Sportpaard hele dagen op de wei --> minder energie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helemaal mee eens
7 (6%)
Deels mee eens
27 (23%)
Deels oneens
16 (14%)
Helemaal oneens
63 (55%)

Totaal aantal stemmen: 113

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 17:28

Graag wil ik jullie mening en/of ervaring weten over het volgende -->

Zou een sportpaard wat hele dagen op de wei staat minder energie hebben dan een sportpaard wat bijvoorbeeld "maar" een halve dag op de wei staat?

Het is namelijk zo dat wij gaan verhuizen (en mijn paard dus ook) en ze gaat van gemiddeld 3 uur per dag op de wei naar hele dagen op de wei (we bouwen het uiteraard wel rustig op).
Ook zal haar voer hierop aangepast worden (zou niet graag hebben dat ze spier- of hoefbevangen wordt).

Enerzijds zou ik denken hele dagen op de wei houdt je paard fris in zijn bolletje, anderzijds kan ik me voorstellen dat ze van hele dagen op de wei lomer/luier worden.

Vandaar deze pol, hopelijk geven jullie ook een toelichting op jullie keuze!

Anoniem

Re: Sportpaard hele dagen op de wei --> minder energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:33

Je kunt je voer aanpassen door extra te voeren om ze toch energieker te houden.

Maar een vriendin van mij is van mening dat je paard niet slomer wordt of minder energiek, maar juist meer conditie er door krijgt, er beter van wordt. Met een flegmatiek paard is het sowieso niet fijn om wedstrijden te moeten rijden.

Ik denk gewoon hele dagen op de wei, lekker los gelopen als je gaat rijden en conditioneler zijn ze sterker dan stal paarden.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:35

Onze pony staat hele dagen op wei, nou energie genoeg.
Soms zelfs te veel Vork

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:38

Ik merk zelf dat mijn paard als ik haar van de wei af haal en ga rijden, dat ze ontspannende is en lomer.
Ontspannende vind ik natuurlijk wel prettig maar als ik haar aan het werk wil zetten, moet ik haar wel even wakker maken.
Ik vind dat geen probleem alleen als ik zelf moe ben......
nou dan doen we toch lekker een stap sessie.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 17:40

russel schreef:
Je kunt je voer aanpassen door extra te voeren om ze toch energieker te houden.

Maar een vriendin van mij is van mening dat je paard niet slomer wordt of minder energiek, maar juist meer conditie er door krijgt, er beter van wordt. Met een flegmatiek paard is het sowieso niet fijn om wedstrijden te moeten rijden.

Ik denk gewoon hele dagen op de wei, lekker los gelopen als je gaat rijden en conditioneler zijn ze sterker dan stal paarden.

Met extra voeren wil ik graag oppassen zodat ze niet teveel eiwitten en suikers binnen krijgt (t'is nogal een gevoelig typje) en qua conditie zit het wel goed, ik train haar gemiddeld 5 dagen van de week 1 uur à 5 kwartier met redelijk zware oefeningen (M/Z) tussendoor).
Het lijkt mij ook fijner voor haar om hele dagen buiten te zijn (mede door gevoelige luchtwegen e.d. tja zoals ik al zei t'is een gevoelig typje!).

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:46

Mijn ervaring is dat hele dagen weidegang het paard juist fris in het hoofd houdt.
En dat is alleen maar een pluspunt met rijden.

Mijn eigen paard krijgt praktisch dezelfde hoeveelheid voer, of hij nu 3 uurtjes buiten staat of 24/7.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:52

Mijn paard werd wel wat luier toen ze de hele dagen de wei op ging. Maar dat relaxte is ook wel prettig. Voorheen was ze ontzettend kijkerig en rennerig, dat is er wel vanaf gegaan. Om toch nog extra energie te geven, voer ik geplette haver bij. Werkt prima!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:58

De eerste paar dagen is het wat vermoeiender. Daarna maakt het echt niet extreem veel verschil in de fitheid. Veel paarden die 24/7 op stal staan moeten gewoon hun overtollig energie kwijt en dat heeft weinig met fitheid of conditie te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:02

Wat ik merk is dat het vervelende frisse er af is.
Dat frisse wat je niet wilt, niet mee werken omdat ze een bommetje zijn.

Voor de rest heb ik alleen voordelen ontdekt
Paard dat lekker zijn ei kwijt is, lekker los in het lijf ipv stram van de stal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:20

Ja idd, als mijn paard pas s'middags de wei op gaat en ik heb iemand die hem eens per week dressuurmatig rijdt, heeft ze bijna een half uur nodig hem wat losser te krijgen, als hij al een paar uur buiten heeft gelopen is hij meteen al los en dat verschil is zo ontzettend groot. Dat zal ongetwijfeld bij alle paarden te merken zijn, dat verschil.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:52

Bij mijn paard in iedergeval zeker. Van stal af is hij echt stram en heeft zeer lange tijd nodig om op gang te komen. Uit de wei is hij aanzienlijk losser en soepeler.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:01

Ik heb ze vanaf ongeveer 1 mei tot ongeveer 1 oktober 24/7 op de wei en mijn paard heeft niet minder energie, maar is wel rustiger, dus fijner om te rijden. Ik ben januari voor het eerst wedstrijden met haar gaan rijden en omdat ze dus veel buiten is, is ze fijner te rijden. Ik hoef haar niet eerst te longeren en ze is minder kijkerig. Ondanks dat ze dus maar heel weinig wedstrijdervaring heeft is ze braaf op de buitenwedstrijden en kan ik gewoon lekker mijn proefjes rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:25

Ja, ze hebben minder energie. Ik ben er wel blij mee, mijn paard is nogal heet dus van mij mag het allemaal wel wat minder Tong uitsteken

De buurvrouw is nogal flegmatiek, die komt nu halve dagen buiten en verder in de stapmolen omdat ze met hele dagen in de wei helemaal inkakt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:27

Ik denk dat stalpaarden een stukje frisser zijn omdat ze hun energie op moeten kroppen en pas lekker kwijt kunnen onder het zadel...
Paarden die buiten lopen kunnen hun energie de hele dag door kwijt. Ook veel geleidelijker. De paarden rennen hier helemaal niet veel op een dag. Af en toe een sprintje om ergens te komen of om iemand weg te jagen en alleen bij heel spannende dingen rennen ze wel eens wat langer als ze zich aanstellen.
We noemen het wel eens de dolle 5 minuten, maar dat is echt niet elke dag.

Kan me voorstellen dat je bij een sloom/flegmatiek paard wel wat van die stalmoed kunt gebruiken.
Je zou, als je die mogelijkheid hebt, er ook voor kunnen kiezen je paard eerst te rijden 's ochtends (vanuit stal) en dan de rest van de dag op de wei te zetten. Of na een hele dag weidegang eerst even een paar uurtjes binnen zetten en dan gaan rijden.
Dan kan de grasbuik ook even afzwakken en lopen ze waarschijnlijk ook makkelijker en actiever dan dat de maag nog druk aan het verteren is.

Ik merk zelf ook met de paarden dat ze een stuk relaxter zijn als ze hele dagen buiten staan. Minder schrikkerig, minder hipperig/bommetje bij winderig/koud weer in de winter en minder druk in de omgang (Andrew werd erg vervelend)
Mijn sportpaardje, waarvan ik hoorde dat ze altijd gek ging doen in de paddock, heeft hier maar een paar keer druk gedaan in de weken tot nu toe. Ze staat veel te kijken, stapt wat rond en staat rustig te eten of te grazen.
Ze staat alleen voor de helft in de schuilstal als ik daar haar hooi neerleg omdat het te veel regent buiten. Dus als dit voormalige stalpaardje (22 uur per dag op stal) mag kiezen, staat ze ook met slecht weer liever buiten...

Ben het er ook mee eens dat paarden vaak sneller soepel en los zijn. Mijn pony heeft spat en ook daarvoor werd heel veel beweging geadviseerd door de dierenarts... Rust roest zeggen ze niet voor niets...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:22

hey
mijn paard staat sinds een maand ergens waar ze ongeveer 8 uur per dag op de weide mag. Ze heeft heel wat meer energie dan daarvoor, toen ze op stal stond en krachtvoer + hooi at.
Nu heeft ze dus al dat gras (zit best wat in) + krachtvoer + avonds nog wat hooi / voordroog.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:47

Ik denk dat je je een beetje te veel zorgen maakt.
Bij mij staan alle sportpaarden gewoon op het land,zonder extra voer oid.
De ene keer staan ze bijna een dag maar soms komt het ook voor dat ze maar een uurtje kunnen staan.
Energie-level blijft nagenoeg het zelfde.
Het enige grote verschil dat ik merk is dat de paarden veel beter in hun vel zitten !!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:22

Super fijn om al die reactie te lezen!
Het wordt straks zo dat ze 's morgens om 06:00 uur haar eerste voerbeurt heeft (brok + muesli + hooi) dan zet ik haar voor ik ga werken op de wei (rond 08:00 uur) en dan na het werk (rond 17:15 uur) weer binnen en dan krijgt ze om 18:00 haar tweede voerbeurt (wederom brok + muesli + hooi). Ik ben van plan om haar dan rond 20:00 uur pas te gaan rijden dan heeft ze 2½ uur de tijd gehad om uit te buiken. Om daarna rond 22:30/23:00 uur haar laatste voerbeurt (muesli + hooi) te geven. Ben benieuwd, denk dat ze het wel heel leuk gaat vinden hele dagen buiten en als het regent dan krijgt ze gewoon een regendeken op (paard kan helaas niet zonder regendeken in de regen staan, is ook op advies van de DA om er dan een regendeken op te doen).

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:10

Ik merk zeker wel verschil als mijn paard 24/7 op de wei staat of wanneer hij op stal staat. Op stal kan hij zijn energie niet kwijt, dus in de winter, als hij 's nachts op stal staat, is hij veel drukker. In de zomer is hij rustiger, maar zoals Runningkawa al zegt is de vervelende drukte er dan af, sloom wordt mijn paard niet van hele dagen weidegang Lachen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:21

Urielle schreef:
Ja, ze hebben minder energie. Ik ben er wel blij mee, mijn paard is nogal heet dus van mij mag het allemaal wel wat minder Tong uitsteken

De buurvrouw is nogal flegmatiek, die komt nu halve dagen buiten en verder in de stapmolen omdat ze met hele dagen in de wei helemaal inkakt.

Ik denk dat dat ook per paard verschilt.

Mijn pony is er wel beter door geworden, die is dat hele hete/ explosieve kwijtgeraakt toen hij naar deze stal ging (ruim 11 jaar geleden).
Mijn paard is juist energieker geworden nu ze veel buiten staat.
Het enige waar ik rekening mee houd is het moment waarneer ze na de stal periode met op de dag weidegang naar het 24/7 naar buiten gaan. Ik merk dan dat ze de eerste dagen wat moeier zijn en dit doe ik dus niet een week voor een sgw wedstrijd.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 23:19

Ik ga de gok gewoon wagen, het zal per paard ongetwijfeld verschillen en wat het oude gezegde zegt `het oog van de meester maakt het paard vet`. We gaan de weidegang rustig uitbouwen en haar wat terugbrengen in krachtvoer (alles naar verhouding uiteraard).
Bedankt allemaal voor de reacties en als er nog mensen ervaringen willen delen heel graag!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:46

runningkawa schreef:
Wat ik merk is dat het vervelende frisse er af is.
Dat frisse wat je niet wilt, niet mee werken omdat ze een bommetje zijn.

Voor de rest heb ik alleen voordelen ontdekt
Paard dat lekker zijn ei kwijt is, lekker los in het lijf ipv stram van de stal Lachen

Hier ga ik helemaal in mee Ja!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:21

Hej Ursula,
Morgen verhuizen hé? Kaliber is wel wat trager geworden sinds hij bij Sas staat. Maar die kwam eerst dan ook maar heel weinig buiten. In het begin moest hij echt wennen en was hij echt sloom. Dat is nu niet meer, maar het is niet meer het bommetje van vroeger (hij wordt natuurlijk ook een dagje ouder).
Maar Nesy werd toch ook niet sloom van halve dagen buiten staan met Ida? Komt vast wel goed hoor!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:05

Mijn paarden (op mn hengst na) staan dag en nacht buiten, en ze zijn nog heet zat! Ze zijn alleen geconcentreerder dan als ze binnen staan.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:33

Ik heb gekozen voor deels mee eens. Heb meerdere sportpaarden en 1 er af loopt maar 5 uurtjes per dag in de wei. Als deze dame langer in de wei loopt, is de pijp echt leeg. Eerst dachten we dat binnenin iets niet goed was, maar ze is helemaal doorgelicht, we konden er heel veel voer in doen (ook verschillende zakken geprobeerd) etc, maar de pijp is gewoon leeg. Mijn ruin daar en tegen is na 24 uur wei nog steeds niet moe te krijgen tijdens de training.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:37

Mijn ervaring bij mijn paard is dat ze de eerste 2 weken wat lomer is door de nieuwe indrukken en daarna is ze juist frisser en heeft veel meer energie. Ze krijgt in de wintermaanden op stal 2 kilo voer per dag, in de zomer maar een halve kilo en ze is echt veel energieker in de zomer met meer voer wordt ze dan echt te fel