Vlas-vraagjes voor vlasgebruikers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Vlas-vraagjes voor vlasgebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:25

Mijn paard staat tot nu toe nog steeds op stro. Maar waar wij voorheen het stro haalde, doet dit niet meer waardoor ik nu op zoek ben naar iets anders. Natuurlijk kan het wel weer stro, maar ik vind dat mijn paard een ongelofelijke rotzooi van haar stal maakt met stro en ze eet het helemaal op.

Nu dacht ik aan vlas... maar dan heb ik een aantal vraagjes.
Waar halen jullie het vlas?
Kun je vlas opmesten in de wei? Dit doen wij namelijk met het stro...
Hoeveel pakken gebruiken jullie ongeveer?
Wat zijn de kosten van vlas?
En als je meer tips hebt over vlas, vertel het maar.
Voor- en nadelen zijn ook welkom.

Alvast bedankt.

MyWishMax

Re: Vlas-vraagjes voor vlasgebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:26

Vlas hoe je geloof ik alleen de vieze plekken(nouja de mest alleen zelfs geloof ik) eruit te halen, dus nooit helemaal leeg..

Maar dat is eigk het enige dat ik weet

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:28

mijn paard staat ook op vlas ik vind het echt gewedig spul de kosten enz weet ik niks van

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:29

als je begint met vlas, gooi je ongeveer 5 tot 6 balen in een stal. verder mest ik het altijd uit als zaagsel. alle drollen er dagelijks uit en om de dag de natte plek. dan schep ik alle buitenkanten weer naar binnen. je kan er ook voor kiezen de natte plek langer te laten liggen, dan krijg je een potstal. ikzelf vind dit niet fijn, omdat noob zijn stal vrij snel en behoorlijk sterk naar ammoniac gaat ruiken door de urine.
1x in de week gooi ik er een nieuw pak vlas bij.
per pak betalen wij ongeveer 4,50. we gooien alles op 1 mesthoop en 2x per jaar rijden we deze uit over ons land. zo heb je ook geen afvoerkosten.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:32

Wij gebruiken voor de pony's ook vlas. Het is erg fijn omdat ze er niet van eten en je dus meer te vertellen hebt over wat ze binnenkrijgen. Anders worden ze al snel veel te dik.

Het makkelijkste vind ik om als je begint een lekker dikke laag in de stal te doen. Dan haal je voorlopig alleen de mest eruit. Niet de hele stal omwoelen, zolang de bovenlaag waar de pony op staat maar droog is hoeft je er verder niets aan te doen. Als tenslotte de nattigheid helemaal naar boven door is getrokken haal je de onderste echt natte plekken eruit, maak je van het overige vlas een nieuwe onderlaag en gooi je er een pak nieuw vlas bij.
Wij doen meestal een keer per week 1 pak erbij. (we hebben wel niet zo'n superdikke laag erin hoor, zijn begonnen met 2 pakken geloof ik). We mesten dagelijks uit en de pony's komen overdag ongeveer 4 - 6 uur buiten

Oja ik geloof overigens niet dat je het zo op het land kan gooien, volgens mij duurt het veel langer als stro voor het verdwenen is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:33

@ezter; wij gooien het al een aantal jaren over ons land. dit gaat prima. 2x per jaar (einde weideseizoen, en eind maart) trekken we het vlas over het land met de sleep. dit gaat prima! zeker als het flink regent, dan zie je het slinken en pulp worden.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:36

Weten jullie ook waar het vlas gehaald wordt?

In ieder geval super als je het over de wei kan verspreiden aangezien we dit ook altijd met ons stro doen.
Mijn paard staat eigenlijk de hele dag buiten en komt 's-nachts binnen. Ze heeft een uitloopstal, dus lekker makkelijk.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:38

Ik heb mijn paarden ook al een hele tijd op vlas staan en ben er super tevreden over. Ik betaal ook zo ongeveer €4.50 per baal. Doe in een lege stal 1.5-2 balen waarna ik dagelijks 2 grote emmers bij strooi. Dagelijks verwijder ik de mest en wekelijks haal ik de natte plekken eruit. Ik strooi per week ongeveer 1 baal bij, maar het ligt er ook aan hoe 'schoon'het paard is. Wij hadden er 1 staan die was zo schoon dat ze 1 x per 2-3 weken een hele baal verbruikte. Ze stond wel iets meer op de wei maar was ook rustiger op stal en haalde de stal lang niet zo door elkaar.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:39

Wij halen het gewoon bij het bedrijf waar we ook het voer halen. Dat is in Ottersum. Maar het is op best veel plaatsen verkrijgbaar, ik zou zeker even rond gaan bellen om prijzen te vergelijken want er zit wel verschil in.
Dus gewoon even hier en daar informeren bij jou in de buurt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:41

Ik ben echt een felle tegenstander van vlas.

Paarden staan met hun beenstand anders dan in stro, omdat het als klompen onder de hoeven blijft zitten, net als hij sneeuw.

Als je een vies paard is het bijna niet te doen, om een lege stal te vullen heb je minimaal 6 pakken nodig!! Dan heb je net een redelijke laag. Daarbij zeker elke week een nieuw pak a 7 euro p.p. Voor schone paarden daarentegen is het wel makkelijk.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:46

6 pakken? Rolleyes
Dat is nog al...wij gooien in een lege box van 3x3 2 pakken...de pony's liggen dan echt lekker zacht en de grond is goed bedekt. Wekelijks komt er dan nog 1 nieuwe pak bij. Dit is inderdaad wel afhankelijk van hoe schoon/vies je paard is maar het zijn zeker de schoonste niet die wij hebben!
We hebben toen we zijn overgestapt van stro naar vlas uitgebreid uitgerekend hoeveel we kwijt zouden zijn, en het is op deze manier geen cent duurder als het stro altijd was. Overigens betalen wij volgens mij 4,50 - 5,00 euro voor een pak.

Dat ze wat op klompjes kunnen komen staan heb je wel gelijk in bij paarden met ijzers wil het wel eens wat plakken. Maar dan is het vooral zaak voor een goede droge bovenlaag te zorgen. Vlas plakt namelijk niet, het is eigenlijk heel los spul (vormt minder klompen dan krullen vind ik) en droog vlas blijft voor zover ik gemerkt heb dan ook niet onder de hoeven hangen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:48

Als ik 2 pakken in mijn stal van 3x3 gooi is er amper iets bedekt hoor? En die pakken zijn ongeveer 21 kg per pak.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:49

werd net gezegt dat ze niet eten... kreeg maandag te horen dat mijn pas verkochte paard op randje van gestikt zijn heeft gestaan
flinke slokdarmverstopping door eten van vlas, paar uur land DA bij geweest en dan erna weer gekomen voor pijnstillers ed
. niet elk paard eet het dus niet!!

bij ons in buurt ken ik niemand wat vlas gebruikt, hier staan ze lekke rop stro, op sommige plekken gebruiken ze ook zaagsel

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:51

Daarom moet je ook onbeperkt hooi bij voeren, ze gaan als ze zich vervelen toch ergens op knabbelen. Vroeger deed mijn paard dat op stro, tegenwoordig moet ik dus voor kapitalen hooi bij kopen. Jammer genoeg heb ik geen keuze waar mijn paard op staat.

@Ezter bij ons hebben ze allemaal klompen onder de hoeven, ik veeg me ook rot als ze de stal uitkomen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:54

Tja bij mij wel...trouwens er ligt wel een rubbermat in van ongeveer 1,5 vierkante meter, die houden we schoon voor het ruwvoer. Maar verder is de stal dan toch wel zodanig bedekt dat ze er lekker in kunnen gaan liggen en er (tenzij ze gaten graven) geen kale plekken zijn 's morgens, ook niet van het opstaan of rollen. En ik geloof dat het inderdaad pakken van 20 liter ongeveer zijn.

Misschien zit er wel verschil in merk/soort vlas ofzo? Ik heb ook meer veegwerk als bij het stro, ze slepen altijd wel wat stukjes mee uit de stal maar echt van die dikke klompen is toch altijd het iets nattere spul. Het echte droge valt reuze mee gelukkig, dat valt gewoon uit elkaar bij mij en blijft dus ook niet hangen.

Eten klopt inderdaad, als ze niks anders krijgen gaan ze wel degelijk aan het vlas knabbelen. Maar als ze gewoon voldoende ruwvoer krijgen blijven de meeste er wel af.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:55

paard is verkocht dus ik heb niks te zeggen over hoeveelheid hooi en voer. ik weet wel dat hij dagelijk buitenstaan, alleen de nachten staat ze binnen met slecht weer.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:56

Ik had vorig jaar een topic geopend en iedereen raadde aan om er toch minimaal 4 pakken in te gooien? Toevallig van de week nog een stal van 3x2,5 leeggehaald, er zat 1,5 pak in, maar dit was alleen voldoende om een meter te bedekken, en dan schoof het zodanig dat er kale plekken kwamen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:01

Ik weet t ook niet, misschien dat wij zwaardere pakken hebben ofzo. Maar ik weet wel dat er in totaal dus niet meer dan zon 2,5 - 3 pakken inzitten, en dat ze niet op de kale grond liggen. Ben daar zelf altijd heel alert op omdat ik weet dat ze vrijwel iedere nacht liggen en soms ook rollen in de stal.

Ik geloof wel dat veel mensen iets meer oppotten als dat ik doe, dus meer pakken erin en het dan langer laten zitten. Ik haal toch wel wekelijks echt de natte onderlaag eruit, ook ivm de geur. Dus dan hoeft het natuurlijk ook niet zo'n dikke laag te zijn als wanneer je het weken wilt laten zitten.

Ik denk dat TS gewoon zelf even moet kijken hoe dik ze de laag wil hebben. Ik vind zelf dat het precies zo dik moet zijn dat ze niet kaal komen te staan, sommigen willen er echt een megalaag in waarin het paard flink kan graven en doen zonder dat hij aan de grond komt. Ligt ook erg aan wat voor een paard je hebt (druk, rustig en natuurlijk hoe lang die binnenstaat). En natuurlijk hoevaak je de boel leeg wilt gaan halen en hoe schoon/vies je paard is. Ik zou zeggen gewoon even proberen, het is eigenlijk voor ieder paard anders.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:12

* stipje Lachen
Ik ga mijn paard eind augustus op een Pensionstal/manege neerzetten waar ik voor 3 soorten kan kiezen..
Stro,,Vlas en nog iets..
Ze staat nu op stro,maar ze zit zich altijd vol te eten van het nieuwe stro wat er elke dag bijkomt..(gelukkig niet TE veel dan..)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:23

Solide schreef:
Mijn paard staat tot nu toe nog steeds op stro. Maar waar wij voorheen het stro haalde, doet dit niet meer waardoor ik nu op zoek ben naar iets anders. Natuurlijk kan het wel weer stro, maar ik vind dat mijn paard een ongelofelijke rotzooi van haar stal maakt met stro en ze eet het helemaal op.

Nu dacht ik aan vlas... maar dan heb ik een aantal vraagjes.
Waar halen jullie het vlas? bij dezelfde winkel waar we ons voer halen
Kun je vlas opmesten in de wei? Dit doen wij namelijk met het stro... hoe bedoel je? ik gooi in ieder geval mijn vlas op de mesthoop
Hoeveel pakken gebruiken jullie ongeveer? 1 per stal in de zomer en 2 per stal in de winter
Wat zijn de kosten van vlas? 6,63€ per pak waar ik het haal
En als je meer tips hebt over vlas, vertel het maar.
Voor- en nadelen zijn ook welkom.

voordelen:
erg makkelijk proper te houden
is een veel mooier zicht in een stal
ruik je amper

nadelen:
duur

Alvast bedankt.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:29

Het is misschien wel duurder als stro, maar je komt er langer mee toe als met stro ( bij mij toch). Toen doe van mij op stro stond moest er bijna elka dag vers stro bij ( een hele schijf). En met die vlas haal ik de stal bijna nooit helemaal leeg. En een keer in de week 2 kleine kruiwagens er bij in ( bij ons wordt de vlas per container gekocht).

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:32

bij vita staan ze ook allemaal op vlas, ik koop het zelf niet dus ik weet niet hoe duur enz.
Maar ik weet wel dat ik het super handig vind!

Je hoeft alleen de drollen eruit te scheppen, en als je aan het uitmesten bent, pak je ook alleen de drol op zegmaar Knipoog verder geen vlas, want dat schud je er zo af, dus kan je er heel zuinig mee doen.
Het is ook heel makkelijk aan te vegen, wij gebruiken altijd zo'n schoonmaakding Clown ehh zo'n geval waar je ook water mee weg kan vegen.. nouja dat gaat iig heel makkelijk Lachen En ze eten het ook niet op.

Het enige nadeel wat ik kan vinden, is dat het duur is vergeleken met stro. Dus is het maar net wat je eraan uit wilt geven Knipoog

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:33

Wij hadden ook een pony op stal die ervan at. Een beetje is niet erg, maar als het een pony is die door eet kan dat voor ernstige verstoppingen leiden. Deze pony moest naar de kliniek. Het is wel goed gekomen maar het is niet zo dat ze er niet van eten.

Wel kan je er azijn vermengt met water erover heen sproeien, waardoor het minder smakelijk is om op te eten.

Mirjam

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:34

de mijne eten er ook van maar een beetje verdunde ecalyptus erop spuiten en je probleem is weg Knipoog

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:34

Hey Ilse,

Ik bestel het altijd bij http://www.ecobodem.nl
Die komen het gewoon thuis brengen op pallets. (gisteren toevallig de lading voor het hele jaar gehad).
Ik bestel voor 2 paarden 5 pallets Linabox. Dat zijn 105 pakken voor 2 paarden. Dus 52 per paard en dat is voor elke week 1 pak.
Op het moment zijn ze in de aanbieding. Ik betaalde 4,92 euro per pak.

In Asten bij de Agri Centrale hebben ze ook vlas. Maar daar betaal je geloof ik iets van 6 euro per pak. Maar die pakken zijn wat groter.
http://www.hippic.nl