Hoe groot moet een paddock ongeveer zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Hoe groot moet een paddock ongeveer zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 10:53

Hallo

Momenteel beschik ik over een grote wei van 0.5 ha (verdeeld in 2 stukken) en een kleine van ong 1500 m² voor mijn pony. Mijn vriendin haar paard staat er ook bij voor de zomer. Dat kleine stukje kan ik slechts tijdelijk gebruiken. Maar da's gewoon achtergrondinfo.

Nu ik heb besloten om in mijn tuin een stal te plaatsen en een stuk te omheinen. Zo kan ik vb 's weekends m'n pony van de grote wei naar huis halen, lekker dicht bij ons. Stal openlaten als inloop. En een beetje voor noodgevallen, vb bij hoefbevangenheid ofzo.. zodat ik haar kan binnen houden.

Aangezien het hier echt om een kleine oppervlakte gaat (+-300m²), dacht ik eraan om er een paddock in te maken, als het regent dat ik niet meteen een modderpoel overhou. Maar hoe groot moet zo'n paddock nou minimum zijn?

En aangezien het stuk in een L-vorm ligt, komt die paddock net voor en naast m'n stal, maar dan moet m'n pony er wel doorlopen om op het stukje gras te geraken.. Wordt dat niet een vies boeltje? Of kan ik dat zand mooi in de bak houden met vb van die brede balken?

Foto's zijn altijd ook altijd leuk!!

Angela

Re: Hoe groot moet een paddock ongeveer zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:59

Ik heb een paddock van zo'n 100 m2, en daaraan vast de loopstal. En ja, met dit weer wordt het een zooitje. 1 dag regen kan het hebben, maar daarna is het modder... Wij hebben een klei ondergrond, met daarop zand gestort. Dat is voor een deel weggelopen in de klei, en voor een deel ligt het er nog. Zorg ervoor dat er minimaal 10 cm zand ligt (bij ons is dat 5 cm, en dat is te weinig) en dan kom je een heel eind. Liefst met drainage (dus eerst drainage pijpen en de klei ingraven en daarop zand)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:02

Ik heb zelf een vrij groote paddock 18m x 32m maar daar staan dan wel 3 paarden in, ik weet niet of er een minimale maat is voor een paddock.
Ik zou er zelf voor zorgen dat het groot genoeg is om je pony zijn benen te laten strekken, en idd zand in de paddock, om te voorkomen dat het zand er uit loopt kun je ook planken onderlangs de omheinig maken of stoepranden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:57

Voor 1 pony is een paddock van 10 bij 15 al leuk als hij normaal op de wei staat en het alleen voor nood is. Je zou het pad vlak voor je stalletje en naar de wei een stukje kunnen betegelen en het zand (en evt. tegels) opsluiten met bielzen of stoepranden. Als je pony droog op de tegels kan staan, zal het zand ook minder snel modderig worden. Ik zou ook een dikke laag zand nemen.

Liever een kleinere winterbestendige paddock met flinke zandlaag en evt. drainage. dan een grote oppervlakte modder. In de droge periode kun je altijd het andere stukje er nog bij geven.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 16:32

Nog iemand tips? Foto's?

By the way: welk zand gebruik je daarvoor of speetl dat geen rol?

Alvast bedankt voor de enkele reacties!!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:03

Wij hebben een paddock van ca. 13 x 30 m. Dit is voor 1 paard of 1 pony. (we zetten ze niet samen). met z'n 2-en kan ook wel qua ruimte maar we zijn bang dat ze ruzie krijgen (de pony heeft vorige paard aan een knieblessure geholpen...). Ze komen er beide een paar uur per dag in.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:23

bij mij thuis is de padock 13x20
en onder de omheining heeft me vader voor de pony's een klein kuiltje gegraven al het regen gaat het dan daar in :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 01:00

Dit is mijn padock, ze kunnen van de stal naar buiten en weer naar binnen en ze kunnen ook nog over het pad lopen, hoe groot het is weet ik niet precies, het pad is 3 meter breed en 50 meter lang.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BP7WUNVX-D.jpg
Afbeelding
Afbeelding

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:13

Bedenk wel dat als het zand droog is het kan weg waaien. En dus mogelijk je hele tuin incl. terras ermee onder zit.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:01

Ongeveer 300m2 voor 1 paard, vind ik aardig ruim. De l-vorm is misschien lastig, maar ik weet niet hoe breed/lang het is? Een longeerpaddock van 15x15m is al 225 m2 en bij ons op stal staan ze daar met 2 paarden op.
Je kunt de paddock natuurlijk ook 'spannend' houden door bijv. een boom erin te plaatsen, meerdere voerplekken te maken etc.

Een tijdje geleden heb ik ook een topic hierover geplaatst, misschien vind je daar nog wat info:

[VSW] (minimale) afmeting voor een paddock

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:04

Mijn paddock is ongeveer 9x20m en hier staat een pony en een paard in. In het begin heb ik ze rustig laten wennen en nu kunnen ze rustig een behoorlijke tijd erin staan zonder dat ze elkaar lopen op te jagen. Nu probeer ik ze wel iedere ochtend ruim een uur in de grote bak te laten, zodat ze toch even flink uit hun dak kunnen gaan als dat nodig is. Maar eigenlijk gebeurt dat niet. Ze lopen wel wat te scharrelen, maar verder staan ze rustig. Ik denk dat het al scheelt dat ze nu veel langer uit de stal met uitloop zijn en op verschillende plaatsen hun benen kunnen strekken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:10

wij hebben een redelijk grote poaddock voor 3 paarden en als het moet kan je er ook in rijden/longeren
de paddock is vorig jaar opnieuw aanlegt met drainage en pomp
dus altijd goed te houden
FILMPJE [ ik heb geen goede foto.
Afbeelding

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:18

Ik zal is meten hoeveel die van mij is.

Er lopen 3 pony's in nou ja grote E en een jaarling en een shet

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:23

ik heb een paddock van 10 bij 25, in de winter staat daar een shet en een fjord is, in de zomer ook nog een jaarling fjord ( in de zomer staan ze op de wei en hebben altijd toegang tot de paddock). Mocht het in de winter te nat worden mogen ze in de bak die vaak droger is dan de paddock, deze is 17.5 bij 35 ongeveer.