Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Ik vind wel dat de paarden bij jullie snel weer op stal gaan. Het is nog geen augustus. Hier gaan de meeste paarden pas rond 1 oktober 's-avonds op stal, het hangt dan ook wat van het weer af, kou en regen samen bedoel ik.

felicity schreef:Mijn merrie heeft nogal gauw last van stof. En hoest dan de longen uit d'r lijf. Nu begint het weer slecht weer te worden en moet ze s'nachts weer op stal. Overdag staat ze zoveel mogelijk buiten.
Nu is dat dus ook mijn probleem het op stal staan. Hoe maak ik dat zo aangenaam mogelijk voor d'r. Ze staat in een grote loods waar tevens ook de hooi en stro opslag ligt. Dus veel stof. Nu heeft ze wel een buitenluik. zou dat verbetering kunnen geven als ik die s'nachts open laat? Dat kan ook geen kwaad toch?
Ik geef er nu ook fenegriek bij. Maar heb niet het idee dat het werkt.
En ik denk dat d'r op vlas, zaagsel zetten ook geen nut heeft omdat alle paarden op stro staan en de hooi en stro opslag in de zelfde ruimte plaats vind.
Verhuizen naar een andere stal is geen optie. Daar komen ze niet zo vaak buiten als waar ik nu sta.
Scum schreef:Pfoeh, er schieten me van allerlei dingen te binnen. Ik heb zelf helaas ervaring gehad met een hoestend paard. Alles wat goed voor het paard is dat kets je hierboven af. Mijn advies zou zijn:
- zet het paard buiten, liefst 24 uur/dag. Ze kunnen meer hebben dan je denkt en wat jij koud vind hoeft voor een paard niet koud te zijn
Ze kunnen hier alleen zomers dag en nacht naar buiten. In de winter dus niet. Zolang het goed weer is gaat ze ook dag en nacht naar buiten.
- zet je paard op vlas of zaagsel. Dat neemt meer vocht op en ook de ammoniaklucht wordt minder
- doe de stal 2x per dag uit (alles eruit; drollen en vooral het nat)
Ik heb niks tegen vlas. Maar als heel de stal op stro staat zal er toch stof in de stal blijven hangen. En zoiezo word de stal 1x per dag gemest. Vaker heeft geen zin omdat ze dan buiten staat.
- maak je hooi nat
Ze krijgt momenteel geen hooi maar kuil als ze op stal staat.- let op goede ventilatie in de stal; niet alle ramen en deuren dichtmaken. Het mag natuurlijk niet tochten, maar frisse lucht hebben ze nodig
Zo staat de grote schuifdeuren altijd op een kier s'nacht ook hangt er een ventilator. Overdag staat ze buiten maar dan staan alle deuren open.
- hooi en stro naar een andere opslag toe
Dat is geen mogelijkheid sta op een pensionstal.
- stop met foenegriek; dit kost kapitalen en je paard buitenzetten is gratis
Zoals ik net al zei kan ze in de winter en met slecht weer niet dag en nacht buiten staan. En we proberen het zo aangenaam mogelijk voor d'r te maken.
- als dit allemaal niet mogelijk is uitkijken naar een andere stalling
Andere stalling is geen optie. Hier in de buurt is de weidegang erg slecht. Maar een paar uurtjes per dag of een erg slechte bakbodem. En dan heb ik nog een paard. Waar veel stallen niet op gerekend zijn op dat formaat. En 2 verschillende stallen is geen optie.
- als je merrie hoest, rij er dan vooral niet mee; zet haar op rust (buiten) totdat het beter is. Laat er ook een DA naar kijken
Dierenarts heeft er naar gekeken meerdere keren. En ze heeft er voornamelijk last van met droog weer. Dat alles stuift en stoft. Ik mag ook gewoon rijden. De eerste 5 min een paar kuchies en dan is het over.- elke hoest maakt longblaasjes kapot (onherstelbaar)
En zoals ik net zei in mijn vorige reactie. Is dat ze niet/nauwelijks hoest in een andere stal zonder buitenluik. En dat komt denk dat ze daar niet tegenover de hooi en stro opslag en hooizolder staat. Kijk maar of je hier iets uit kunt halen