vraagje over de grote van een wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

vraagje over de grote van een wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 17:08

Hallo,

Ik wou graag weten hoeveel vierkante meter wei je minimaal nodig hebt voor een Haflinger en evt. een shetlander. Wel zodat het in de winter niet in 1 keer kapot gelopen wordt. Ze gaan waarschijnlijk overdags op de wei en 's nachts op stal (behalve bij hele warme zomerdagen mssn). Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Alsvast bedankt.

Groetjes Marcella

DDDDDDD

Re: vraagje over de grote van een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:13

mijn paard en pony staan ook 's nachts binnen en overdag buiten. we pachten ongeveer een half tot één hectare grond. daar zit een rijbak, stal, mest etc bij. ze lopen het wel een beetje kapot maar er blijft elk jaar weer een hoop over. ligt ook heel erg aan de grond waar ze opstaan.!! Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:15

Ik heb in totaal zo'n 3000 m2 aan wei, en die kan ik het hele jaar groen houden. In de nacht staan de paarden in de winter in de stal, in de zomer in de paddock met de loopstal. Overdag kunnen ze bijna altijd de wei op. Alleen bij erge regen dan hebben ze alleen de loopstal met de paddock en de rijbak waar ze ook heen kunnen lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:19

Vuistregel is 2 paarden per hectare (100x100 meter) Zorg voor een pad naar stal waar ze altijd op kunnen lopen, dus zand of tegels/beton/andere verharding. Vanaf dat pad maak je toegang naar de weides. Makkelijkste als de omgeving dat toelaat is een rondje om het terrein, als de weides te nat zijn hebben ze toch uitloop en ze kunnen elkaar ontlopen. Voer op verschillende plaatsen hooi en water. Span in de wei een draadje (=strookbegrazing) zodat ze niet in een keer al het gras op kunnen eten en scherm ook het te korte gras op die manier af. Voer hooi bij ook als er gras is (en niet vanaf de grond, maar vanuit een bak op de grond ivm besmettingen. Ook is de omschakeling dan niet zo groot als ze abrupt wegens bv weersverandering van de wei af moeten). Verder de wei regelmatig (min. 2x per week) uitmesten ivm meer gras overhouden en wormenbestrijding. Maai het lange gras waar gemest wordt ook regelmatig. Het nieuwe gras wordt nl vaak wel gegeten en het uitmesten is dan ook makkelijker.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:27

?? een vuistregen voor de weigrootte

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 22:21

ik heb eht even gevraagd hier thuis. en het zou gaan om een stuk van 1500 m2.. is dit dan te wenig voor een oude shet en een haflinger, die toch veels te snel dik word.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:56

dat ze veels te snel dik worden, zegt niets over hoeveel ze gaan eten....

op 1500 m2 zou ik het volgende doen: 500 m2 zand storten en dus een paddock maken zodat ze daar altijd op kunnen staan. Afhankelijk van hoe het weer is, ook op de wei laten. Die is met 1000 m2 echter wel snel op, geef dus voordat ze de wei opgaan als hooi, en doe dat ook iedere avond als ze de nacht ingaan, ze dan altijd op alleen de paddock laten.

_EsmeeSilf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 17:05

mij pony staat als het mooiweer is in de wei en s'nachts in de stal maar hij kan wel naar buiten s" nachts maar niet in de wij op een klein stuk en als het regent staat hij helemaal binnen Slapen Haha! Knipoog

marijkelara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:50

hoi ik heb 5000 m2 weiland en heb 2ponys en een paard lopen en ik wil aan de buiten kant zeg maarde omheingin vermaken met een heg van boompjes welke mag ik gebruiken hier voor dus die niet giftig zijn

marijkelara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:51

oja mijn paarden staan overdag buiten en savonds en snachts op stal is ook velig voor de dieren zelf

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:55

Ik vind het zo'n onzin hoe groot een weide wel of niet moet zijn.
Wees blij dat ze naar buiten kunnen, er staan al zo veel paarden dag en nacht op stal.
Als er geen gras is, kun je ze bij voeren met hooi.
Maar ze hebben wel de mogelijk tot frisse lucht en even de beentje kunnen strekken.

Mensen maak je alsjeblieft niet zo druk over die afmetingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:51

Afmeting is wel degelijk belangrijk als je niet meteen modderzooi wilt en ook nog wat gras Lachen