Zoals jullie misschien wel weten (en misschien ook niet) ga ik vanavond kijken naar een leuke fjord. Topic: viewtopic.php?f=153&t=809125&hilit= Als het iets is nemen we haar gelijk mee, we gaan al optimistisch op weg met trailer.
Nu vroeg ik me af hoe het best met haar om te gaan vanaf het moment dat ze in haar nieuwe stal staat. Mijn idee was om eerst veel grondwerk met haar te doen, elkaar te leren kennen, te wandelen, haar aan de nieuwe omgeving laten wennen, en dan pas op haar te rijden. Ik heb namelijk geen haast en vind het leuk om op allerlei manieren met paarden om te gaan. Zo'n beestje heeft denk ik al stress genoeg van alle veranderingen zonder dat er ook nog meteen een vreemde op haar gaat zitten.
Is dit nou een softe penny manier van werken en zeggen jullie: maakt allemaal niet uit, gewoon volgende dag op gaan zitten! Of is bovenstaande manier wel zo'n beetje de manier van doen?
Hoe hebben jullie het aangepakt als je een nieuw paardje kreeg?
Zelfs als het niets wordt met de fjord dan blijft dit voor mij actueel want dan komt er toch wel snel iets anders.
Ik laat ze het liefst meteen meedraaien in de dagelijkse routine. De omgeving verkennen kan ook met jou op de rug bijvoorbeeld. Ik denk dat het voor je paard het makkelijkste is de verandering niet te lang te laten duren. Dus meteen gaan doen wat je er uiteindelijk mee wilt gaan doen.
Ik heb mijn paard de dag van aankomst lekker op de wei gezet. De volgende dag heb ik wel gereden, maar lekker relaxt en niet te lang. Het moet toch voor allebei wat wennen.
Doe gewoon waar je je goed bij voelt het is voor iedereen (en elk paard) anders
Kijk gewoon even hoe je paard erbij staat. Als ze gewoon al lekker relaxed is zou ik er de volgende dag gewoon wat mee gaan doen. Is ze nog erg nerveus/onwennig , geef haar dan wat langer de tijd.
Nu moet ik waarschijnlijk wel een paar dagen wachten want de zadelkamer van de huidige eigenaresse is eergisteravond leeggeroofd. Ik kan er dus geen zadel bijkopen en zal zelf op zoek moeten naar iets goedkoops om de eerste tijd mee door te komen.
Ik heb sinds gisteren een nieuw paard gekocht. Mijn 2e paard. eerst had ik ook een fjord, daar ben ik gelijk de eerste avond op gaan rijden en er gelijk afgevallen. Dat was ook een stomme fout, maar ik was nog jong en te enthausiast. . En daarna heb ik gewoon elke dag verder gereden.
Mijn nieuwe paard heb ik gister lekker in de wei gezet en haar in de avond uitgebreid gepoetst. Vandaag weer in de wei gezet s'ochtends. Daarna vanmiddag gepoetst en gewandeld over het erf en grondwerk oefeningen gedaan. Ik merk aan haar dat ze behoefte heeft om te wennen, ze kijkt voordurend om zich heen.
Rijden doe ik pas als ik een pad heb voor onder mijn boomloze zadel. Ik heb ook nog geen hoofdstel en singel omdat ik haar best onverwachts heb gekocht. Maar ik zou wel zorgen voor een goed zadel. Als je met iets goedkoops gaat rijden en het ligt niet goed op zijn rug dan verpest je alles. De fjord is nog jong, ik zou pas gaan rijden met een goed passend zadel, anders spaar je eerst nog even.
En ze voelen dat namelijk heel goed, wij kregen een slecht passend zadel bij onze fjord en ze bokte zich helemaal suf. Toen we een goed zadel hadden was het probleem opgelost.
Veel plezier met de fjord, ik hoop dat het wat is en je een nieuw paard hebt
Hoi, ik heb ook pas een nieuw paardje gekocht. Heb hem bij aankomst even op stal gezet naast z'n nieuwe kameraadje en dan na een uurtje hen samen op de weide gelaten zodat ze dan uitgebreid konden kennismaken tot 's avonds laat. Volgende dag kon hij dan merken hoe alles bij me in z'n werk gaat, van voeren, poetsen en hem hem een klein beetje gelongeerd. Zo stilletjesaan opgebouwd. Het is nu al net of hij hier altijd geweest is ... Het is een wezen dat net zijn vertrouwde omgeving is verloren, misschien wel z'n beste maatje, dus vind ik dat zo'n dier ook even tijd mag krijgen om op z'n plooien te komen...Succes nog and have fun...
Volgens mij heeft een paardje eerst wat tijd nodig om aan de omgeving te wennen. De dag van de aankomst zet je hem gewoon in de wei of in de stal zodat hij zijn nieuwe omgeving goed kan bekijken. Op de tweede dag poets je hem en doe je wat grondwerk. Indien mogelijk doe je ook een joint up in de round pen. Het is heel belangrijk dat je concequent bent! Op de derde dag doe je weer een joint up en/of doe je wat grondwerk. Op de vierde dag start je weer met wat grondwerk of/en een joint up en ga je eens een half uurtje ontspannen rijden. Vanaf de vijfde dag kan je het rustig aan opbouwen en hou in je achterhoofd haast en spoed is zelden goed! Je moet er ook op letten dat je heel concequent bent en correct tegen je paard want de eerste dag zal het paard waarschijnlijk onder de indruk zijn van de omgeving maar vanaf de tweede dag zal hij je uitproberen om te zien hoever hij kan gaan bij jou! Dus stel vanaf dag 1 duidelijk je grenzen om problemen te vermijden.
En over zadels gesproken... koop a.u.b een goed zadel dat goed past op je paardje! Een oud en goedkoop zadel kan een gebroken boom ofzo hebben en daar verknoei je veel mee
Kijk wat het paardje je aanbiedt. Kan me voorstellen dat jullie allebei nog even moeten wennen en misschien de kat uit de boom moeten kijken. Lijkt mij niet verkeerd om hem eerst op de wei en aan de hand te vermaken. Vervolgens een keer longeren. Maar ben er wel mee eens dat je er dan ook wel op kunt, hoeft mijn inziens geen weken te duren. Maar je ziet het wel aan het paard denk ik! Veel plezier samen!
Je bent absoluut niet te soft! Volg je gevoel, zoals je in je eerste post beschreef. Eerst veel grondwerk met haar doen, elkaar leren kennen en veel wandelen aan de hand, haar aan de nieuwe omgeving laten wennen, en dan pas op haar rijden.
In het geval van het paardje dat ik gekocht heb is het weer wat anders: ze is nl nog helemaal groen en moet nog zadelmak gemaakt worden.
Ze heeft haar hele leven buiten gestaan en moet nu wel ineens aan HEEL veel dingen wennen. Andere omgeving, ineens 's middags en 's nachts binnen staan enz. Dus ik wil haar toch pas na een week of twee laten beginnen met de training. Anders wordt het wel ERG veel, als we ook nog meteen beginnen met het echte trainingswerk. Ze heeft zelfs nog nooit een bit in gehad.
Ze komt per 1 september op stal, en ik wil dan toch pas per half september met de training laten beginnen.
Voor die tijd wil ik eens zien of ik kan beginnen met VD en beetje longeren ed. Misschien al eens longeren met zadel, eens een bit in haar mond, zo van die kleine dingetjes. Ik ben erg benieuwd hoe ze met al deze dingen om zal gaan.
Ik heb net een nieuw paard (sinds 2 maanden) eerst lekker rond gaan wandelen met haar, beetje alles laten zien. Ben toen daarna ben ik toch gewoon erop gegaan, zodat ze gelijk beetje doorhad wat de bedoeling was. Lekker gewoon door de bak en alles laten zien en ruiken, zodat ze gelijk al kon wennen. Ze pakte het heel goed op. Hangt natuurlijk ook wel weer van het paard af, maar beste is meteen gewoon doen alsof niks gek is zeg maar.
Ik heb hem de dag dat hij kwam meteen in de wei gedaan, en de dag erna gelongeerd, kon hij zo de bak even verkennen. De dag daar weer na ben ik gewoon gaan rijden. Ging allemaal prima! en gewoon uitgebreid borstelen enzo om te leren kennen...
bij aankomst lekker even op de bak om de reis er even af te lopen, even rollen, dan op stal of wei, ligt eraan wat er de bedoeling is dag erna gewoon rustig aan beginnen met het normale ritme ..
Ik vind jouw idee super hoor! Zelf doe ik dat ook bij een nieuw paard. Ik heb liever dat ik het paard een beetje ken en andersom, voordat ik erop ga ofzo.
Toen ik mijn pony kreeg heb ik haar eerst even op stal gezet en daarna in de wei om haar nieuwe maatjes te ontmoeten. Ze was heel rustig met alles en ik ging de volgende dag gewoon rijden.