Paard loopt door de omheining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Paard loopt door de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 21:31

We hebben een probleempje thuis,we hebben een nieuwe jonge fjord erbij,maar deze is zo bijdehand dat hij dus door bijna iedere omheining komt.We hebben aan de buitenzijde prikkeldraad en daar blijft hij wel achter.Maar alles wat er tussen in staat met houten palen en lint daar gaat hij gewoon onder en tussendoor,ongeacht de stroom.Maar we kunnen en willen geen prikkeldraad maken daar,omdat het ten eerste heiningen zijn om te verzetten en ten tweede prikkeldraad niet zo fijn is.Hebben jullie mischien nog tips?

Marloes_R

Re: Paard loopt door de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:45

Lint geeft mee, dus is niet zo handig bij een uitbreker.
Een koperdraad heel strak spannen zodat die niet meegeeft, en dan flink de stroom erop. Dan heeft hj het gauw genoeg afgeleerd.
Ik vind het wel heel eng dat jullie prikkeldraad er buiten hebben staan, dat geeft zo'n lelijke wonden. ik zou het niet durven. Stel hij komt er toch een keer aan...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:50

Marloes_R schreef:
Lint geeft mee, dus is niet zo handig bij een uitbreker.
Een koperdraad heel strak spannen zodat die niet meegeeft, en dan flink de stroom erop. Dan heeft hj het gauw genoeg afgeleerd.
Ik vind het wel heel eng dat jullie prikkeldraad er buiten hebben staan, dat geeft zo'n lelijke wonden. ik zou het niet durven. Stel hij komt er toch een keer aan...

koperdraad geeft ook erg enge wonden.soms nog erger dan prikkeldraad.
probeer destroom te verhogen. bijkbaar staat er niet genoeg op en gebruik breed lint(veert mee en breekt bij teveel druk)
en ziet hij goed. loop anders een paar keer met hem langs de draad dat hij het kan zien dan daar de grens is. zet hem desnoods een keertje onder stroom(draad tegen hem aan) zodat voelt dat er wat opstaat(als hij niet reageert weet je zeker dat er meer opmoet)

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:53

he hebt ook schapen net op stroom
dat is een gaasnet voor schapen maar wij hebben hem tussen de 2 draden gespannen onze shets doen het niet meer!
misschien tip!
succes met deze houdini

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:57

Ik denk dat de pony dondersgoed weet waar de draad staat. Als ze eenmaal doorhebben hoe ze moeten uitbreken, dan mag je wel alle truken uit de doos gaan halen (is mijn ervaring).
Als hij niet zou zien waar de draad staat, zou je eerder angst verwachten in de buurt van de draad. Want dan hebben ze wel snel door waar ze moeten uitkijken.
Meestal is de beste remedie 1 keer goed laten schrikken door flinke stroom. En dat hij dan niet erdoor rent maar aan de goede kant blijft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:00

stroomdraad keer tegen zijn neus houden met stroom erop
werkt uitstekend en zullen het nie nog eens doen of hij moet wel zo verdomd eigenwijs zijn.
wnat die heb je er ook nog bij
mijn zhaflinger ook sprong erover heen naar de malsere wei :S
en wel 10 keer stroom tegen neus aangehad..
maar bij de rest werkte het allemaal prima

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:03

Mijn shetje was ook precies zo. We hebben er toen 1 keer vol stroom op gezet en hem nat gemaakt (vooral zn hoofd goed nat gemaakt, omdat ze daar de draad mee omhoog duwen). Dit heeft zeker geholpen. Misschien een beetje zielig, maarja je moet wat, als ze steeds uitbreken.
Schapengaas met stroom zou ik zelf niet zo snel doen, want volgens mij kunnen ze daar snel echter blijven haken.
Wel kun je dat stevige schapengaas zonder stroom en daar een lijn boven spannen wel met stroom, omdat dat gaad vrij laag is.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:06

het schapen gaas wat wij gebruiken is goed zichtbaar en is niet van ijzer.wel wat ijzerdraad erdoor gevlochten maar het knapt makkelijk.
liever in draad blijven hangen als in prikkeldraad toch ??

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:08

jah prikkeldraad is helemaal erg.. Dat oranje of rode bedoel je denk ik toch met schapengaas? Voor een shet kan het wel, maar voor een fjord? Ja, ik zou het zelf niet zo snel doen..

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:10

prints schreef:
liever in draad blijven hangen als in prikkeldraad toch ??

Liever in geen van beiden zou ik zeggen.
Draad snijdt dwars door het vlees, botten en pezen heen en prikkeldraad krult om de benen en laat gapende vlees- en botwonden achter. Je kan in beide gevallen de dierenarts bellen om je paard af te laten maken.

lovebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:14

ja daar heb je wel gelijk in, maar ts zoekt een oplossing en om de buiten heining staat prikkeldraad..

moet afkloppen maar bij ons is zoiets nog niet gebeurt!
ze hebben een paar keer een flinke tik gehad en blijven er nu bij weg

het stroomdraad dan daar staat een flinke lading op!

shets zijn gewoon gemaakt om te ontsnappen haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 09:31

Oke dank jullie wel,ja hij weet goed waar de omheining is,want hij gaat er gewoon onder en tussendoor,ookal staat er stroom op.Maar we gaan nu even heeeeel veel stroom erop zetten,zodat ie flink schrikt hopelijk.Schapengaas ertussen vind ik ook geen slecht idee.Ja en de prikkeldraad aan de buitenste heining ben ik ook niet zo blij mee,maarja het is niet mijn perceel dus heb ik niks over te zeggen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:21

Veel succes zou ik zeggen, op mijn vorig stal stond een haflinger die goed wist waar de draad stond en ook heel goed wist hoeveel stroom erop stond, die nam gewoon een goede aanloop en ik vermoed dat ze haar oogjes stijf dichtkneep als ze tegen de draad aankwam maar daarna was de beloning eens zo groot, een groene malse wei! Je moet ook zien dat ze zichzelf dus niet belonen!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:21

Hier ook een paar paarden die het doen/deden. Erg brute manier maar werkt wel is bit in met ijzerdraadje eraan, draadje even tegen stroom aanleggen als je vlak bij het stroom staat. Doen ze het (waarschijnlijk) nooit weer...... heel bruut, maar als niks anders werkt..... Je kan eerst eens proberen gewoon het draad tegen zijn neus houden voor je deze drastische maatregel toepast. Niks zo irritant als een paard dat door de hekken vliegt.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:24

Thokkadisje schreef:
Erg brute manier maar werkt wel is bit in met ijzerdraadje eraan, draadje even tegen stroom aanleggen als je vlak bij het stroom staat. Doen ze het (waarschijnlijk) nooit weer...... heel bruut, maar als niks anders werkt..

Zooooo, dat vind ik zéker een brute manier! Dit is in mijn ogen dierenmishandeling.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:31

een 'antennetje' aan het halster vastmaken... neem een stevige ijzerdraad en draai hem zo in mekaar dat je een spriet hebt die je kan vastmaken aan het halster. Als hij dan onder de draad wil gaan komt dat tegen de draad en krijgt hij een schok tegen zn hoofd.

Maar ook gewoon schapengaas of van die groene tuinafspanningsdraad zetten met daarvoor electrische omheining kan veel helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:33

kynshiri schreef:
een 'antennetje' aan het halster vastmaken... neem een stevige ijzerdraad en draai hem zo in mekaar dat je een spriet hebt die je kan vastmaken aan het halster. Als hij dan onder de draad wil gaan komt dat tegen de draad en krijgt hij een schok tegen zn hoofd.

Dat is echt onveilig, een ijzerdraad kan overal in komen te steken (ogen, bijvoorbeeld) als het per ongeluk ergens tegenaan ombuigt en je paard kan blijven hangen en zo zich op z'n hoofd beschadigen. En of ik de manier nou zo vriendelijk vind valt ook nog te bezien..

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:20

Aldewereld schreef:
Thokkadisje schreef:
Erg brute manier maar werkt wel is bit in met ijzerdraadje eraan, draadje even tegen stroom aanleggen als je vlak bij het stroom staat. Doen ze het (waarschijnlijk) nooit weer...... heel bruut, maar als niks anders werkt..

Zooooo, dat vind ik zéker een brute manier! Dit is in mijn ogen dierenmishandeling.

Ik vind het ook echt een beetje te ver gaan, alleen op IJsland gebeuren er wel meer dingen dat ik me liever even omdraai.....

samissy

eindelijk terug op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:23

hoi ben ik weer en hoe ist er mee
Rolleyes

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:28

Gewoon een hard houten omheining plaatsen van 1.20 m hoog Knipoog

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:51

WildWings schreef:
kynshiri schreef:

Dat is echt onveilig, een ijzerdraad kan overal in komen te steken (ogen, bijvoorbeeld) als het per ongeluk ergens tegenaan ombuigt en je paard kan blijven hangen en zo zich op z'n hoofd beschadigen. En of ik de manier nou zo vriendelijk vind valt ook nog te bezien..

allezins veel vriendelijker dan je paard bij de hand nemen en stoom om zn bit zetten ofzo... een schrikdraad dient om een paard te laten schrikken zodat hij binnen de omheining blijft... het antennetje zorgt er enkel voor dat hij niet snel onder de draad door komt zonder een schok te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:53

Lint en flink wat stroom erop
Geen dingen als koperdraad/gladdraad en schapengaas
allemaal levensgevaarlijk