Klinisch keuren, hoe werkt dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Klinisch keuren, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 21:59

Hoi allen,

Dit is mijn allereerste berichtje op Bokt.

Ik ben zo hier en daar naar een leuke pony aan het kijken voor mijzelf, en nu heb ik me toch iets leuks gevonden. En superleuke fjord.

Nu wordt mij aangeraden om de fjord in ieder geval klinisch te laten keuren. Alleen staat het dier 1,5 uur rijden ver. Ik kan me niet voorstellen dat mijn dierenarts daar zin in heeft.

Hoe werkt dat? Moet ik met de telefoongids in de hand DA in de buurt daar gaan bellen of de DA van de verkoper laten keuren?

Heeft iemand ook enig idee van de kosten?

Hoor graag van jullie.

Een misschien spoedig paardeigenaar,
Maanling

Wardie

Re: Klinisch keuren, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:05

Toen ik mijn paard ging kopen heb ik inderdaad op internet/telefoongids gezocht naar telefoonnummer dichtstbijzijnde veearts en deze gebeld of ze een keuring uit wilden voeren. Achteraf bleek dit dan per ongeluk dezelfde veearts te zijn als die toenmalige eigenaar had, maar dat maakte me niet uit omdat ik deze toch zelf geregeld had.
Heb geen idee of je eigen veearts zoiets zal doen, maar ik denk zomaar van niet!

Succes ermee en hopelijk vind je gauw een leuk paard!

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:05

Oja, het kostte me ongeveer 100 euro meen ik me te herinneren...

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:15

Een klinische keuring ligt inderdaad rond de honderd euro. Of jouw veearts dit zal doen weet ik niet, maar anders kun je er altijd van daar in de buurt één bellen. Lachen

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:22

ik heb voor de keuring een DA in de buurt van het paard gebeld, mocht ze niet door de keuring heen komen hoeft het beestje ook niet zo ver te reizen.
kostte iets van 100 euro
meestal als het paard word afgekeurd zijn de kosten voor de verkoper, dit wel van te voren afspreken

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:26

deschels schreef:
meestal als het paard word afgekeurd zijn de kosten voor de verkoper, dit wel van te voren afspreken

Daar moet je dan inderdaad wel heel goede afspraken over maken, anders kun je het schudden. Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 00:11

Wat ik zou aanraden:

1: Spreek met de mensen af wanneer je zal komen, en wanneer je welke DA meeneemt. Zorg voor een geschreven contract, één keer voor beide partijen (klinkt overdreven, maar zo blijf je het snelst uit de problemen). Zet daarin welke voorwaarden jullie hebben, bijv. dat de keuring voor de rekening van de verkoper komt, of alleen bij afkeuring voor de rekening van de verkoper. Denk ook aan dingen die later pas duidelijk worden. Spreek bijvoorbeeld af dat wanneer er een gebrek duidelijk wordt dat zeker weten voor de tijd dat je hem gekocht hebt al speelde, de verkoper (gedeeltelijk) aansprakelijk gehouden kan worden, hij zou dan in feite ook het paard verkocht hebben met een verborgen gebrek, en je zou hem niet gekocht hebben als je dat wist.

2: vraag aan je eigen DA alvast eens na wat hij/zij doet bij een keuring, als je je eigen DA vertrouwt, en die doet een andere extra dingen, dan kun je dat aan de andere DA ook vragen

3: zorg dat je alles ziet, en kijk alles na wat de DA doet en opschrijft. Als je wilt, mag je zelfs vragen of je (puur uit interesse) ook mag voelen hoe en wat. Je kunt dan meteen vragen wat dit is, of wat dat, als je (denkt dat je) iets voelt.

Kijk ook vooral goed naar de beschrijving van het paard.

Ik weet dat het nogal overdreven klinkt, maar ik weet dat de manege eigenaar van toen aardig wat problemen heeft gehad,en sinds hij het zo deed, geen meer. Geen garantie, maar toch... Hoe de keuring op zich precies in zijn werk gaat: als je de DA belt, kan die het je denk ik beter uitleggen dan welke bokker dan ook Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 06:21

Goedemorgen allemaal,
Superbedankt voor de vele en nuttige reakties. Dit heeft me al een heel stuk verder geholpen.
Ik zag gisteren dat het plaatsje waar het fjordje staat vlak achter een stad ligt waar ik familie heb wonen. Al eeuwen geen contact mee gehad, maar ik ga eens via hun aan een goede DA proberen te komen als alles goed gaat.
Ik hou jullie op de hoogte van het 'koopproces' en misschien ben ik zomaar binnenkort fjordeneigenaar!
Groetjes,
Maanling

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:02

Veel succes ermee. En ik ga helemaal mee met khirshanta.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:12

Oeh handig dit!