Stallings probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Stallings probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 07:08

Mijn merrie heeft nogal gauw last van stof. En hoest dan de longen uit d'r lijf. Nu begint het weer slecht weer te worden en moet ze s'nachts weer op stal. Overdag staat ze zoveel mogelijk buiten.

Nu is dat dus ook mijn probleem het op stal staan. Hoe maak ik dat zo aangenaam mogelijk voor d'r. Ze staat in een grote loods waar tevens ook de hooi en stro opslag ligt. Dus veel stof. Nu heeft ze wel een buitenluik. zou dat verbetering kunnen geven als ik die s'nachts open laat? Dat kan ook geen kwaad toch?
Ik geef er nu ook fenegriek bij. Maar heb niet het idee dat het werkt.
En ik denk dat d'r op vlas, zaagsel zetten ook geen nut heeft omdat alle paarden op stro staan en de hooi en stro opslag in de zelfde ruimte plaats vind.

Verhuizen naar een andere stal is geen optie. Daar komen ze niet zo vaak buiten als waar ik nu sta.

vluggejip

Re: Stallings probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 07:11

Ook mijn paard heeft last van het stof zowel in hooi als stro. Ik heb ze uiteindelijk toch op zaagsel gezet en de andere twee op stro. Verder krijgt ze voordroog in plaats van hooi. En ja hoor ze hoest al dik een jaar niet meer. Uiteindelijk staan nu ook de pony's op zaagsel vanwege het gemak.

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 07:12

Ik zou het buitenluik zeker openhouden, bij ons staan de luiken zowel s'zomers als s'winters open. Behalve als het naar binnen regent of stormt. Maar zo hebben ze er het minste last van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:18

Buitenluik open, overdag naar buiten zo lang mogenlijk. Zeilen over het hooi en stro spannen, en zeilen of doeken tussen het hooi en stro en je paard in, voorkomt al n boel stof. Niet vegen als je paard binnen is, niet opstrooien als je paard binnen is.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:47

De tips van Vjestagirl zijn erg goed.
VOor de rest kan je het hooi van je paard nat maken.

Kan je niet vragen of je stalgenoten je paard op de poetsplek zetten als ze gaan mesten, zodat ze minder last heeft van de stof?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 18:19

Overdag staat ze al zo lang mogelijk buiten.
Gaat dan ook alleen s'nachts op stal. Ik sta op een doe het zelf stal met 50 paarden. Dus er zijn de hele dag door mensen die uitmesten en ook s'avonds op stal. Zeilen over het hooi en stro is dan ook bijna niet te doen. Dat is zoveel.

Ik kan d'r eventueel wel in een andere gang zetten. Dan staat ze niet meer tegenover het hooi en stro oplsag. Dan zou ze helemaal in de hoek komen bij een grote schuifdeur (helaas geen mogelijkheid tot buiten kijken). En heeft ze alleen contact met mijn paard die er naast staat. Die zou dan eventueel ook op vlas kunnen. Alleen tegenover haar is dan nog een stal waar wel stro in ligt.
Daar heb ik dan ook minder last van het opstrooien en vegen.
Zou die stal misschien verschil maken?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:29

Als ze alleen 's-nachts op stal komt is er buiten ook niet veel te zien Knipoog Ik vind wel dat de paarden bij jullie snel weer op stal gaan. Het is nog geen augustus. Hier gaan de meeste paarden pas rond 1 oktober 's-avonds op stal, het hangt dan ook wat van het weer af, kou en regen samen bedoel ik.

Het is wel handig als je je 2 paarden naast elkaar hebt staan lijkt me, beide op vlas.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 07:40

Ze staan nu nog dag en nacht buiten. Maar die van mij heeft weer eens een koudje gepakt met dat rare weer. Ze maakt ook nauwelijks haar aan. Zodat als het s'nachts veel regent weer op stal gaat. Blijft het weer beter dan mag ze buiten blijven. Ik vind het nu nog te vroeg om met dekens te rotzooien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:28

Als je nu op wei een schuilstal zou kunnen regelen dan kon ze ook met wat regen buiten blijven, misschien is dat een idee.
Mijn paard heeft ook vorige zomer veel last gehad van hoesten. Wij moesten het hooi altijd vanaf de grond voeren en goed natmaken, echt minstens 10 minuten in een bak water soppen.
Verder zou ik de stal nemen met het buitenluik, ik denk dat je paard vanzelf wel met het hoofd buiten gaat hangen als er zoveel stof van het opstrooien hangt. Dat kun je in het begin even in de gaten houden. Als ze toch blijft hoesten kun je nog altijd naar de andere stal. Maar frisse lucht blijft het beste Lachen
Zelf voer ik elke dag wat kruidenmusli bij. Dat werkt ook wel een beetje, en die van mij vindt t heerlijk Ja

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:33

Ik weet een stalling in sprundel waar ze dag en nacht buiten zou kunnen. Bij interesse pb maar.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:35

het kan best uitmaken als je haar op vlas of zaagsel zet. Bij een vroeger paard van mij maakte dat wel degelijk uit.

Verder zou ik zeker het bovenluik dag en nacht openlaten.

Wat eet ze eigenlijk? Kuil of hooi? Als het hooi is, zou ik dit natmaken.

Verder is het zaak de stal regelmatig schoon te maken. Paarden die gevoelig zijn voor stof, zijn dat vooral voor bijv. de schimmelsporen in het hooi. De 'grovere' stofdeeltjes die je ziet in bijv. zaagsel, zijn niet de boosdoeners, maar die hele fijne, die je niet meer ziet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 15:31

Ze krijgt momenteel kuil te eten.
Naar een andere stal verhuizen is geen optie. Ik heb zelf twee paarden.

Misschien kan ik proberen om d'r in de stal te zetten met buitenluik en an als nog op vlas. Maar dan heb ik nog steeds het probleem dat tegenover haar stal hooi en stro opgeslagen ligt.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:34

Ik zou voor de stal gaan zonder naar buiten kunnen kijken, maar wel op vlas.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:46

ik had een paard die ook problemen met het stof had..ik had hem wel op zaagsel en vond dit echt een vooruit gang,ook al stonden alle andere paarden op stro..het stof uit zijn eigen stal was hetgeen hij het meeste binnen kreeg..ik gaf net als wat eerder gemeld werd nat hooi of kuilgras, en fene griek..en ja zelf ook zaagsel uitstrooien zonder paard in de stal,vegen het liefst als hij buiten stond..maar zo een luik is ook ideaal,hij stond in een buitenstal en had dus de hele dag frisse lucht..
succes ermee

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 15:46

Als ze in de stal met buitenluik staat kan ze ook op vlas.
Vind het allebei niet de geweldigste oplossing. Had liever een buitenstal gehad met vlas.
Maar ja helaas.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:29

Ik zou haar niet verhuizen naar een andere binnenstal zonder luik.
Ik zou het luik dag en nacht open laten staan en van strooisel verwisselen. Als bij jou de lucht naar binnenwaait, waait het stof van die andere stallen niet erg bij jou de box in.

Als ze overdag buiten staat en alleen 's nachts binnen zou ik proberen haar zo laat mogelijk binnen te zetten zodat zoveel mogelijk stallen al schoon zijn.
Misschien staat ze straks wel de hele nacht met haar hoofd door haar luik met haar neus in de frisse lucht, als je haar de kans geeft...
Qua dekens zou je misschien een ongevoerde regendeken kunnen proberen. Met droog weer haal je die er af, met aanhoudende regen leg je hem op. Zo'n goede outdoordeken kan dag en nacht om blijven en lekt niet door. Ideaal om je paard langer dag en nacht buiten te houden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:26

Raar paard.
Ze staat nu een week in een andere grotere stal zonder buitenluik. Gewoon op stro. En ze hoest niet meer.
Zet ik d'r terug in de stal met buitenluik en tegenover de hooi en stro opslag begint ze binnen 5 min weer te hoesten. Ik denk dat het dan toch aan die stro en hooi oplsag ligt die tegenover haar ligt.

vluggejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 07:12

nou, gelukkig toch het probleem vrij simpel opgelost

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:11

felicity schreef:
Mijn merrie heeft nogal gauw last van stof. En hoest dan de longen uit d'r lijf. Nu begint het weer slecht weer te worden en moet ze s'nachts weer op stal. Overdag staat ze zoveel mogelijk buiten.

Nu is dat dus ook mijn probleem het op stal staan. Hoe maak ik dat zo aangenaam mogelijk voor d'r. Ze staat in een grote loods waar tevens ook de hooi en stro opslag ligt. Dus veel stof. Nu heeft ze wel een buitenluik. zou dat verbetering kunnen geven als ik die s'nachts open laat? Dat kan ook geen kwaad toch?
Ik geef er nu ook fenegriek bij. Maar heb niet het idee dat het werkt.
En ik denk dat d'r op vlas, zaagsel zetten ook geen nut heeft omdat alle paarden op stro staan en de hooi en stro opslag in de zelfde ruimte plaats vind.

Verhuizen naar een andere stal is geen optie. Daar komen ze niet zo vaak buiten als waar ik nu sta.

Pfoeh, er schieten me van allerlei dingen te binnen. Ik heb zelf helaas ervaring gehad met een hoestend paard. Alles wat goed voor het paard is dat kets je hierboven af. Mijn advies zou zijn:
- zet het paard buiten, liefst 24 uur/dag. Ze kunnen meer hebben dan je denkt en wat jij koud vind hoeft voor een paard niet koud te zijn
- zet je paard op vlas of zaagsel. Dat neemt meer vocht op en ook de ammoniaklucht wordt minder
- doe de stal 2x per dag uit (alles eruit; drollen en vooral het nat)
- maak je hooi nat
- let op goede ventilatie in de stal; niet alle ramen en deuren dichtmaken. Het mag natuurlijk niet tochten, maar frisse lucht hebben ze nodig
- hooi en stro naar een andere opslag toe
- stop met foenegriek; dit kost kapitalen en je paard buitenzetten is gratis
- als dit allemaal niet mogelijk is uitkijken naar een andere stalling
- als je merrie hoest, rij er dan vooral niet mee; zet haar op rust (buiten) totdat het beter is. Laat er ook een DA naar kijken
- elke hoest maakt longblaasjes kapot (onherstelbaar)

Kijk maar of je hier iets uit kunt halen Knipoog

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 14:11

Scum schreef:
Pfoeh, er schieten me van allerlei dingen te binnen. Ik heb zelf helaas ervaring gehad met een hoestend paard. Alles wat goed voor het paard is dat kets je hierboven af. Mijn advies zou zijn:
- zet het paard buiten, liefst 24 uur/dag. Ze kunnen meer hebben dan je denkt en wat jij koud vind hoeft voor een paard niet koud te zijn
Ze kunnen hier alleen zomers dag en nacht naar buiten. In de winter dus niet. Zolang het goed weer is gaat ze ook dag en nacht naar buiten.
- zet je paard op vlas of zaagsel. Dat neemt meer vocht op en ook de ammoniaklucht wordt minder
- doe de stal 2x per dag uit (alles eruit; drollen en vooral het nat)
Ik heb niks tegen vlas. Maar als heel de stal op stro staat zal er toch stof in de stal blijven hangen. En zoiezo word de stal 1x per dag gemest. Vaker heeft geen zin omdat ze dan buiten staat.
- maak je hooi nat
Ze krijgt momenteel geen hooi maar kuil als ze op stal staat.- let op goede ventilatie in de stal; niet alle ramen en deuren dichtmaken. Het mag natuurlijk niet tochten, maar frisse lucht hebben ze nodig
Zo staat de grote schuifdeuren altijd op een kier s'nacht ook hangt er een ventilator. Overdag staat ze buiten maar dan staan alle deuren open.
- hooi en stro naar een andere opslag toe
Dat is geen mogelijkheid sta op een pensionstal.
- stop met foenegriek; dit kost kapitalen en je paard buitenzetten is gratis
Zoals ik net al zei kan ze in de winter en met slecht weer niet dag en nacht buiten staan. En we proberen het zo aangenaam mogelijk voor d'r te maken.
- als dit allemaal niet mogelijk is uitkijken naar een andere stalling
Andere stalling is geen optie. Hier in de buurt is de weidegang erg slecht. Maar een paar uurtjes per dag of een erg slechte bakbodem. En dan heb ik nog een paard. Waar veel stallen niet op gerekend zijn op dat formaat. En 2 verschillende stallen is geen optie.
- als je merrie hoest, rij er dan vooral niet mee; zet haar op rust (buiten) totdat het beter is. Laat er ook een DA naar kijken
Dierenarts heeft er naar gekeken meerdere keren. En ze heeft er voornamelijk last van met droog weer. Dat alles stuift en stoft. Ik mag ook gewoon rijden. De eerste 5 min een paar kuchies en dan is het over.- elke hoest maakt longblaasjes kapot (onherstelbaar)
En zoals ik net zei in mijn vorige reactie. Is dat ze niet/nauwelijks hoest in een andere stal zonder buitenluik. En dat komt denk dat ze daar niet tegenover de hooi en stro opslag en hooizolder staat. Kijk maar of je hier iets uit kunt halen Knipoog