Wat is beter??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

phi

Wat is beter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 10:05

Hallo bokkers,

Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een paard van 1.72m die nu in een box staat van 3,5mx3.5m. Ze staat in een fijne gang, niet te lang en veel licht. Wel is het er (vooral 's avonds) best wel druk. Nu is de eigenaar buitenstallen aan het bouwen, mooie stallen waarbij ze lekker naar buiten kunnen koekeloeren en ze staan een stuk rustiger. Ook heb je dan geen last van stof e.d. (maar id binnenstallen ook goede ventilatie) Alleen de afmeting is anders dan normaal: 2,5m bij 4m. Gisteren heeft ze er even ingestaan en ze kan wel gemakkelijk draaien. Maar zou dit problemen kunnen opleveren bij een paard van dit formaat (stijfheid)? Ze komt iedere dag op de wei overigens!
Wat zouden jullie doen?!

dolor

Re: Wat is beter??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:13

ik zou voor de buiten stallen gaan. kan ze lekker naar buiten kijken en vervelen ze zich ook minder gauw. ook heeft ze daar haar rust. sommige paarden worden namelijk ook wel druk in hun stal als het onrustig is op stal. de mijne bv. die wil dan van iedereen aandacht. niet erg handig. en ze kan er dus ook makkelijk in draaien enzo. dus ik denk niet dat het een probleem is. ook omdat ze gewoon op de wei komt.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:25

ben het er mee eens, Je kan beter in buitestalletje staan, Zolang ze naar buiten kunnen koekeloeren is het goed, Mijn paard is 1m63 en stond in een ponybox , Zolang ze met r hoofie buite kon staan was er niets aan de hand, Maar als het rek dichtging was het echt te krap.

Je moet egwoon zorgen dat hij veel buiten komt zowiezo.. maar dat moet zowiezo wel Lachen Ikzelf vind buitenstallen echt heerlijk.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:29

ik zou ook de buitenstal kiezen
vind het heerlijk als ze zo met hun hoofd buiten staan genieten van de zon Lachen

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:30

Lekker in de buitenbox zetten! Zoveel fijner voor een paard Knipoog

groetjes, Simone

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:35

Inderdaad, ik zou zeker voor de buitenstal gaan. Fijner, leuker en gezonder voor het paard. De afmetingen lijken me geen probleem.

phi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 17:25

Oke, fijn om te horen Haha! Ik vind n buitenstal zelf ook zo leuk, zo lief dat hoofdje eruit OK dan!

una_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:34

Ja hoofdje eruit is echt schattig! Doen die buitenstal!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:16

Buitenstal. Die 2,5 m wordt wel gecompenseerd want meestal staan ze toch de hele dag met het hoofd naar buiten te loeren . Veel beter voor het paard die frisse lucht en er is ook nog van alles te zien

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:14

Gelijk doen die buitenstal!
Frisse lucht is heel belangrijk voor je paard Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 07:22

Buitenstal is iid veel beter, die had ik vroeger ook en nu helaas niet meer maar ik mis het nog elke dag.

Allen ik vraag me af waarom heeft ie de stallen klein gemaakt en wat is 2.5 m

Die 2.5 is dat de breedte of de lengte? dat maakt wel degelijk wat uit.
Als het de breedte is dan zou ik me geen zorgen maken

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:40

De norm voor een staloppervlakte is 2 x de stokmaat in het kwadraat. Daarbij scheelt het natuurlijk wel als het hoofd naar buiten kan.

Frisse lucht en naar buiten kunnen kijken is zeker een argument!

Alleen voor de rust zou ik het niet doen. Waarom moet een stal rustig zijn? Op onze vorige stal kwamen grote landbouwvoertuigen en trekkers voor de neus van onze paarden langs met als gevolg dat ze zich echt nergens meer druk om maken. Vond dat dus een groot voordeel!