Paard trapt constant voorijzers af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard trapt constant voorijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:41

Zolangzamerhand worden we er een beetje moe van om 4x per maand de hoefsmid te moeten laten komen voor afgetrapte ijzers. Sigaar

Friesje trapt steeds haar voorijzers af, niet tijdens het rijden, maar gewoon als ze buiten staat.

Enig idee wat we hier tegen kunnen doen?

Somebitch

Re: Paard trapt constant voorijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:43

Het kan weleens aan de hoefsmid liggen, ook doen ze bij een paard wat vaak de voorijzers aftrapt een achterijzer om de voorhoef (met 2lipjes dus) alleen zijn mijn hoefsmid en ik hier niet echt een voorstander van.
Probeer is een maat kleiner van hoefijzers, hij zal er eerder overheen gaan staan maar tegen het aftrappen kan het helpen Lachen

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:45

Ik up dit topic even.
Mijn paard flikt dit ook iedere keer weer Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:46

Springschoenen kan je ook proberen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:53

Ze heeft altijd al achterijzers om aan de voorkant (en aan de achterkant natuurlijk ook Clown ). Waarom ben je hier geen voorstander van Somebitch?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:54

Ohh oke.. Dan denk ik toch dat het probleem bij je hoefsmid ligt..
Probeer is een andere hoefsmid..

En anders, waarom zet je haar niet zonder ijzers?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:55

Nou de hoeven kunnen dan niet goed groeien.. Ze horen in de breedte maar ook in de lengte natuurlijk te groeien en die lpjes houden dat tegen ofzo, (inde breedte)

Tenminste zoiets zij mijn hoefsmid Clown Mijn pony moest ze namelijk mischien ook maar we hadden beide zoiets van nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:57

Omdat ze veel voor de kar loopt in de zomer en haar hoeven dan te snel afslijten.

's Winters is ze wel ijzerloos aangezien ze dan bijna niet voor de kar staat.

@ Somebitch: Ok, duidelijk! Zoveel verstand heb ik nu ook weer niet van ijzers namelijk, dus vandaar. Knipoog
Maar trouwens, waarom is een achterijzer dan niet 'slecht' voor de achterhoef? Of is dat wel 'slecht'?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:58

Ohh oke Lachen

Nee want een achterhoef groeit weer anders, een achterhoef groeit sneller lang dan breed Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:59

ik zou er even een andere smid naar laten kijken; het kan namelijk inderdaad aan je smid liggen..
verder zou ik aanraden om springschoenen te gebruiken; ook in de wei..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:04

Springschoenen hebben we nog wel liggen dus dat kunnen we inderdaad proberen.

Verder hebben we al jaren dezelfde smid en nooit problemen gehad??

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:05

Wij hadden dit ook toen we een andere smid uitprobeerden die kunst stof ijzers aanlegde.
De kunststof ijzers was de Haf om de haverklap kwijt, zodat we bij dezelfde smid ijzeren ijzers eronder hebben laten plaatsen.
Dit hielp weinig, ook deze ijzers waren steeds eraf.
We zijn dus toen ook gewoon weer na onze eigen smid gegaan en nu blijven ze er prima onderzitten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:06

Je kan altijd gewoon 1x een andere hoefsmid de ijzers eronder laten zetten en dan kijken of hij het daarbij ook doet..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:07

Springschoenen kan... Maar je kan ook zonder ijzers... Als je de hoeven van je paard laat wennen aan leven zonder ijzers. Of hoefschoenen. Die zijn zoveel beter dan ijzers, en als ze ze alleen nodig heeft in de zomer voor de kar... Dan is het ook niet duurder dan gewone ijzers. Ik zou eens informeren als ik jou was...

Als het ijzer nl zo vaak afvalt gaat de hele hoefwand eraan door al die gaten van de hoefnagels...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:09

ik zou gewoon eerst even overleggen met je eigen smid, eventueel de ijzers wat verder naar voren leggen of het paard iets anders laten bekappen ( ook achter).

Verder maakt een ijzers met 2 lippen voor niet uit hoor. Heb ik ook een tijd gehad.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:23

Mijn paard deed dit in het begin ook dat ze op ijzers stond. Heb hem wel eens eens paar uur later weer moeten bellen omdat ze er alweer 1 af had. Hij heeft de takken (zo heten die uiteinden toch?) wat naar binnen gebogen zodat ze niet naar achteren uitstaken. Dat hielp. En Royal weet ondertussen dat ze dr voeten op moet tillen, dat ze met de achtervoeten tegen de voorvoeten slaan is gewoon een teken dat ze niet snel genoeg zijn voor. Nu gebeurt het niet meer, en hoeft hij de ijzers niet meer te verbuigen...

twinkell06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:10

Hi,
Heb ook een fries en bij hem is het ook steeds raak (vooral als zijn ijzers er net nieuw opliggen).
Als ik de ijzers terug vindt, dan liggen ze ergens aan het eind van het land; ik heb het idee dat hij ze er met het racen of spelen met zijn vriendje aftikt, maar ja, dat weet je natuurlijk nooit zeker. Als het ijzer mist, dan is er geen spoor meer van de nagels. Gelukkig zijn z'n hoeven tot nu toe niet beschadigd...

Ik heb gisteren besproken met de hoefsmid wat te doen (ik sluit uit dat het aan zijn manier van beslaan ligt, want dan zou de rest van de stal ook last moeten hebben van ijzers die eraf vliegen). Bij mijn paard is de oversteek van het ijzer aan de achterkant van zijn hoef al vrij kort. Hij wordt warm beslagen.
Meer nagels is niet aan te raden ivm beschadigingen van de hoef. De smid gaf aan dat het eigenlijk altijd dezelfde paarden zijn die er last van hebben; als het toevallig jou paard is, dan moet je het accepteren (of de ijzers er onder vandaan halen, of je paard bij nat weer binnenhouden). Het natte weer helpt ook niet echt (voeten blijven net iets langer vastgezogen, waardoor ze niet snel genoeg weg zijn).

Ik ga toch springschoenen proberen, maar kreeg de tip om geen plastic te gebruiken (kunnen 'brandplekken' veroorzaken door schuren), maar van die zachte. Hoop dat het helpt.

Succes!

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:29

Inderdaad zou ik springschoenen proberen! Dit schijnt heel goed te helpen tegen het vangen van de achterhoeven op de takken van de voorijzers Knipoog

Succes!

Simone

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:48

Hier nog eentje. Die van mij hij het ook uitgevonden *zucht* Ik ga denk ik springschoenen proberen. Mijn smid is er al van op de hoogte (duh Knipoog) en heeft vorige keer al wat maatregelen genomen die niet te rigoreus zijn. Helaas heeft dat niet geholpen.

Ik vind reacties die heel simpel zeggen; ijzerloos zetten een beetje raar... Paard staat voor de wagen (die van mij ook) en die kan je ECHT NIET zonder ijzers laten lopen. Hoe goed ze ook wennen, hoe harde goede hoeven ze ook hebben!! Mijn paard haar hoeven groeien redelijk snel en goed, heeft flinke stevige hoeven, een brede wand blabla. Maar toen ze nog ijzerloos stond waren haar hoeven na 2 ritjes al FLINK afgesleten. Ritjes van een uurtje op het asfalt hakken er zeker wel in, dat haal je ECHT niet ijzerloos (ik haal het al amper op mijn gewone ijzertjes, eigenlijk zouden er 'tuiger' ijzers onder moeten, die zijn een stuk dikker).

Een paard dat niet veel op de weg loopt is natuurlijk een ander verhaal. Helaas, koetspaarden moeten gewoon op ijzers.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:30

Mijn paard is er ook zo een die elke week zowat een ijzer aftrapt.
Ze heeft alleen voor ijzers.
Nu heeft de smid een dikker ijzer ondergelegd met het idee erachter dat wanneer ze op een ijzer gaat staan deze niet zo snel verbuigt.
Ik vind mijn paard met die dikkere ijzers niet echt fijn lopen.
Het is net of ze meer knieactie heeft gekregen terwijl ze normaal alijd heel erg lichtvoetig loopt.
Ik ga ook eens springschoenen proberen.
Iemand nog tips welke springschoenen goed zijn voor hele dag weidegang?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:20

Als je paard voor ijzers aftrapt en achter geen ijzers heeft is het dan zinvol om 2 springschoenen aan te doen(voor) of om alle 4 de benen?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:30

hopla schreef:
Als je paard voor ijzers aftrapt en achter geen ijzers heeft is het dan zinvol om 2 springschoenen aan te doen(voor) of om alle 4 de benen?

Alleen voor is voldoende

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:33

Mijne deed dat ook, en die heeft toen achterijzers voor gehad en dat ging super..
En nu heb ik een andere hoefsmid en nu heeft tie gewoon weer voorijzers en die blijven er wel opzitten.. Dus mischien kan het ook aan hoefsmid liggen..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:08

misschien kun je eens cytek ijzers proberen geen idee of het ook helpt bij het aftrappen wel heb ik paardjes er beter van zien gaan lopen en daardoor minder vervelend met beslaan enzo.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:16

Moet je paard uit de sloot drinken?
Heel veel paarden die uit de sloot moeten drinken verliezen de ijzers daar!
Zelfde effect als dat jij met je laars in de zuigende blubber staat.
Oplossing is dan vrij simpel, draadje voor de sloot langs en waterbak.