Weide geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muisbal

Weide geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 20:37

Nu de verhuizing voor de deur staat en er daar ook een aardig stukje grond vrij is, komt de vraag op of het mogelijk is om ons paard (1.65 m) en een shet aan huis te houden. Maar is het stuk land daar enigzins geschikt voor?

Het gaat om raar gevormd stuk land, om het even in 2 stukken op te noemen: 5x250 en 45x25 meter. Een totale oppervlakte van 2375 m2 dus. Maar aangezien het grootste gedeelte vrij smal is (5 meter) vraag ik me toch wel af of het wel reëel is 2 paarden erop te houden.

Het ziet er dus ongeveer zo uit:
Afbeelding

Dus de vraag: Ja of nee?
Laatst bijgewerkt door Muisbal op 24-07-07 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Andante

Re: Weide groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:07

Voor een weiland (van 1 - 2 paarden) heb je ongeveer eenderde HA nodig, dus dat kan je wel uitrekenen Lachen

Muisbal

Re: Weide geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 21:15

Het ging mij meer om de vorm, maar de oppervlakte is dus eigenlijk ook niet voldoende hmm?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:22

Het is niet genoeg om de paarden op te zetten zonder bijvoeding, ook niet om dag en nacht, 's zomers en 's winters op te zetten, maar wel als je ze bv 's nachts in de stal zet, en met regen in een paddock ofzo.
Die vorm is helemaal geen probleem, ik vind het juist erg fijn! Zorg dat je aan de ene kant het water hebt staan, en aan de andere kant een berg hooi. Dan krijgen ze ook nog fijn wat beweging door heen en weer te lopen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:07

je moet wel opletten dat de paarden erg goed bij elkaar kunnen. want als dat niet zo is, kan 1 van de paarden de andere vast drijven in dat smalle stuk en verrot slaan. klinkt niet zo fijn, maar bij ons op stal gebeurde dat wel eens tussen twee merries. de een joeg de ander in de hoek en begon er op los te slaan. niet zo fijn gezicht en ook erg zielig voor die andere merrie. let daar wel dus op. want anders kan het goed fout gaan. ik weet niet of de paarden elkaar al kennen ofzo.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:40

ja, dat kan, maar ze gaan de lange strook wel helemaal kapot lopen. Zorg dat je daar minstens 10 cm zand stort, om het eenigzins begaanbaar te houden.

Zelf heb ik een paard (1,72) en een grote D pony op ongeveer evenveel grond staan, en dat gaat prima. Op erg natte dagen houdt ik ze wel op de paddock (ongeveer 100 m2). Dit zou je ook kunnen doen door aan het einde van het smalle stuk een poort te plaatsen, en ze alleen op goede dagen op de rest te laten.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:34

Mijn tinker staat qua oppervlak op minder, alleen is de vorm rechthoekig.
De grootte is geen probleem voor 2 paarden. Inderdaad kunnen ze wel veel gaan lopen over de lengte en het zo kapot lopen.
Een paddock is ideaal! Ik heb het ook (heb haar ook thuis staan), en zo is ze altijd buiten.
In de winter en natte periode gewoon met beleid op de wei laten, dan kunnen ze de hele winter op het gras. Al is het soms maar een uurtje.
Ik zou het doen, ook omdat ze dan thuis staan, en dat is werkelijk ideaal. ik zou niet anders meer willen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:59

Ik denk wel dat het kan, qua oppervlakte zeker.
En 5 meter is zo klein nog niet, het plaatje vertekend het beeld denk ik een beetje. Knipoog

dolor schreef:
je moet wel opletten dat de paarden erg goed bij elkaar kunnen.

Daar moet je inderdaad wel even naar kijken. En anders een draadje spannen waar de shet eventueel onderdoor kan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:28

Ik vind 5 meter breedte eerlijk gezegd super smal.... vooral als je er 2 paarden hebt staan. Als ze aan het rennen gaan moeten ze vol in de ankers want ze kunnen niet een rondje rennen.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:30

ja ik vind 5 m ook niet erg breedt.. maar het zou wel kunnen, maar ik zou ze in de winter in de bak laten staan.. zeker omdat het dan gladt is , en dan eerder uitglijden en alles sneller kapot lopen, want je hebt de kans dat ze op en neer gaan rennen.. doen die van ons ook, onze wei is ook heel lang maar zeker wel 40 m breedt..!
@rowo: dat hebben de paarden zelf ook wel door, en ze kunnen snel stoppen, die van ons vliegen meestal tot het draadt en draaien dan vliegensvlug een rondje..
en je moet idd er wel aandenken dat ze elkaar goed kennen, ook zou ik ze met het voeren een eindje uit elkaar voeren omdat je dan de kans hebt dat je paard de schetlander in een hoekje drijft en hem gaat trappen (gebeurt ook wel is bij ons met hooi)! ook al kennen ze elkaar nog zo goed, en zijn het vrienden.. om eten wilen ze best wel even vechten..!meestal is het daarna wel goed en eten ze samen, maar omdat je wei niet zo breedt is..

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 23:14

Bedankt voor de reacties!
Het was wel ongeveer de bedoeling om ze eventueel 's nachts op stal te zetten en een paddock is ook wel een idee erbij.
Vandaag nog eens wat nauwkeuriger opgemeten (dezen metingen zijn globaal) En het breedste stuk is aan beide kanten zo'n 10 meter breder en het smalle stuk is de eerste 200 meter zo'n 6 meter en loopt tot het einde uit tot 9 meter.

De paarden worden niet enkel als grasmaaiers gebruikt dus bijvoeding is wel handig. Het ziet er dus naar uit dat er (met wat verbouwing) wel op een reëele manier onze paarden gehouden kunnen worden Lachen
Top! Anders zou er stalling gezocht moeten worden en dat terwijl je zoveel grond over hebt Tong uitsteken

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:18

Volgens mij kan het prima! In de winter en met nat weer zou ik van dat ene vierkante gedeelte een paddock maken zodat ze het andere deel kunnen grazen als het goed weer is. En verder natuurlijk bijvoeren, want aan gras hebben ze hier niet voldoende aan.

Succes en paarden bij huis is ècht het einde Haha!

groetjes, Simone

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:25

ik denk dat het wel kan hoor Knipoog Mensen verschillen nog wel eens van mening over wat nou voldoende grond is per paard, of per 2/3 enz. Maar dit lijkt me prima Knipoog En een betje rennen is natuurlijk ook wel lekker! (voor de paarden dan, voor het weiland wat minder) Ik denk ook dat een paddock handig is.
Succes ermee! Ook met de hele verhuizing Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:28

Het ligt er natuurlijk ook aan of het een nat stuk is of niet.
Ze lopen natuurlijk veel over hetzelfde stukje grond, is het nat heb je meteen een blubber spoor. Heb je droge grond valt het mee.
Je hebt iig niet voldoende om ze niet bij te voeren, zelfs in de zomer zul je bij moeten voeren. Maar vind je dat niet erg is er natuurlijk geen pobleem Lachen
Heb je wel genoeg plaats voor hooi opslag?

Wil je een padock maken blijft er natuurlijk niet veel weide meer over.
Maar voor de winter wel fijn.
Je zou van het grote gedeelte een bak kunnen maken, kun je rijden en ze er in de winter opzetten.
En in de zomer een uurtje laten grazen en dan er ook weer opzetten

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 22:45

Er is aangrenzend nog ruimte voor stalling, voeropslag en het verwerken van mest is ook geen probleem.
Een bak aanleggen is niet nodig, er is genoeg gelegenheid tot uitrijden en naast ons staat een heel weiland leeg waar tot de verkoop van de eigenaar waarschijnlijk wel op gereden mag worden, omdat het toch eigenlijk bouwgrond is.

En aan de andere kant ga ik me toch afvragen wat er mis met dat stuk is, er zijn legioenen paarden die nooit een weide zien...

Maar wat dus nog moet gebeuren is het huis geheel verbouwen en het land omploegen en opnieuw inzaaien ivm boterbloemen en JKK Huilen

De grond is trouwens wel snel/goed droog, er liggen slootjes en zo'n 100 meter verderop ligt (lager) het kanaal. Dus het water kan volop weg Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:05

Je komt met zo'n stuk land waarschijnlijk beter uit als je er een paddock van maakt. Gras is snel op, zeker omdat je een groot stuk niet kan afschermen om het rust te geven. Als je op een paar plaatsen hooi voert blijven ze ook in beweging (het hooi van de ander is altijd lekkerder).

Voor de JKK zou ik niet ploegen, maar met de hand uitsteken en als grijs afval afvoeren. Als je het nl niet afvoert na het stukploegen kan het heel goed alsnog zaad zetten. En vanuit de wortels wil het ook nog wel eens uitlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 09:06

Je zegt dat je geen bak wilt, maar wel een paddock
Geen idee hoe je het met de afmetingen van een paddock wilt doen, maar wil je dat ze lekker een keer kunnen rennen dan zou ik persoonlijk van dat grote stuk een bak maken, die je ook als paddock gebruikt. En draineren zonodig
Je kunt rijden als je wilt, maar doe je dat niet kun je wel je paarden loslaten en ze kunnen eens een stukje sprinten.
Maak je paddock wordt het snel allemaal wat klein imo. Lachen