een paard minstes 1 keer in de week een rustdag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsefan08

een paard minstes 1 keer in de week een rustdag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 15:04

HoiHoi,, ik ben nieuwschierig wat jullie van deze stelling vinden.

Moet je paard minstes 1 rustdag in de week?
En wat verstaan jullie onder een "rustdag?"

Ben heel erg nieuwschierig naar jullie meningen Haha!

Tempus_Fugit

Re: een paard minstes 1 keer in de week een rustdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:10

Ik vind dat dat ligt aan de intensiviteit van het rijden en aan of het paard op stal staat of buiten.

Wanneer het paard gewoon 12 of 24 uur per dag buiten staat en daarnaast niet elke dag zware dressuur of springen van hem verwacht word (dus afwisselen met buitenrijden of longeren ofzo) dan vind ik niet dat een paard persee een verplichte rustdag nodig heeft.
Want ik neem aan dat niemand echt elke dag tijd heeft om uitgebreid te gaan rijden, en op die dagen dat je niet zo veel tijd heeft, kan je paard mooi 'rusten' (alsof hij dat op de werkdagen niet kan).

Maar stel nou je heet Anky (de 2de) en je rijd 6 dagen per week dressuur in de bak en komt verder niet buiten, ja dan vind ik een 'rustdagje' wel verdient.
Op zo'n dagje word dan wel verwacht dat het paard alsnog naar buiten kan, dus even los gooien bijvoorbeeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:25

Ik vind dat je ook naar het paard moet kijken. Sommige paarden vinden rijden erg leuk, die doe je vast een groter plezier met een leuke buitenrit bijvoorbeeld. Andere paarden zijn wat lui van zichzelf, en vinden het héérlijk om een dag lekker te kunnen luieren op wei.
Verder vind ik het wel heel belangrijk dat het paard zoveel mogelijk beweging heeft, dus de hele dag op wei. Een rustdag in de stal dat vind ik verschrikkelijk, dat is lichamelijk dan wel rust, maar geestelijk is dat voor een paard helemaal niks, zet ze dan maar een uur los in de bak.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:18

Ik was laatst ergens (vraag me niet meer waar, ik gok in Damme op Equistyle event) en daar ging het ook over het gebruik van een paard en zijn gebruiksdoel.

Een paard heeft van nature niks aan een rustdag. Het veranderd niks voor hem. Meestal geven we het paard een rustdag omdat wij dat vinden dat hij dat verdiend, net als dat wij een vrije werkdag hebben.

Een paard is 'gemaakt' om elke dag te werken. Mits hij normaal gevoerd, gestald en goed behandeld word heeft het paard geen rustdag nodig. Lachen
Kijk naar vroeger, de boeren werkten dagelijks met de paarden op het land en op zondag deed het paard dienst om de koets naar de kerk te trekken.

Natuurlijk krijgen mijn paarden ook wel eens een 'rustdag' maar dan nog lopen ze buiten, longeer ik losjes, ga ik wandelen of iets dergelijks. Ik ben er iig wel mee bezig.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:24

Ik rij/ train 6x in de week mijn paard, gewoon omdat ze niet te lang stil kan staan. Ze heeft plezier aan het werk en vind het ook leuk. Ik wissel veel af met buitenrijden en binnen enz. Maar op de 7e dag ga ik een lekkere lange wandeling maken aan de hand ( hondje uitlaten hahaha) Omdat ik vind dat ze dat dan gewoon verdient heeft. En dan mag ze ook grazen langs de weg... Mijn paard vind het heerlijk om elke dag te werken en dan de laatste dag van de week heerlijk vertroeteld te worden met de lange wandeling en poetsen enz. Ik zie gewoon dat ze er helemaal van opfleurt.
Maar het is ieder zijn eigen en ik zeg altijd luister naar je paard, gaat het niet zo goed, kijk waar het aan ligt en neem anders een stap terug das helemaal niet zo verkeerd hoor. Als wij moe, ziek of spierpijn hebben, hebben wij ook niet zoveel zin in werken toch???? Kijk vooral goed naar je paard en zijn reacties, dan moet je voor jezelf een beslissing nemen. Maar een rustdag op stal vind ik nix, ze moeten dan wel lekker de weide in kunnen rennen of een poos los in de bak.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:46

Waar ik werk word een rustdag bepaalt hoe het paard 1 of 2 dagen van te voren hoe hard hij of zij heeft gewerkt.
Heeft het paard minder hard gewerkt, werken we nog een dagje door en als het de volgende dag goed heeft gewerkt krijgt het dan daarna een dagje vrij.

Ook doen we 1x in de week longeren, soms 2x, licht er aan of er genoeg tijd is of niet.
Mijn bijrijdpaard word onregelmatig gereden, maar staat perdag van 10.00 tot 17.00 in de wei, en daar krijgt hij ookwel beweging, ik rijd heb 2 dagen in de week vast, en nu de eigenaresse meer tijd heeft gaan we na de zomervakantie ook indelen wanneer longeren, en wanneer rijden, en wanneer dagje vrij. Meestal op zondag heeft hij standaard vrij, omdat er dan soms een wedstrijd op stal is of iets.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:29

Mijn paard krijgt over het algemeen 1 dag in de week vrij, dan staat ze de hele dag lekker op de weide. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:33

Mijn paarden hebben wel meer dan 1 dag per week rust Knipoog

Na een training (endurance) krijgt Liekie rust of een simpel werkje de dag erna...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:36

mijn oudeste pony die ik echt geen plezier met een hele vrije dag, dan kan ik de volgende dag echt vliegles krijgen, jettje wat is ze dan druk zeg!!

onder een vrije dag versta in dan ook gewoon, lkker los lopen, in de wie of paddock en ff aan de longe, al is het maar aan en halstertje.

mede omdat mijn pony spierbevangen is geweest is het belangrijk dat ze regelmatige beweging krijgt, ze is dus nooit een dagje helemaal vrij, gaat altijd of aan de longe of onder de man....
en verder gewoon lekker veel los...
buitenrittjes rijden en lekker dressuuren...

springen mag ze niet helaas...

maar een vrije dag vind ik dus goed als het paard er ook vrede mee kan hebben....
en minstens 1x per week, vind ik onzin het is maar net wat het paard nodig heeft.

mijn pony is soms 2 a 3 weken lang elke dag onder het zadel, en ik emr nou echt niet dat ze behoefte heeft aan een vrije dag....

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:42

die van mij krijgt alleen een rustdag als ik bijv niet kan. of dat ik die dag laat uit ben. het is meer dan omdat ik dan bijv. een avondje rust wil.

maar ik zorg er wel voor dat hij of los wordt gegooid of hij staat op de weide.

Wel ben ik van mening dat het aventoe goed is voor een paard om ook vakantie te hebben. Maar dan met weide gang.Zodat het dier even een week niet hoef te werken maar gewoon lekker paard kan zijn.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:44

ik vind van wel. op d manege is maandag standaart rustdag. mijn paarden hebben om de dag rustdag. wij zelf vinden het ook lekker een dagje vrij te zijn. moet er niet aan denken 7 dagen per week te werken. rustdag bij mij is gewoon lekker op de wei en niks hoeven te doen.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:48

Als de paarden bijv. 12 uur per dag weidegang hebben ben ik niet tegen elke dag rijden, dat doe ik zelf ook. Ik zie bij mijn paardje totaal geen verschil of ik haar een rustdag geef of niet. En ikzelf moet alvast wennen om elke dag te rijden want bij mijn 'toekomstige rijpaard' moet dat wel.. Ze heeft zóveel energie dat als je haar een dag laat staan, en de volgende dag er meteen opstapt ze niet te houden is (wat we tot nu toe van haar hebben gezien). Als ik haar een dag zou laten staan, zou dat zeker niet zijn om haar een rustdag te geven maar omdat ik bijv. écht niet kan. De volgende keer moet ik haar dan wel weer eerst longeren.

@Ikke20
Dat ene uurtje (of iets meer) per dag? De rest weidegang? Waarom zouden ze dan nog een rustdagje nodig hebben.. Als mensen werken is dat veel meer uur.. En met rijden kun je bijv. de ene keer een buitenrit en de andere keer een springtraining ect. Veel afwisseling is belangrijker dan een rustdag Ja .

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:21

Mijn 3 jarige merrie. Is net onder het zadel en loopt dagelijks buiten van 9 tot 5 en zomers dag en nacht. Ik rij haar 2x in de week en longeer ook 1 a 2 xin de week. De overige dagen heeft ze 'vrij'. Dan speel ik wat met d'r in de bak of poets haar alleen uitgebreid. Beweging krijgt ze dan doormiddel van weidegang.
Mijn 4 jarige trekpaardmerrie staat zomer dag en nacht en s'winters van 9 tot 5 op het land. Rij ik 4 a 5 in de week. En da is heel afwisselend. Een uurtja naar het bos (stapritje) tot in de bak dressuren en springen. De overige dagen heeft ze echt 'vrij' staat ze ook alleen maar op het land en poets ik d'r uitgebreid.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:49

Ja, ik geef mijn paard iig 1 dag per week een rustdag. Rustdag betekend: geen getut en gemuts aan haar hoofd. Lekker in het land laten staan, enkel even controleren, voeren, hoeven uit krabben en dan weer de weide in gooien. Mijn paard heeft die rust soms gewoon nodig. Even lekker geen gemuts van het vrouwtje aan je kop.

Overigens rij/longeer ik lang niet elke dag. Slechts een paar x per week. Stappen zonder zadel, losgooien en wandelen noem ik in mijn geval dan ook niet 'vrij' Lachen
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 24-07-07 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:51

Ik geef ze meer dan 1 ag vrij, rij/longeer namelijk nooit 6 x Lachen

Vrij is bij mij net als elke andere dag lekker op het land, alleen die dag rij of longeer ik niet Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:54

Paarden zijn gemaakt om te bewegen: rust roest.
Bewegen hoeft niet altijd zware belasting te zijn: met een kudde het land in kan ook beweging zijn.
Staan ze dag en nacht op stal, is het een andere zaak, dan is elke minuut eruit meegenomen.
Met je training moet je rekening houden met de belasting, en moet je na een zware dag wel wat rustiger aandoen. Jonge paarden aan de hand stappen als je ze nog niet zo veel rijd, enz.
Manegepaarden verdienen zeker een mindere belasting.
En er moet altijd een moment van rust zijn, bv eten en slapen.

Geen rust, wel minder belasting en rustiger momenten, denk ik. Lachen

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:57

ligt er ook aan hoe oud je pony/paard is,
ik heb in pony van 11 jaar, springt in het Z die geef ik 2 á 3 dagen in de week rust omdat hij zoveel moet doen,

en me andere pony is 6 die rij ik bijna elke dag, maar niet elke dag intensief(of hoe je dat schrijft Bloos )
afwisseling is ook erg goed, bijv. buitenritten, met de pony stuk stappen of gewoon lekker ontspannen beetje rijden Cool

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:07

TurdusMerula schreef:
Paarden zijn gemaakt om te bewegen: rust roest.
Bewegen hoeft niet altijd zware belasting te zijn: met een kudde het land in kan ook beweging zijn.
Staan ze dag en nacht op stal, is het een andere zaak, dan is elke minuut eruit meegenomen.
Met je training moet je rekening houden met de belasting, en moet je na een zware dag wel wat rustiger aandoen. Jonge paarden aan de hand stappen als je ze nog niet zo veel rijd, enz.
Manegepaarden verdienen zeker een mindere belasting.
En er moet altijd een moment van rust zijn, bv eten en slapen.

Geen rust, wel minder belasting en rustiger momenten, denk ik. Lachen

rust roest indd maar een paard moet ook de kans krijgen om te herstellen na een zware training Ja

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:18

Het paard moet de kans krijgen om te herstellen inderdaad, maar dat moet niet dmv rust in de vorm van stalrust.
Een paard moet, net als een mens, blijven bewegen om alles soepel te houden en te herstellen.

Als jij een zware belasting hebt gehad krijg je ook spierpijn. Als je dan stil gaat zitten word het alleen maar erger. Dat geld voor een paard ook.. Lachen

Als mijn paard een zware trainingsdag heeft gehad pak ik haar de volgende dag altijd een half uurtje op. Gewoon losmaken en weer uitstappen. Zeg maar de training van de voorgaande dag afbouwen. Dus gewoon laten bewegen, dat is de beste manier voor herstellen.. Lachen

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:20

hihih bij mijn paardje is het opmgekeerd zou ik haast zeggen 1 dag werk en de rest rust haha maar ze komt wel elke dag buiten!de hele dag in de wei!
en ik ga dr wel heen om lekker te kroelen etc

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:13

Ik vind dat een paard geen rustdag nodig heeft omdat:
-hij ongev 2 uur op een dag loopt en de rest van de dag stilstaat op stal/weide.
-hij genoeg voer krijgt omdaar iets voor terug tedoen. Knipoog
-hij de aandacht naar mijn idee alleen maar fijn vind.

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:36

ja, bij ons hebben ze een dag in de week een echte rustdag.

Brigitte

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:32

Een rustdag vind ik echt de grootste onzin.
De meeste paarden staan lekker op de wei of in de paddock. En als ze op stal staan worden ze ook met rust gelaten.
Een paard is van nature een beweger, denken we nu echt dat een paard na een uurtje ( of soms wat langer) "werken" moe is en een rustdag nodig heeft ??? neuhhh!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:17

Sita_ schreef:
Het paard moet de kans krijgen om te herstellen inderdaad, maar dat moet niet dmv rust in de vorm van stalrust.
Een paard moet, net als een mens, blijven bewegen om alles soepel te houden en te herstellen.

Als jij een zware belasting hebt gehad krijg je ook spierpijn. Als je dan stil gaat zitten word het alleen maar erger. Dat geld voor een paard ook.. Lachen

Als mijn paard een zware trainingsdag heeft gehad pak ik haar de volgende dag altijd een half uurtje op. Gewoon losmaken en weer uitstappen. Zeg maar de training van de voorgaande dag afbouwen. Dus gewoon laten bewegen, dat is de beste manier voor herstellen.. Lachen

Mijn paarden staan heel de dag op de wei, dus ik hoef! ze in principe niet op te pakken... Soms doe ik het wel, maar vaak laatik ze ook lekker in de wei staan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:18

ElCamino schreef:
Een rustdag vind ik echt de grootste onzin.
De meeste paarden staan lekker op de wei of in de paddock. En als ze op stal staan worden ze ook met rust gelaten.
Een paard is van nature een beweger, denken we nu echt dat een paard na een uurtje ( of soms wat langer) "werken" moe is en een rustdag nodig heeft ??? neuhhh!

Ik train wel wat langer Knipoog Endurance.
En ja, dan heeft het paard nodig om te herstellen, daar krijgen ze juist een betere conditie van.