek kost 20 euro. Als er meerdere paarden op het land staan mag je van elk paard een beetje mest door elkaar doen en de kosten delen.
Schijnt een hoop wormenkuren te schelen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:01

Morrie, dat ziet er goed uit. Nu heb ik een vraagje, 2 eigenlijk. Als ik de mest van mijn paarden van het land haal zitten in de wat oudere hopen eitjes van vliegen. In de verse mest niet (dat heb ik meteen even nagekenen). Houden zij daar ook rekening mee? Heb mijn paarden net weer een spuit gegeven, hoe lang moet ik dan wachten.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:05

je moet verse mest opsturen, wij hebben 4 paarden staan en zijn daar altijd wel even zoet mee, als je erop zit te wachten, mesten ze namelijk niet......

Ik weet niet hoe lang je moet wachten na ontwormen, staat dat niet op die site? Anders kan je ze even mailen en het vragen.

Wij doen het al bijna een jaar zo en we hebben alleen moeten ontwormen toen er een nieuwe pony bij kwam die bloedwormen had, toen hadden ze het ineens allemaal, nu zijn ze weer wormenvrij

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:35

Ik doe het ook daar waar Morrie het laat doen. Ik neem altijd verse mest (dat ik net heb zien vallen en dus nog geen vliegen op zijn gekomen). Dat moet ook wel. Ik heb een keer dagen moeten wachten omdat ze, op het moment dat ze op stal was, niet ging mesten. En om nou op buitenrit een monster te nemen als ze op de weg had gepoept vond ik ook weer wat té Knipoog

De kosten zijn 15,-. Net zoveel als een wormenkuur dus eigenlijk. Dus voor het geld hoef je het niet echt te doen, maar meer voor het gif net wat Morrie zegt. Er zit verder ook nog een vragenlijst bij, zodat ze toch met wat factoren rekening kunnen houden.

Na ongeveer 3 werkdagen krijg je de uitslag netjes via email binnen.
Ik heb inmiddels 2 testen laten doen, in februari is ze voor het laatst ontwormt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:39

hmm, handig topic

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:39

Citaat:
En om nou op buitenrit een monster te nemen als ze op de weg had gepoept vond ik ook weer wat té

dat heb ik dus wel gedaan voor mijn weidegenote, die was 10 minuten weg, belt op dat ie eindelijk gemest had... dus ik als een gek op de fiets naar het punt dat zij beschreven had en jawel hoor een enorme hoop..... ik was al blij dat er geen voorbijgangers waren, want die hadden me zo laten opsluiten: handschoen aan, busje erbij, mest in het buisje proppen... *aiaiaiai*

by the way ben ik het gaan doen omdat mijn paard allergisch is voor wormenkuren: hij krijgt er vreselijk jeuk van... dus ik wil hem zo weinig mogelijk volduwen met die rotzooi

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:41

Even een praktische vraag: Waar doen jullie de mest in (potje, zakje?) en hoe sturen jullie de mest dan op?

Ik weet wel dat de DA soms mestmonsters neemt uit het lichaam(rectaal wat mest pakken) en dan door de GD laat onderzoeken. Dat is allicht duurder dan wat Morrie en Tancreda4 beschrijven.
Laatst bijgewerkt door Tanja_dB op 29-07-07 20:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:44

Haha, dat zou wel een mooie zijn idd, als er net mensen langskomen en jij daar met een potje bezig bent :biggrin:

@ WesseLady: Je krijgt er alles bij mee gestuurd. Een groene envelop waar je alles in doet, een handschoen om de mest mee op te pakken, een klein buisje waar je de mest in doet en een zakje waar je vervolgens dat buisje in doet. En dan met de vocher in de envelop, 3 postzegels en gewoon in de brievenbus Haha!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:45

Ik heb het nu ook een aantal keer laten doen bij site die morrie heeft opgegeven. Je krijgt een volledig pakketje opgestuurd, inclusief envelop, vragenlijst, buisje waar je het in doet en een plastic handschoen. Vergeet niet de frankeren (zoals ik de laatste keer) met 3 postzegels.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:46

ja precies, alles zit erbij, dan denk ik wel eens: ze zouden bij TPG eens moeten weten wat erin zit *hehe*

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:46

Okee, klinkt goed!! Dat ga ik zeker doen voordat mijn paarden weer ontwormd moeten worden. Zeker de moeite waard!! Bedankt!

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 17:50

Bedankt voor alle info!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:52

Ik onthou deze ook even!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:29

Morrie schreef:
ja precies, alles zit erbij, dan denk ik wel eens: ze zouden bij TPG eens moeten weten wat erin zit *hehe*

Vroeger kregen wij met de post ook gele kokers met urine en ontlasting mee om bij huisartsen te bezorgen. Was er een keer 1 niet goed dicht gedaan. Alle post en paketten onder de zeik Tong uitsteken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:44

als je het presteert om dit niet goed dicht te doen, ben je wel een vreselijke sukkel..... het is echt ontzettend netjes verzorgd en perfect verpakt, al zou het buisje stuk gaan, door b.v. gooi- en smijtwerk bij de post, dan nog zit het eerst in plastic en dan in een groene zak die echt niets door kan lekken......

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:10

Waar ik het over heb waren hard plastic kokers met een schroef deksel die je moest verzegelen. Zo groot als een klein potje appelmoes. Dit is al zeker 12 jaar terug gebeurd dus de verpakkingen waren ook niet zo goed ontwikkeld Knipoog

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:15

De site is opgeslagen!!
Erg handig Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:36

is het voordeliger en of handiger om het via de site te doen of via je da