Hengstje zonder ballen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mreddie

Hengstje zonder ballen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:32

Even een beetje een apparte vraag!
Bij ons op stal is er een hengstje gekomen zonder ballen (dierenarts heeft gevoelt) neee is niet gecastreerd. Nu is het beestje pas een jaar, maar het kan zijn dat het een klophengst is (ballen in de buikholte?) nu zei gister iemand bij ons op stal dat het mogelijk is om het indalen van de ballen te kunnen stimuleren door een klein ijzertje onder te doen en 3 keer per dag op het harde te draven en regelmatig te masseren.

Wie heeft hier ook wel eens van gehoord of heeft andere tips?

Yannicke

Re: Hengstje zonder ballen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:33

Ik zou het gewoon eventjes aan de dierenarts navragen, denk dat hij/zij het beste weet wat je kunt doen Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:42

De ballen kunnen best nog indalen, gebeurt wel eens dat die rond 2 jaar pas indalen. En zo niet, dan kan hij worden geopereerd en zo worden gecastreerd.
Het verhaal van ijzers onderdoen daar geloof ik helemaal niks van, alsof door de schokken de ballen omlaag vallen Clown Jaja *LOL* Dan snap ik sowieso niet waarvoor die ijzers dan eronder zouden moeten. Nee, daar zou ik niet aan beginnen.
Gewoon een tijdje afwachten. Ik neem aan dat het veulen gewoon buiten staat bij andere (hengst)veulens, en aangezien er toch nog minstens een jaar niet mee kan worden gedaan behalve wat poetsen zou ik nog een jaartje wachten en dan kijken wat er verder gaat gebeuren.

Mreddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:46

Nou wat het een beetje is is dat de eigenaar naar de hengstekeuring etc. wil en daar het hengstje voor heeft gekocht, dus beetje banketstaaf als dat een kat in de zak gaat worden.
anders zou hij hem misschien verkopen, dus vandaar tips gevraagd!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:49

Ah op die manier!
Dan zou ik me geen zorgen maken, uiteindelijk dalen de ballen wel in, en ook als ze in de buikholte zitten dan maken ze hormonen aan waar hij zijn hengstenuiterlijk door krijgt.
Misschien kan hij even naar het stamboek opbellen, vragen of het vaker gebeurd en of het veulen toch wordt goedgekeurd als ze nog niet zijn ingedaald Lachen

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:53

Ik weet niet hoe oud het veulen precies is maar die van mijn hengstje zijn pas ingezakt op 13 maanden en de dierenarts zei op elf maanden dat het gerust nog een half jaar kon duren.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:55

er zijn ook operaties voor., maar lijkt me nog vroeg. rustig afwachten. en anders jammer Knipoog Of maakt ie kans als dekhengst?

Mreddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:59

Ja hij heeft hele goede papieren en maakt zeker kans als dekhengst.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:02

hmz, hoop dat ze nog inzakken.. Maar altijd even controleren voordat je hem koopt.. Lachen

Mreddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 13:08

ja dat snap ik, even voor de duidelijkheid is niet mijn hengstje! maar heb ook geen ervaring met hengsten waar het zo lang duurt voor ze inzakken (of dat er iets zichtbaar is) hengstje is van Mei 2006 onze eigen hengst kreeg ze al na 8 maanden vandaar!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:14

ik zou ook gewoon rustig afwachten. Een hengst die ik ken was ook al 1,5 voordat zijn balletjes tevoorschijn kwamen. Is toch per paard verschillend.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:46

het kan best gewoon een klophengst zijn hoor!
ik zou er geen rare dingen mee gaan doen, je moet ook denken dat t beestje pas een jaar is!
zolang hij niet gefokt is voor de fok dan maakt t niks uit dat die klophengst is en kun je hem gewon op latere leeftijd laten casereren!
voor hetzelfde geld dalen ze met de tijd vanzelf in!

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:50

Bij ons liep een klophengst waar een bal maar van was ingedaald we hebben hem met 3ne half zadelmak gemaakt en heeft gewoon mee gereden en we ontdekten na een driekwart jaar dat hij ineens twee ballen had.. en hij is daarna ook gecastereerd..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:49

Mreddie schreef:
Bij ons op stal is er een hengstje gekomen zonder ballen (dierenarts heeft gevoelt) neee is niet gecastreerd. Nu is het beestje pas een jaar, maar het kan zijn dat het een klophengst is (ballen in de buikholte?) nu zei gister iemand bij ons op stal dat het mogelijk is om het indalen van de ballen te kunnen stimuleren door een klein ijzertje onder te doen en 3 keer per dag op het harde te draven en regelmatig te masseren.

Bakerpraatjes.
Gewoon geduld hebben; die ballen komen vanzelf en dan willen de meesten ze er ook weer zo snel mogelijk vanaf................

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:43

Bij die van mij kwamen ze ook pas na een jaar naar beneden. Daar is niets geks aan, die van mijn shet waren er pas toen hij twee was, gewoon een beetje geduld maar niet van die rare dingen doen ermee hoor! Gewoon laten hangen het komt vanzelf wel!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:44

Je kunt ook nog zelf even voelen als je de plek voelt waar ze horen te zitten voel je als het goed is een "zakje" dit zakje hoeft zich nog niet gevuld te hebben dat komt wel. Maar het zakje kun je wel voelen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:41

Mreddie schreef:

allemala dikke onzin Lachen
de ene hengst is er gewon wat sneller mee dan de ander
ik heb een hengstje gereden waarbij op 4 jaar pas de ballen indaalden
wat wel een redelijk extreem voorbeld is
en nog leuker, er zijn hengstjes die de boel optrekken zo af en toe waardoor ie nu wel ballen heeft en kijk over ene half uur en je ziet er niets van ....
ik zou er in ieder geval geen ijzers onder doen, sonde van de hoeven en benen bij zo een jong ding
en masseren etc , sja ook niet echt zinvol , buiten het stuk om dta het wel handig is als je een hensgt overal kan aanraken ,

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:46

Het gebeurd idd heel vaak dat rond het eerste jaar de ballen nog niet zijn ingedaald. Bij een pony van mij duurde het best lang hij was al 3 jaar geweest wat met 4 heb ik hem laten castreren .
Tja je weet nooit wat je koopt als het paardje nog jong is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:00

Mreddie schreef:
nu zei gister iemand bij ons op stal dat het mogelijk is om het indalen van de ballen te kunnen stimuleren door een klein ijzertje onder te doen en 3 keer per dag op het harde te draven en regelmatig te masseren.

ROFL ROFL ROFL ROFL
Wahahaha, die is goed!!! Dat slaat echt nergens op, zal wel met de gedachte zijn dat door het draven de ballen naar beneden zakken... Clown

Vraag het je veearts, het kan nog goed komen omdat hij nog jong is maar een bal die in de buikholte blijft hangen kan gaan ontsteken en dan moeten ze er wel uitgehaald worden. Als je hem gewoon hengst wilt laten kun je het gewoon afwachten, als hij met 2/2,5 nog geen 'ballen' heeft is er in principe niets aan de hand, hij kan er gewoon mee dekken maar meestal zijn ze dan vervelend en de kans op infectie's is groter.
Als je hem wilt laten ruinen zul je af moeten wachten tot ze indalen of de veearts moet gaan opereren maar dat is natuurlijk risicovoller en duurder.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:42

Vind het een mooi verhaaltje. Beetje zoals dat het eten van ananas je bevalling aan de gang helpt - er zal wel een kern van waarheid inzitten, maar die ballen komen toch pas als het lichaam van het veulen daar klaar voor is. En ja, het kan heel best een klophengst zijn - da's dan balen voor de eigenaar, dan heeft hij inderdaad een kat in de zak (hoewel dat in dit geval een beetje rare uitdrukking is Knipoog)!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:12

Hij is pas een jaar oud, de ballen kunnen nog best indalen en een hengst kan gewoon dekken als zijn ballen niet ingedaald zijn. Het is alleen een probleem bij goedkeuring bij het stamboek denk ik.

Ik zou in geen geval het veulen op ijzers zetten, daar is hij nog véél te jong voor en je werkt er juist verkeerde beenstanden ed mee in de hand. Lijkt me ook niet aantrekkelijk als hij ermee naar de keuring wil.